Jag undrar om någon har använt sig av detta företag för att rengöra isolerglas som blivit mjölkiga inuti?

http://www.reklar.se/

Jag har endel fasta fönster med 4-glas från 1960 som är en fantastisk kvalitet förutom att två av dem har blivit mjölkiga. (Det är ingen kondens inuti på vintern.)

De ser så trista ut, men jag vill helst inte byta ut dem eftersom de i övrigt är nästan som nya.

Skulle vara roligt om någon har erfarenheter av att rengöra istället för att byta ut.
 
Hemmakatten
Den där länken går bara till en sida med en bild och några rader text.

Det torde vara helt omöjligt att på något sätt rengöra isolerglas från insidan.

Ett klart fall av ett bluff&bågbolag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Enig med Hemmakatten.
Isolerglas innehåller ju en gas inne i kasetten som isolerar.
Om kasetten går läck eller fönstret innuti av annan anledning förändras är enda lösningen att byta kasetten. Det går alltså inte öppna dem och automagiskt få in gasen i dem igen. Dvs du har hittat ett bluff-färetag-

Däremot har jag för mig att man kan byta bara kasetten om du inte vill byta hela fönstret.
 
harry73
Är det fönster från 60-talet, finns det inte isolerande gas i spalten.

Jag hittar mer info på ovanstående länken.
Det funkar säkert, men jag har ingen aninc om det är prisvärt
 
"ReklAr® metoden

I hörnen på den yttre glasrutan borras- allt efter storlek- två eller fyra hål med 14 mm diam. Efter att ReklAr® -rengöringskoncentratet skummats upp i luftspalten mellan glasen rengörs de inre glasytorna mekaniskt. Detta görs utifrån med ett magnetstyrt torkarblad (DBP). Efter renspoling med totalt avsaltat vatten och fullständig uttorkning försluts borrhållen med transparenta dammfilter.

Isolerglasets värmeisolerings- och ljudisoleringsförmåga bibehålls fullt ut. ReklAr® - rådgivning är naturligtvis helt utan kostnad."
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Enig med Hemmakatten.
Isolerglas innehåller ju en gas inne i kasetten som isolerar.
Om kasetten går läck eller fönstret innuti av annan anledning förändras är enda lösningen att byta kasetten. Det går alltså inte öppna dem och automagiskt få in gasen i dem igen. Dvs du har hittat ett bluff-färetag-

Däremot har jag för mig att man kan byta bara kasetten om du inte vill byta hela fönstret.
Tänk dig akvariemagnet rengörare.
Att gasa om ett fönster är inga problem de heller.
men ska man göra allt
Ihop så är nog ny kasetten lättare
 
En snabb kik på allabolag.se visar att bolaget inte har någon omsättning alls. Och enbart står och förlorar pengar. Känns lite tvekmacka på dom.
 
Nytt 2-glas kostar ju runt 1000-lappen per kvadratmeter, så ska de slå det "per fönster" lär de ju ligga i..

Borra två hål per fönster, montera maskinen, rengöra fönstret, montera ner maskinen och plugga hålen... Lär man ju inte göra under en halvtimme?

Och när de är klara så har man ett fönster utan gas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är nog framförallt en total uttorkning som är viktig. Det där med isolerande gas är inte svårt att få till, men något överdrivet. Den försvinner ändå med tiden.
 
A Alexn72 skrev:
Tänk dig akvariemagnet rengörare.
Att gasa om ett fönster är inga problem de heller.
men ska man göra allt
Ihop så är nog ny kasetten lättare
Spännande. Du får gärna länka hur man gasar om isolerglas till ett pris som är billigare än att byta ut kasetten :)
 
Appendix Appendix skrev:
Spännande. Du får gärna länka hur man gasar om isolerglas till ett pris som är billigare än att byta ut kasetten :)
Principen är ganska enkel.
Vet ingen som gör det som affärsmodell.
Men har man en svets i närheten så är det inte helt omöjligt att det finns argon där med. Har man ett hål i glaset så får man laga det sen är det nästan bara att hälla i gasen i kasetten.
 
A Alexn72 skrev:
Principen är ganska enkel.
Vet ingen som gör det som affärsmodell.
Men har man en svets i närheten så är det inte helt omöjligt att det finns argon där med. Har man ett hål i glaset så får man laga det sen är det nästan bara att hälla i gasen i kasetten.
Precis. "det är ingen som gör det".
Varför tar du då upp den då det inte fungerar i praktiken?

Det blev ju bara att förvirra tråden :D
 
Appendix Appendix skrev:
Precis. "det är ingen som gör det".
Varför tar du då upp den då det inte fungerar i praktiken?

Det blev ju bara att förvirra tråden :D
De företaget verkar ju göra det...
Jag har gjort det.
Jag hittar ingen firma som sitter och svarar för mig på byggahus heller. Men det säger inte så mycket;)
Eller okej. Jag har inte letat.:cool:
 
Tack för alla era svar! Ja, det låter tveksamt med företaget faktiskt. Tror inte jag vågar anlita dem. Mina två fönster får nog fortsätta vara ”evigt oputsade” ett tag till, att byta ut dem är inte direkt högst på min prio-lista. Synd att båda är mot framsidan bara.
 
harry73
Ta en offert och bestäm då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.