Är det möjligt att mura upp lättbetong väggarna på hösten och sedan låta det stå till våren innan jag börjar med takstolar och tak. Klarar lättbetongen vintern utan att ta skada?
 
Staffans2000
Jag hade en hel pall stående i flera år. Helt oskyddad för väder och vind som jag senare använde för att mura upp min källarvägg. Blocken var, förutom klädda med mossa helt felfria.
Trots det, hade jag själv i möjligaste mån, försökt att undvika att mura på hösten.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Så gjorde vi, vi började mura upp på våren, satte takstolarna våren efter. Inga problem.
 
X xLnT skrev:
Så gjorde vi, vi började mura upp på våren, satte takstolarna våren efter. Inga problem.
Vilka sorters bruk använde ni inne resp ute?
 
B bobygg789 skrev:
Vilka sorters bruk använde ni inne resp ute?
Täckte ni över väggarna över vintern?
 
B bobygg789 skrev:
Vilka sorters bruk använde ni inne resp ute?
STO :crysmile:
 
N
STO är en tillverkare av massor med bruksorter.
Samma som weber också är en tillverkare av massa bruksorter.
Min poäng är att ni inte har en aning om vad ni pratar om.
Ja, lättbetongen klarar det. Men om du inte täcker den mot fukt så stenarna blir blöta.
Så tar det sen, säkert 1-2 år innan dom torkar ur på riktigt. Vilket kan leda till massa problem efter bygget.
 
N neo11 skrev:
STO är en tillverkare av massor med bruksorter.
Samma som weber också är en tillverkare av massa bruksorter.
Min poäng är att ni inte har en aning om vad ni pratar om.
Ja, lättbetongen klarar det. Men om du inte täcker den mot fukt så stenarna blir blöta.
Så tar det sen, säkert 1-2 år innan dom torkar ur på riktigt. Vilket kan leda till massa problem efter bygget.
Sluta nu med dina ickebetydande inlägg. Backa upp det du säger med något konkret.
Vad får dig att säga att jag inte vet vad jag pratar om i mina inlägg.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Sluta nu med dina ickebetydande inlägg. Backa upp det du säger med något konkret.
Vad får dig att säga att jag inte vet vad jag pratar om i mina inlägg.
Hej Xlnt!

Ngn speciell anledning till att du valde STO framför Weber eller Bauhaus exempelvis? Är på G med att börja bygga i Örebro och tar gärna emot tips. Såg också att du i en annan tråd pratat väggar som inte är i lättbetong. Då jag fått lite prisinfo vad gäller putsning av murade innerväggar blir det mycket billigare att glesa med ngn stålregel på murad innervägg och sen sätta gips på dom. Då har man inget trä mot blocken även om det säkert inte är ngn risk med det men blir ingen stor prisskillnad på trä eller stålgles. Eller är det overkill o köra murade väggar o sen glesa o gipsa dom? Jag har inte gjort ngn monsterexcel men inbillar mig att Murad innerväg plus gles o gips kontra. Reglad innervägg med isolering och osb+gips blir nästan samma pengar?

Tack på förhand!
 
M Melhan skrev:
Hej Xlnt!

Ngn speciell anledning till att du valde STO framför Weber eller Bauhaus exempelvis? Är på G med att börja bygga i Örebro och tar gärna emot tips. Såg också att du i en annan tråd pratat väggar som inte är i lättbetong. Då jag fått lite prisinfo vad gäller putsning av murade innerväggar blir det mycket billigare att glesa med ngn stålregel på murad innervägg och sen sätta gips på dom. Då har man inget trä mot blocken även om det säkert inte är ngn risk med det men blir ingen stor prisskillnad på trä eller stålgles. Eller är det overkill o köra murade väggar o sen glesa o gipsa dom? Jag har inte gjort ngn monsterexcel men inbillar mig att Murad innerväg plus gles o gips kontra. Reglad innervägg med isolering och osb+gips blir nästan samma pengar?

Tack på förhand!
Hej,
Vi valde STO för att det var det som blev mest prisvärt, sen hade STO en egen butik i närheten som gjorde det enkelt för oss och åka och diskutera med dom. Vi köpte vår puts i storsäck (1ton/st). Det kändes bäst att köpa allt (puts och färg) från samma tillverkare så om i fall något inte blev bra, så kunde man ta det med ett och samma företag.
Vi valde att sätta innerväggar med träregel och osb+gips eftersom vi gör allt själva och tyckte det skulle vara enklare och gå fortare än om vi skulle mura och putsa.
Är inte speciellt rädd för att det ska bli problem med den kombinationen.

Varför skulle du bygga med en sån konstruktion som du berättar om? Det låter ju knepigt att inte bara putsa väggen om man nu ändå murar upp den. Eller limma på gips om man nu vill ha den ytan.

Ett tips är ju att försöka hitta utländsk arbetskraft för putsningen, östländerna har många duktiga murare, kolla referenser innan bara.
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.