Förra veckan köpte jag Krause Climtec byggställning grundmodul och påbyggnad 1.
Eftersom jag själv har funderat mycket på olika ställningar så vill jag dela med mig av mina första intryck.

Jag köpte grund + påbyggnad 1. Dessutom köpte jag justerbara hjul och två stödben. Grund + del 1 kostade 3500 styck på Bauhaus. Stödbenen knappt 1000 kr styck och hjulen 2600. Det verkliga priset på hjulen blev drygt 1700, eftersom jag utnyttjade prisgarantin (Jula 1900 kr).

Några observationer:
  • Ingen släpvagn behövdes hyras. Allt kom hem med en Volvo 745 med takräcke.
  • Ställningen bas + del 1 väger tillsammans 62 kg. Benen + hjulen uppskattar jag till max 20 - 30 kg. Det gick bra att hantera ställningen själv.
Krause Climtec byggställning i förpackning på marken, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Monteringen gick bra att göra själv. Instruktionen är lite fel, eftersom den för bas + del 1 skall använda två plattformar vid montering. Men för denna kombination medföljer endast 1 plattform. Detta löstes genom att stå på en kraftig planka.
Krause Climtec byggställning monterad vid en husvägg, utrustad med hjul och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Plattformen är liten, cirka 1.5 m bred. Sparklisterna är nödvändiga för att inte sparka ner verktyg och material.
  • Halva plattformen består av en lucka.
  • Eftersom jag inte skruvade fast ställningen i huset, så är stödbenen helt nödvändiga.
  • Eftersom plattformen är liten så var även hjulen nödvändiga.
  • Det gick lätt att rulla ställningen längs huset. Dock fick jag stå på stege över trappan.
Krause Climtec byggställning uppställd vid gult hus med verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sammanfattningsvis en ok ställning för mig då jag gör mindre jobb, men jag tror att proffsen vill riktiga ställningar.
 
  • Gilla
Hobbysnickraren och 7 till
  • Laddar…
Nu är fasadbytet klart. Nyrenoverad husfasad med vit vertikal panel, fönster, dörr och källartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några erfarenheter.
Den är bara 1.5 m bred, men det fungerar när man tar ned eternitplattor eller målar, eftersom det är ett lokalt arbete.
Däremot när man skall jobba horisontellt, t.ex. sätta upp spiklist eller list mot taket, så är det knöligare. Man får t.ex. nästa fast ena änden av listen, gå ner, flytta ställningen, gå upp och väga in listen med vattenpass, spika fast, gå ner, flytta tillbaka ställningen, gå upp och spika fast resten av listen. Ni förstår..
Dessutom fick jag använda stege över källartrappa.
Den känns lite vinglig, men det var OK eftersom jag hade köpt 2 stödben. Jag skulle inte vilja köpa en våning till pga vingligheten.
Hjulen var nödvändiga vid det ständiga flyttandet av ställningen. Dock var de inte lätta att justera i höjdled när väl ställningen var byggd.
Nu är ställningen riven, och den tar inte så stor plats nedmonterad.

Sammanfattningsvis så kommer jag använda den igen för arbete typ målning, men för nästa fasadbyte så hyr jag hellre en ställning som täcker hela väggen.
 
  • Gilla
Jonte73 och 9 till
  • Laddar…
Jag köpte en likadan Krause ställning nu i veckan , Jula har kampanj på själva ställningsdelarna men inte på stödben eller hjul.
har ännu bara satt ihop och nyttjat bottensektionen.
även jag köpte de ställbara , svindyra, hjulen ( 2300) , men hur f-n är det tänkt att man ska snabbjustera dessa ?
Muttern som man ju kunde tro att man ska kunna snurra ska hakas ihop med ställningen så den sitter still.
det lutar åt att jag sätter ett nyckelgrepp i toppen på skruven och snurrar skruven med ett spärrskaft.
andra tips ?
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Håller med om att hjulen är svåra att justera. Extra jobbigt när man har byggt högt.
Hjulen var billigare för ett par år sedan, men så utnyttjade jag Bauhaus prisgaranti genom att hänvisa till Julas pris.
 
jag köpte 4 skarvmuttrar M12 , de har 19 mm nyckelgrepp och passar tämligen tight inuti det gängade röret till hjulen.
en kort svets på varannan sida . svetsade ihop en vev av en 19 mm hylsa , några rörstumpar och en trasig cykelpedal som handtag. fixat.
 
Gammal tråd men kanske får något svar ändå . Jag lånade ut min krasse climtec ställning men fick dessvärre inte tillbaka alla spiral låsringar som man har för att säkra alla sidostycken med.
beställde nya via Bauhaus gör två månader sedan och ingen respons än. Dom skulle kontakta leverantören, men börjar tappa hoppet.
Någon som vet om man kan beställa direkt från tillverkaren. Polen ?
Eller har någon nån egen variant att låsringar ?
 
bra fråga, jag skulle vilja komplettera med några extra diagonalstagm men att få nån på Bauhaus att bry sig verkar svårare..
 
H hyggabus skrev:
bra fråga, jag skulle vilja komplettera med några extra diagonalstagm men att få nån på Bauhaus att bry sig verkar svårare..
samma för mig. Beställde 20 låsringar och betalade för dom direkt också som dom ville, men noll återkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.