Sveasve
Hej

Jag har tagit kontakt med byggnadskonstruktör, två olika företag, för avväxling av en bärande vägg på tredje och sista våningen.

Företag 1: 5000 Kr inkl. moms. Inget platsbesök och inget inskick till kommunen.
Företag 2: 6000 Kr inkl. moms. Platsbesök och inskick till kommunen.

Företag 1 säger att de inte behöver göra platsbesök eftersom det mesta framgår i ritningarna, men material och riktning av yttertak framgår inte på ritning, utan de behöver en sektion eller om jag kan ta några bilder. De menar att det inte finns några konstigheter och att de kommer hjälpa mig tills kommunen och föreningen godkänner det.

Jag tänkte fråga er med kunskap och erfarenhet, vad tycker ni jag ska göra...


Häsningar,
 
Redigerat:
Eftersom det knappt skiljer ngt i pris så hade jag kört på företag två.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag hade kört på företag nummer 1. Efter platsbesök och det administrativa finns det ju nästan ingen tid över för jobbet i alternativ 2, och därefter blir ju även resultatet.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Personligen hade jag aldrig anlitat en firma som inte behagar dyka upp och titta. För mig är det viktigt att jag kan prata med dom på plats och peka, förklara och kika osv. Sen om det är så att firma 1 skulle lägga mer tid på det faktiska arbetet är ju inte omöjligt. Men man blir ju skeptisk.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alternativ 1 flyttar mer ansvar på dig att genom bilder och text beskriva nuläget för både konstruktör och kommun.

Alternativ 2 kostar en tusing till och du slipper detta.

Båda alternativen är helt ok och resultatet bör bli likvärdigt men jag hade valt alternativ 2.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Måste en firma vara certifierad KA för att Kommunen ska godkänna deras ritning? Var kan man se om en firma är KA certifierad?
 
Sveasve
SkitOxe SkitOxe skrev:
Personligen hade jag aldrig anlitat en firma som inte behagar dyka upp och titta. För mig är det viktigt att jag kan prata med dom på plats och peka, förklara och kika osv. Sen om det är så att firma 1 skulle lägga mer tid på det faktiska arbetet är ju inte omöjligt. Men man blir ju skeptisk.
Företaget är i Göteborg och jag bor i Skåne, därför kan de inte göra platsbesök.
 
Detta är en enkel operation och behöver inget plats besök. Det som är viktigast är ritningar och det har du. Utifrån en bild på taket kan man tyda takkonstruktionen. Det enda ansvaret du isf har är att ta kort på rätt hus;)
Vilket företag är det i Göteborg?
 
Sveasve
B bossespecial skrev:
Detta är en enkel operation och behöver inget plats besök. Det som är viktigast är ritningar och det har du. Utifrån en bild på taket kan man tyda takkonstruktionen. Det enda ansvaret du isf har är att ta kort på rätt hus;)
Vilket företag är det i Göteborg?
Tack för ditt svar, det låter lugnande att de inte behöver göra platsbesök.

Jag kommer nog ta kort på rätt hus hahaha, men kommer ha min fru med mig för säkerhetsskull :)
 
Redigerat:
Jag skulle aldrig anlita en konstruktör som itne gör platsbesök. Vad ska då denne göra som inte du gör åt denne?

Jag gjorde en avväxling på en bärande vägg. Konstruktören gjorde platsbesök. La en timme på fastigheten (väggen och vinden tog 15 minuter. resterande tid tittade vi runt på resten av byggnaderana då han ändå sa att han tog betalt för timme.) Fick en hel del bra tips.
Sen konstruktionsritningar där jag hade sett precis det han pratade om och nu var på ritningarna.

Nä. Var inte dumsnål utan ta konstruktören som kommer ut.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve Sveasve skrev:
Företaget är i Göteborg och jag bor i Skåne, därför kan de inte göra platsbesök.
Hej, Undrar möjligtvis om du har namnet på företaget från Göteborg?
Vi har försökt leta efter konstruktör i området, men inte helt lätt att hitta någon som tar sig an privata byggprojekt.
 
Sveasve
Carleg Carleg skrev:
Hej, Undrar möjligtvis om du har namnet på företaget från Göteborg?
Vi har försökt leta efter konstruktör i området, men inte helt lätt att hitta någon som tar sig an privata byggprojekt.
Hej. Det var Villcon AB
 
Kanon, tack för snabbt svar. Hur slutade det för er, anlitande ni dessa eller tog ni den firman som kunde göra hembesök?
 
Sveasve
Jag tog det billigare allternativet, Villcon. Alltså inget hembesök. Sedan behöver du också en kontrollansvarig.
Jag har fått tillåtelse från stryelsen och kommunen me ej börjat än.
 
Sveasve Sveasve skrev:
Jag tog det billigare allternativet, Villcon. Alltså inget hembesök. Sedan behöver du också en kontrollansvarig.
Jag har fått tillåtelse från stryelsen och kommunen me ej börjat än.
Är du nöjd med deras arbete?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.