Hej, vi har ett hus domän byggt 1927 men som renoverats för att göra det större på 70 tal. Nu är vi intresserade av att ändra på delar av utseendet och plåtfasaden för att göra huset vackert. Vi tror att en återställning till en äldre stil skulle göra detta. Vi är i detta läge inte säkra på om vi skall anlita en arkitekt separat eller anlita en del av de byggbolag som vi använt tidigare som har egna arkitekter. Dels söker jag tips på rekommenderade arkitekter att jobba med, dels om det finns en arkitektstuderande som vill ta sig an detta för att ge oss idéer på vad vi borde göra innan vi bestämmer oss för en stil och design?
Mvh Johan
 
Kanske skall du inleda din plan med att tala med någon byggnadsvårdskunning snarare än en arkitekt. Så skulle jag gjort. Googla Byggnadsvård + ditt område så hittar du säkert en del.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hej!
Är spekulant på ett skärgårdshus med plåtfasad. Fasaden är rejält smutsig/sliten. Mina funderingar? Hur mkt sänker det värdet på ett hus att det är plåtfasader? Nån som har erfarenhet av pris för byta till träfasader alt måla om?
 
Hemmakatten
Hur gammalt är huset?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur gammalt är huset?
huset är från 30-talet, renoverat 1977 så tänker mig att plåten är därifrån. Bifogar bild
 
A Annaviola76 skrev:
huset är från 30-talet, renoverat 1977 så tänker mig att plåten är därifrån. Bifogar bild
A Annaviola76 skrev:
huset är från 30-talet, renoverat 1977 så tänker mig att plåten är därifrån. Bifogar bild
. Gult hus med takfönster och veranda i soligt grönskande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Så här på långt håll ser det inte ut som en plåtask utan mer som en träfasad. Kanske räcker att tvätta av fasaden.

Man kan också kolla lite bakom plåten så att fasaden bakom, antar den är kvar, inte är angripen av fukt.
 
Håller med, märkte inte själv att det var plåt förrän jag läste beskrivning

hmm, ja om det är fukt under antar jag att vi jag ligger riktigt illa till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.