Hej! Har fixat iordning en gammal gjutjärnssoffa här hemma och jag undrar vad jag hade kunnat sälja den för, har planer att börja göra egna soffor, dock med träsidor, då det kan vara svårt/dyrt att få fram gjutjärnssidor.
Från början var det Ek, vet inte vilket år den tillverkades. Min fars granne lämnade den när hon flyttade och dem tippar på att den gjordes på 50/60-talet.
Jag valde impregnerad fur.

Fler bilder kan fixas.
MVH



Renoverad gjutjärnssoffa med nya impregnerade furuplankar under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gammal gjutjärnssoffa med nya impregnerade furusitsar, utomhus framför röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad gammal gjutjärnssoffa med dekorativa sidor och nytt impregnerat furusits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gammal gjutjärnssoffa med detaljer i svart, ihopfogad med impregnerat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blayze
  • Laddar…
I Halmstad med omnejd så har jag sett de där sofforna sälja för mellan 50kr och 2000kr.
Så ett stort spann, beror helt på vad köparen kan tänka sig betala..
 
Frustrator Frustrator skrev:
I Halmstad med omnejd så har jag sett de där sofforna sälja för mellan 50kr och 2000kr.
Så ett stort spann, beror helt på vad köparen kan tänka sig betala..
Det kan inte bero på årtal samt vilket virke som används?
 
P Persve93 skrev:
Det kan inte bero på årtal samt vilket virke som används?
Kan det säkert vara.
Menade bara att det är svårt att svara på din fråga, det är för många "beror på"-faktorer. Är du i ett område där folk tycker din soffa är fräckt retro får du ett betydligt bättre pris än om alla annat den omodern och obekväm..
 
Tyvärr är nog de som är villiga att betala lite mer för den typen av soffa inte så nöjda med valet av tryckimpregnerat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Jag kan också tänka mig att den lokala förankringen i soffan är intressant för priset. Mindre gjutgods i gjutjärn, som vedspisar, soffgavlar, brunnslock osv har tillverkats på en mängd platser i Sverige.

Det borde vara lättare att få bra betalt för en soffa gjuten på det lokala gjuteriet eller med mönster framtaget för någon lokal ort än för en okänd soffa eller en import.

På äldre, svenskt gjutgods finns ofta gjuteriets namn någonstans. Ta som exempel ett av de mest spridda gjuterinamnen i Svergie, TIERP, som ni förmodligen alla satt fötterna på någon gång.
 
Dom som är intresserad av att köpa den typen av soffa är nog inte intresserade av tryckimpregnerad furu som finish. Ska du ha något värde vid försäljning så bör du nog satsa på att bygga dom med något ädlare trä. Ek är ganska vanligt exempelvis.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Dom som är intresserad av att köpa den typen av soffa är nog inte intresserade av tryckimpregnerad furu som finish. Ska du ha något värde vid försäljning så bör du nog satsa på att bygga dom med något ädlare trä. Ek är ganska vanligt exempelvis.

När jag har renoverat upp soffor av den typen har jag så gott som uteslutande kört på teak, hade en kund som ville ha betsad furu för att spara pengar men den var bara att göra om efter inte så många år..
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
P Persve93 skrev:
Hej! Har fixat iordning en gammal gjutjärnssoffa här hemma och jag undrar vad jag hade kunnat sälja den för, har planer att börja göra egna soffor, dock med träsidor, då det kan vara svårt/dyrt att få fram gjutjärnssidor.
Från början var det Ek, vet inte vilket år den tillverkades. Min fars granne lämnade den när hon flyttade och dem tippar på att den gjordes på 50/60-talet.
Jag valde impregnerad fur.

Fler bilder kan fixas.
MVH



[bild] [bild]

[bild] [bild]
Hej!

Jag valde ek när jag renoverade våra gavlar. Helt utan ytbehandling då ”trädgårdsmästaren” vill en gråaktig patina över tid.

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.