Jag bor i ett hus byggt någon gång före 1906 (har hittat ett köpekontrakt på att huset såldes 1906 för 300 kr, tyvärr står det inte när huset byggdes). Stommen av det gamla röda huset finns kvar och surprise surprise är denna del i betydligt bättre skick än den tillbyggda delen från 1975. Nu till min egentliga fråga. I huset finns en vacker (enligt mig iallafall), enkel kakelugn. Jag har utgått från att denna är orginal från när kåken byggdes, har jag rätt tror ni? Någon härinne med spetskompetens om kakelugnar? Heter de olika modellerna nåt speciellt? Är min kakelugn en "fattigmans-ugn" eller tog de sina sista korvören för att kunna köpa en finare? Ska/kan/bör man foga om en sådan här kakelugn? Vill inte tabba mig men tror att den hade blivit finare om man fogade om den. Isåfall, vad fogar man med som tål sådana temperaturer? Uppskattar alla upplysningar jag kan få! Trevlig kväll!
En vit, klassisk kakelugn med detaljerade lister och en guldbrun lucka, i ett rum med ljusa väggar och kakelugnstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen expert men lever med kakelugnar. Åldern kan stämma, stilen ser rätt ut. Din hänger ihop alla delar ser ut att höra ihop.
Skulle rekommendera en provtryckning av sotare, är den inte använd på länge kan det vara ett krav.
Är den tät behöver inget göras, annars får man prata med en kakelugnsmakare. Det är det inre teglet som står för tätheten, kaklet är bara skal. Sätta om en kakelugn är inget amatörjobb.
 
U Urban J A skrev:
Jag är ingen expert men lever med kakelugnar. Åldern kan stämma, stilen ser rätt ut. Din hänger ihop alla delar ser ut att höra ihop.
Skulle rekommendera en provtryckning av sotare, är den inte använd på länge kan det vara ett krav.
Är den tät behöver inget göras, annars får man prata med en kakelugnsmakare. Det är det inre teglet som står för tätheten, kaklet är bara skal. Sätta om en kakelugn är inget amatörjobb.
Tack för svar!
Den är sotad och godkänd och den används flitigt under den kalla årstiden så så långt är allt lugnt. Jag menar inte att jag ska plocka ner och bygga om den utan bara "fylla i" fogarna på själva kaklet.
 
Det finns bruk för detta, köpte själv för många år sedan när jag fick en ugn omsatt. Han som gjorde jobbet sade det mest var kosmetik.Kommer inte ihåg vad det var för bruk. Skulle göras när ugnen torkat ut efter bygget.
 
Microkatten
Fin kakelugn! Om kakelfogningen ser lite trött ut kan man fräscha upp den själv eller låta en kakelugnsmakare göra det vilket går ganska snabbt. Gysinge har väl någon färdigblandad fogmassa, annars kan man göra själv, det består mest av krita plus lite till plus pigment. Här är t.ex. Skansens recept. Dyker upp ganska många träffar om man googlar på foga kakelugn.
 
  • Gilla
chwi01
  • Laddar…
OBS.
Om man skall foga en kakelugn skall den vara kall.
Fogarna öppnar sig av värmen och går ihop när den kallnar. Fogar man en varm ugn förstör man kaklet.
 
Tack för era svar! Tolkar de dock som att det åtminstone inte är något som man måste göra. Får se om jag lägger ner tid och energi på fogarna eller om jag bara njuter av den som den är. :)
 
Kika igenom följande video om du är mer nyfiken på hur den ser ut inuti. De går även igenom fogning på slutet.

 
T tgr_se skrev:
Kika igenom följande video om du är mer nyfiken på hur den ser ut inuti. De går även igenom fogning på slutet.

[media]
Tack! :D(y)
 
Claes Sörmland
Jag håller med, den ser väldigt sekelskifte ut i stilen. Har en rund i liknande stil i en lägenhet från 1905.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Satt häromkvällen och tittade på min vackra kakelugn och bestämde mig för att ge den lite kärlek trots allt så nu har jag fått hem en burk Gysinge kakelugnsfog och 2 nya spjälltofsar (nytt ord för mig). Ska även försöka putsa upp luckorna och den lilla runda luckan högst upp. Men till nästa fråga: hur blandar man fogen? Står på hemsidan att bruksanvisning medföljer men det gjorde det inte. :thinking: Nån som har nåt tips?

https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/kakelugnsfog
 
Idag fick jag plötsligt arbetslust och öppnade burken med fog och hör och häpna, men instruktionerna låg i burken! Tur jag inte hann maila företaget och fråga. :rofl: Har idag tvättat av kakelugnen och skrapat bort diverse smuts och annat jox. Fogningen blir ev imorgon. (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu är den klar och den blev precis som jag drömt om! Som grädde på moset upptäckte jag att luckorna hade ett sirligt mönster och var märkt Gust. Eriksson Eskilstuna, vilket borgar för att den är precis lika gammal som huset. Lycklig nu! :love:
Restaurerad vit kakelugn med sirligt mönster, märkt av Gust. Eriksson Eskilstuna, i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad kakelugn i vitt med sirligt mönster och mässingslucka, märkt Gust. Eriksson Eskilstuna, i ett rum med stuckatur och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelugn med vit kakel och sirligt mönster på luckan, märkt Gust. Eriksson Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad kakelugn med sirligt mönster och märkning, Gust. Eriksson Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal spislucka med sirligt mönster och handtag märkt Gust. Eriksson Eskilstuna, monterad i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags mässingslucka med sirligt mönster, märkt Gust. Eriksson Eskilstuna, monterad på vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gammal kakelugn med sirligt mönster och en lucka märkt Gust. Eriksson Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antik kakelugn med sirligt mönster och märke Gust. Eriksson Eskilstuna på luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal lucka med märkning "Gust. Eriksson Eskilstuna" och ett dekorativt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingslucka med sirligt mönster märkt Gust. Eriksson Eskilstuna, reflektion av ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antik toalettspolning med sirligt mönster märkt Gust. Eriksson Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skogstomten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.