Hej!

Vi har köpt hus och planerar bland allt annat att renovera och byta ut befintligt kök. Då vi tycker att befintlig lösning är ok så kommer vi bygga det nya köket utifrån befintliga mått och planering och på så sätt bespara oss arbete och kostnader för att dra el och vatten.
Den befintliga rostfria diskbänken hade vi tänkt behålla om möjligt då den är fin utvändigt, men under baljorna så ser det ut enligt bilden och jag undrar om det är något som kan skapa problem eller om jag själv kan fixa det. Ser ut som att det är någon gammal emaljering som släppt på några ställen, och i min värld borde det inte vara svårt att putsa upp och iordningställa. Har dock inte sett detta tidigare så tänkte fråga här då jag vet att det finns många kunniga :)

Mottager gärna tips och råd. Som sagt så är diskbänken i övrigt i fint skick och kommer passa in i det nya köket, och vi vill återbruka så långt vi kan.

Tack på förhand!
 
  • Rostfri diskbänk sedd underifrån med släppt emalj, rörledningar och städförråd under skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips?
Vad jag TROR är att detta är någon slags pasta som hon är smord med undertill som sedan härdar. Och att dess funktion är att minimera att diskhon ”smäller” när det hälls i varmt vatten, alltså när det sker temperaturskillnader i materialet som gör att det rör på sig. Men det är spekulationer.
 
Jag tror att du har helt rätt angående beläggningens funktion. Har tyvärr ingen idé om hur restaurering bör göras men tänker att du kanske kan låta det vara som det är.
 
  • Gilla
Skaalman
  • Laddar…
Magnus E K
Ungefär så där ser det ut under mina diskhoar också (original från byggår -63) men känns inte som något problem då jag inte har några estetiska krav på hur det ser ut där inne. Osäker på vad funktionen är; i två av tre tidigare lägenheter fanns inget (bara metall på insidan) och upplevde inga problem med smällar vid disk eller annan användning. Men går säkert att fixa på något sätt.
 
Tack för era svar! Som ni skriver så är det nog inget som kommer ställa till problem, vore mest roligt att fixa till det när övriga köket renoveras. Jag ska höra med byggvaruhusen i trakterna vad dom tror, kanske finns någon med insikt i funktionaliteten och eventuella åtgärder som kan göras :) skriver i tråden om jag får någon mer klarhet!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Skaalman Skaalman skrev:
men under baljorna så ser det ut enligt bilden och jag undrar om det är något som kan skapa problem eller om jag själv kan fixa det. Ser ut som att det är någon gammal emaljering som släppt på några ställen
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ungefär så där ser det ut under mina diskhoar också (original från byggår -63) men känns inte som något problem då jag inte har några estetiska krav på hur det ser ut där inne.
Om det är den där blåa färgen som ni oroar er över, så sluta genast med det!
Det är ett påsprutat plast-/färglager, som har till syfte att dämpa oljud från plåten, när man slår och slamrar med bestick och glas i vask och disklåda.
Diskbänksplåten är säkert helt OK, har aldrig hört talas att sådan förstörts av korrosion.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Skrammeldämpning makes perfect sense! Ytterligare ett skäl att behålla diskbänken vid framtida renovering.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skrammeldämpning makes perfect sense! Ytterligare ett skäl att behålla diskbänken vid framtida renovering.
Ska du ha tag i en ny av lika tjockt och fint stål får du betala rätt mycket, ångrar bittert att jag bytte ut min 50-tals bänk mot laminat med nedsänkt ho.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.