Jag är väldigt intresserad av att få in en diskmaskin i mitt kök och där med skjuta fram stor köksrenovering några år.

Utrymmet där diskmaskinen skall stå är 444 mm. Bild 1 och 2
Intill ligger ett rörschakt se bild 3.
Den absolut smalste diskmaskinen jag kan hitta är 446 mm.

Kan man tvinga in ett skåp eller kanske ta bort en del av gipsskivan.
Hur hade ni gjort i mitt läge?
 
  • Vit köksinredning med lådor och skåp framför det tänkta utrymmet för diskmaskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kökslåda visar begränsat utrymme för diskmaskin, med lådinsats och förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom öppning visar ett trångt rörschakt med synliga rör och kablar i en vägg, utrymme för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bättre bild där man ser mer av köket så får du mera svar. Klart du kan ta bort gipsen men det kommer inte se bra ut. Är det brandgrav på schaktet?
 
Brandgrav har jag ingen koll på. Vad ska jag kika efter då? Jag är inte tillräckligt kunnig för att göra något själv och kommer givetvis ta in fackman. Men jag funderar just nu främst på vilka alternativ jag står inför.
 
  • Kök med vit diskbänk, diskho och öppna lådor med olika köksredskap och disk, ovanför syns en trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja menade brandkrav men autokorrigeringen ville nåt annat.
Du verkar vara på rätt spår med placeringen av diskmaskinen om det inte går att flytta alla skåp 10mm åt höger.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja menade brandkrav men autokorrigeringen ville nåt annat.
Du verkar vara på rätt spår med placeringen av diskmaskinen om det inte går att flytta alla skåp 10mm åt höger.
Brandkrav är det mycket troligt att det är. Märk att man inte får påverka schaktet utan att prata med husvärden då det påverkar brandskyddet er grannar emellan.
 
  • Gilla
FHolm
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Brandkrav är det mycket troligt att det är. Märk att man inte får påverka schaktet utan att prata med husvärden då det påverkar brandskyddet er grannar emellan.
Jag är inte så säker på det du det är ett stort hål i sidan mot köksstommen och inga rör som behöver brandklassas.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag är inte så säker på det du det är ett stort hål i sidan mot köksstommen och inga rör som behöver brandklassas.
Man ser i hålet att det är förstärkt för att hålla en lucka av gips. Var luckan är idag är en annan sak.
Var nu inte snål utan gör allt så rätt det går så inte dina grannar brinner upp för något du missat. Kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen först.
 
FreQa FreQa skrev:
Man ser i hålet att det är förstärkt för att hålla en lucka av gips. Var luckan är idag är en annan sak.
Var nu inte snål utan gör allt så rätt det går så inte dina grannar brinner upp för något du missat. Kolla med hyresvärd/bostadsrättsföreningen först.
Det du menar är ramen till hilaluckan, det jag menar är det stora hålet du ser innanför med skåpstommen bakom på högersida av bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.