Hur ska man sätta upp en lampa här? Själva fastsättningen med skruvar osv. Är det bara att borra nya hål?

Ett öppet eluttag i tak med nakna ledningar och färgade skarvhylsor, utan synlig fastsättningsanordning för lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet elektriskt takuttag med synliga kablar och anslutningar, utan monterad lamphållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden med metalldelen är hållaren till lampan jag tänkte sätta upp.

Metalldel för fastsättning av lampa, med centreringsfjädrar och justerbar skruv, på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra uttag minns jag att det suttit någon plastring med skruvar i. Det här uttaget känns "naket".


Hur skulle man istället göra för att sätta upp ett vanligt takuttag? T.ex. denna

Vitt takuttag utan täckring, med borrade hål och skruvar för lamphållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvavstånden är på 70-78mm vilket är precis vid kanten av hålet i taket. ( Går ej borra i taket för att få dit den)
 
tommib
Du har nog en gammal takdosa där (för det sitter väl i taket?). De har inte skruvar som passar till ett modernt doslock som det du visar i sista bilden utan en gänga i botten där man skruvar i en krok. Har för mig att det är 1/4" UNC gänga men är inte säker. Det finns passande doslock med ett hål i mitten för kroken. Här är ett exempel från google. https://verktygsboden.se/taeckramar-taeckbrickor/takdoslock-m-krok-foer-aeldre-takdosa?vat=1

Vad är det för utrymme? I ett utrymme med jordade uttag så måste även takuttaget vara jordat, det duger inte att sätta ett ojordat. Om du väljer att montera den där fästplattan direkt så måste den skyddsjordas då den är av metall och skruvarna kommer vara berörbara efter montering. Enkel isolering på ledarna i dosan räcker inte. Det finns andra lösningar som att t.ex. montera ett täcklock av plast mellan dosan och fästet också.
 
Oj, haha. Är ju blind. Hade missat den där gängan helt i mitten :sweat:

Jo, den borde nog helst skyddsjordas. Jag misstänker att den röda är jord på äldre anläggningar. Tänkte mäta med multimeter.
 
tommib
Den röda kan vara vad som helst i en äldre anläggning, inkl skyddsjord. Folk har dött för att röd har misstagits för skyddsjord.

Hur tänkte du mäta?

Tips: Du måste verifiera kopplingen visuellt hela vägen till PE-skenan i centralen ändå.

Borde skyddsjordas = skyddsjorda eller låt bli att installera lampan. Så enkelt är det. Tvåfelsprincipen är typ helig och du sätter den ur spel med den monteringsplåten om du inte gör något vettigt.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den röda kan vara vad som helst i en äldre anläggning, inkl skyddsjord. Folk har dött för att röd har misstagits för skyddsjord.

Hur tänkte du mäta?

Tips: Du måste verifiera kopplingen visuellt hela vägen till PE-skenan i centralen ändå.

Borde skyddsjordas = skyddsjorda eller låt bli att installera lampan. Så enkelt är det. Tvåfelsprincipen är typ helig och du sätter den ur spel med den monteringsplåten om du inte gör något vettigt.
Det är 4 olika kablar där. Vit blå svart röd. Har med en voltpenna fått utslag på alla förutom den röda.
Den blåa och svarta är ihoptejpade vilket jag tror använts tidigare som fas och nolla.

Men tänkte göra ohm-mätning enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ser-ni-elektriker-om-vad-som-aer-vilket.157075/ för att se om man kan urskilja vilka som är vilka.
Givetvis kommer jag inte koppla in lampan utan att veta till 100%.
 
Vad menas med tvåfelsprincipen?
 
tommib
Tvåfelsprincipen är att det måste inträffa (minst) två fel för att skapa en farlig situation med spänningssatta exponerade delar. Helst ska väl felen vara oberoende av varandra eller så ska det vara tydligt att ett fel har inträffat (t.ex. att första lagret av två av isoleringen skavts av).
 
B Beef skrev:
Det är 4 olika kablar där. Vit blå svart röd. Har med en voltpenna fått utslag på alla förutom den röda.
Vilken är nolla då om pennan ger utslag på allihop?
 
useless useless skrev:
Vilken är nolla då om pennan ger utslag på allihop?
Mätte på ett annat uttag där den svarta och blåa ej var tejpade tillsammans. Då visade det sig att den blåa var nolla.
Krävdes dock direktkontakt med pennan då kabeln inte var i förbindelse med nollan.

Till skillnad från första uttaget som gav utslag längs elektriska fältet? (Längs kabeln utanpå isoleringen).
 
tommib tommib skrev:
Tvåfelsprincipen är att det måste inträffa (minst) två fel för att skapa en farlig situation med spänningssatta exponerade delar. Helst ska väl felen vara oberoende av varandra eller så ska det vara tydligt att ett fel har inträffat (t.ex. att första lagret av två av isoleringen skavts av).
Det är ett krav i dag att allt ska vara dubbelisolerat eller jordat. Men med järndosor och kroken monterad i dosan som i det här fallet, så är det inte så.

Lampans monteringskonsol påverkar dock inte det alls. Den sitter inte i dosan utan i taket.
 
tommib
Med kroken korrekt monterad så är den isolerad och därmed har man två skyddsbarriärer. Titta på länken jag la upp, det följer med en isolerslang som ska träs på kroken.

Det normala, som jag ser det, montaget med den där armaturen är att använda dosskruvarna i takdosan för att fästa metalldetaljen i taket över en dosa. Därför måste lampan jordas vilket sker vid korrekt montering (jordplint i armaturen).
 
Den slangen finns inte på orginalkrokar.
 
tommib
Nej, men orginalkrokarna kanske inte sitter i utrymmen där jord krävs heller ;)

Det vanliga "förr" när man tillämpade isolerad miljö var utanpåliggande i källare, förråd, garage och andra liknande utrymmen där skyddsjord krävdes.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.