Begärt in offert för byte 3 huvar, plåtar runt foten, båge, beslag, etc. I offerten ingår justering av sneda takrännor men det borde vara en liten kostnad o sammanhanget. Har nu fått ett kostnadsförslag på ca 60.000:- före rot. Är det vad det bör kosta?
 
  • Svart skorsten med plåtar och beslag på ett svart tak med sneda takrännor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ventilationshuv och justerade takrännor mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tagit ur huvudet. Men tror jag fick en. Offert på inklädnad av våra två skorstenar på kring 45tkr i våras i samband med ett takbyte.

reservation för dåligt minne ;P
 
Tack för snabbt svar, flera följdfrågor uppstår märker jag. Huvar verkar gå att köpa på byggvaruhus. Så kanske en plåtslagare gör störst nytta på själva underarbetet och montering. Jag gör detta i samband med reparation av tak (läckage pga byggfel). Firman som gjorde arbetet har gått i konken och försäkring täcker inte. Därför är jag både prisberoende och vill göra det rätt.
 
I vårt fall så lämnade vi själva skorstenarna och frånlufts huvar som en plåtslagare tidigare gjort. Var för bra skick på dem för att spendera pengar på att göra om.

vanliga frånluftshuvar finns ju att köpa själv på byggvaruhus såsom du säger och kan då tätas emot enligt instruktion om ni ändå fixar med att byta lite takpapp och sådant.
Själva inklädda skorstenarna hade jag lämnat till plåtslagare för att få det rätt.. blir nog inte så skoj om det läcker in där och inte kan ventilera ut bra.
 
Tack. Var på Bauhaus idag. Skall prata m plåtslagaren imorgon och höra vad han säger. Man lär sig på vägen...
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Låter som ett ganska rimligt pris
 
Tyvärr funkade inte prefabricerad huva med måtten på min skorsten. Offerten jag fått är på 60.000:- Dvs 1 skorsten, 3 huvar inkl allt (båge, bubbla, beslag samt justering av rännor som rinner snett. Avgår rot-avdrag. Verkar vara en duktig plåtslagare men det är ju mycket pengar.
 
Etableringskostnad 1x8
Måttning, tillverkning. 2x8
Montering 4x8
Viinkelrännor samt av etablering 1x8

Material
Ställningshyra fallskydd
Servicebil transportkostnad


Där har du ungefärlig tidsåtgång och vad som kostar

En vettig plåtslagare ligger på minst 625 kr/ timme före rot

Vi tar 700 i timmen
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Hej och tack för kalkyl. Om jag fattade rätt så är arbetskostnaden då ca 45000:-?
Vad skulle då materialdelen kosta?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Etableringskostnad 1x8
Måttning, tillverkning. 2x8
Montering 4x8
Viinkelrännor samt av etablering 1x8

Material
Ställningshyra fallskydd
Servicebil transportkostnad

Varför skriver di i gåtor?
Allt gånger 8?

Etablering 8timmar?


Där har du ungefärlig tidsåtgång och vad som kostar

En vettig plåtslagare ligger på minst 625 kr/ timme före rot

Vi tar 700 i timmen
 
Hej Tiger!

Antar att det menas 1 (dag) x 8 (timmar). Men avvaktar Pelle Plåts svar!
 
  • Gilla
perganderssom och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Etableringskostnad 1x8
Måttning, tillverkning. 2x8
Montering 4x8
Viinkelrännor samt av etablering 1x8

Material
Ställningshyra fallskydd
Servicebil transportkostnad


Där har du ungefärlig tidsåtgång och vad som kostar

En vettig plåtslagare ligger på minst 625 kr/ timme före rot

Vi tar 700 i timmen
Låter spontant helt sinnessjukt långsamt. Nu köper jag ofta lite större plåtjobb (1 miljon och uppåt) så vet inte hur mycket det skiljer mellan stora och små firmor i tempo osv. Betalar i regel 485 plus moms för mina plåtslagare på löpande.
 
F falkn skrev:
Låter spontant helt sinnessjukt långsamt. Nu köper jag ofta lite större plåtjobb (1 miljon och uppåt) så vet inte hur mycket det skiljer mellan stora och små firmor i tempo osv. Betalar i regel 485 plus moms för mina plåtslagare på löpande.
F falkn skrev:
Låter spontant helt sinnessjukt långsamt. Nu köper jag ofta lite större plåtjobb (1 miljon och uppåt) så vet inte hur mycket det skiljer mellan stora och små firmor i tempo osv. Betalar i regel 485 plus moms för mina plåtslagare på löpande.
F falkn skrev:
Låter spontant helt sinnessjukt långsamt. Nu köper jag ofta lite större plåtjobb (1 miljon och uppåt) så vet inte hur mycket det skiljer mellan stora och små firmor i tempo osv. Betalar i regel 485 plus moms för mina plåtslagare på löpande.
Jaha , jämföra storbyggen med en villa är ju bara larvigt , jag antar att ställning finns på plats och mobil verkstad finns när jobb för över en miljon görs.

Hur lång tid tycker du själv är rimligt?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jaha , jämföra storbyggen med en villa är ju bara larvigt , jag antar att ställning finns på plats och mobil verkstad finns när jobb för över en miljon görs.

Hur lång tid tycker du själv är rimligt?
Ställning ja. Mobil verkstad har jag aldrig varit med om. Du menar alltså att det är rimligt att en skorstensinklädnad och 3 huvar ska ta 2 arbetsveckor i debiterad tid att utföra? Dessutom för 700 kr/h?

Jag hade aldrig betalat för mer än hälften.
 
F falkn skrev:
Ställning ja. Mobil verkstad har jag aldrig varit med om. Du menar alltså att det är rimligt att en skorstensinklädnad och 3 huvar ska ta 2 arbetsveckor i debiterad tid att utföra? Dessutom för 700 kr/h?

Jag hade aldrig betalat för mer än hälften.
Kan bara hålla med falkn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.