För ca 2 veckor sedan fixade jag en spetsbrunn med grejer från Rinkabyrör. Allt funkar bra och jag har tillräckligt bra flöde för bevattning.

Däremot verkar jag få med mindre sandkorn i vattnet som ställer till det både för magnetventilerna (Hunter) som inte stänger helt samt planteringsbevattningen från Gardena som satts igen. Är det någon som har ett bra förslag på vad jag kan göra åt detta?
 
Åsa Lund
Finns inget filter som passar?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns inget filter som passar?
Jag har kollat lite på filter, men har inte blivit helt klok på några saker. Jag vet inte vilket typ av filter ska jag ha som:
- Inte sänker flödet för mycket
- Inte behöver rengöras för ofta (ska helst vara självrengörande)

Då jag inte använder vattnet från spetsbrunnen till dricksvatten behöver jag inget filter som tar bort järn eller andra såna saker i vattnet utan endast filtrerar bort sanden.

Något tips på filter?
 
Lämpligt då att sätta ett sådant här https://www.jula.se/search/?query=vattenfilter, ( kallas även björnfilter men är dyrare på andra ställen ) kan sättas på slang/rör innan pumpen så den inte får sand i sig och fräses sänder av dito
 
J jonaserik skrev:
Lämpligt då att sätta ett sådant här [länk], ( kallas även björnfilter men är dyrare på andra ställen ) kan sättas på slang/rör innan pumpen så den inte får sand i sig och fräses sänder av dito
Tack för förslaget! Hur mycket kommer flödet att påverkas tror du? Jag har idag ca 20-25 l/min.
 
Har du ingen hydrofortank?
Har man en klassikt tank kopplad på klassiskt vis med inlopp på ena sidan och utlop på den andra kommer små gruskorn att hamna på botten och kan dräneras ut.
 
D danlar15 skrev:
Tack för förslaget! Hur mycket kommer flödet att påverkas tror du? Jag har idag ca 20-25 l/min
Det kommer inte att påverka flödet något, filtren finns för olika kornstorlekar och du behöver nog bara ett grovfilter, det med att ha en tank före, Tja ,blir ytterligare en del som ska tömmas och rengöras, ett filter är bäst och det går bra att diska i tvättmaskinen för återanvändning.
 
  • Gilla
danlar15
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har du ingen hydrofortank?
Har man en klassikt tank kopplad på klassiskt vis med inlopp på ena sidan och utlop på den andra kommer små gruskorn att hamna på botten och kan dräneras ut.
Jag har en 50L hydrofortank, men den har bara en slang upp till utloppet av pumpen så vattnet passerar inte tanken. Det hade ju varit bättre så som du beskriver...
 
Det fotografen menar är nog att en tank mellan pump och brunn som vattnet bara går igenom, in nere och ut uppe och skiten faller ner till botten som sedan töms med bottenventil
 
  • Gilla
danlar15
  • Laddar…
Jag menar en klassiskt hydrofor, inkopplad så allt vatten går genom tanken.
På bilden från höger till vänster.
Efter-inst-knr-KUNDNR-27361-AA41-300L-SS-HYDROFOR-Holma-Smedja-VVS-April-2019-BILD-2_2-1080x675.jpg
 
  • Gilla
danlar15
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
inkopplad så allt vatten går genom tanken.
Jepp , men att då ha den efter pumpen är fatalt med sand i vattnet, det ska sitta en hydro efter och tank/filter före för att inte sand ska fungera som karburundum ( slipmedel ) och fräsa ner impeller/lager/tätningar i pumpen. En pump som går med sand blir inte länglivad.
 
  • Gilla
danlar15
  • Laddar…
Jag tror inte den där fina sanden blir långlivad. Snart har spetsen och dess omgivande mark sugits ren så att bara korn större än nätmaskorna finns i närheten.
 
  • Gilla
danlar15
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag tror inte den där fina sanden blir långlivad. Snart har spetsen och dess omgivande mark sugits ren så att bara korn större än nätmaskorna finns i närheten.
Jag hoppas att du har rätt! :) Jag har märkt att flödet blivit successivt bättre så lite sand kanske bara är inkörnings-bekymmer.
 
  • Gilla
Uelek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.