Hej. Mitt badrum är 60-tal och tröskelplattan var sliten så tänkte jag skulle byta ut den (tar för lång tid för fastighetsskötaren att fixa). Dessutom skulle väl de skratta åt mig om jag ville ha hjälp med det.

Hur vet jag om det finns asbest i badrummet? Bilden ni ser är under tröskelplattan, den satt dessutom fast i nån form av cement som gick i två delar.

Nu undrar jag om ni kan se ifall detta skulle kunna vara asbest i detta?
 
  • Dammig utsikt under tröskelplatta med cement, potentiell asbestexponering i ett äldre badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badrumsgolv med synlig grå cement och röd sida av kakelplatta, potentiell asbestfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskelplatta från 60-talet i badrum, delvis avlägsnat visande grått material och cement struktur under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vanlig betong.
 
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser ut som vanlig betong.
Tack för ett snabbt svar. Googlade förut och läste att det användes asbest i betong? Jag är väldigt okunnig inom området så vet inte så mycket själv. Så fort jag tänkt asbest tänker jag på eternitplattor som satt i tak.
 
På tal om radon i svenska hus så är detta ett stort problem som jag tycker att bl.a media borde fokusera mer på. Det "hyshas" ner i det tysta och berör framförallt äldre hus.
 
Magnus E K
På tal om svenska helgdagar tycker jag det är lite obalanserat med inte en enda mellan 6 juni och jul!

Det går inte att säga utifrån bilden om det finns asbest eller inte, men spelar det någon roll? Skaffa en ny tröskel och limma dit, går dessutom smidigare än att borra och skruva.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Lånar denna tråd...

Är detta asbest:
Den består av långa tunna fibrer som korsar varann.
 
  • Gråaktigt, fibröst material på ett trägolv, bredvid svart elektrisk kabel och sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som gammal glasull.
 
A andfra skrev:
Lånar denna tråd...

Är detta asbest:
Den består av långa tunna fibrer som korsar varann.
Asbest är en bergart där du knappt ser fibrerna. Därav är dom skadliga för lungorna dom dom tack vare sin litenhet blir luftburna.
Annars ett eminent material
 
Asbest blir farligt när det är så litet att det inte syns. Minns inte exakta måten just nu men det är litet iaf. Man kan äta asbest utan att det är farligt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
D Dannevås skrev:
Asbest blir farligt när det är så litet att det inte syns. Minns inte exakta måten just nu men det är litet iaf. Man kan äta asbest utan att det är farligt.
Man kan bli sjuk av att "äta" asbest då sätter sig fiberna i bukhinnan.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.