Hej. Jag och min familj är sugna på att flytta från Dalarna till Norrbotten eller Västerbotten, därikring. Men jag undrar, vart kan ni tipsa om att bo? Vi vill ha en lite större gård för möjlighet till bondgård en dag. Vi vill ha lagomt avstånd till jobb/skola. Vi vill bo lite för oss själva men ändå inte långt åt fan ut i skogen. Vi vill gärna ha tips och fina, lugna, trevliga och inte allt för dyra städer/byar. Är det någon som flyttat långt och till Norrland så får ni gärna skriva och tala om hur allt var, hur det kändes och om ni hade gjort det såhär nu i efterhand. Tack på förhand
 
Hur stor stad behöver ni ha i närheten?
Läs: Hur hög / avancerad utbildning / jobb har ni? Är man doktor el. ingenjör och ska jobba med det så ska man kanske inte bo för långt in i skogen.
Ålder på barn?
Ska de gå på högskola snart?

Har själv flyttat från dalarna till Sörmland för nio år sen. Men till en större stad.

Lycka till att vaska fram de känslor ni vill följa.

//AA
 
Västerbotten som jag har hyfsad koll på består ju av allt från kust till fjäll och allt däremellan. Umeå som är största stad präglas av universitetet och sjukhuset. Befolkningen är yngst i Sverige och bostadspriserna höga. Skellefteå har mer industrikaraktär och lite lägre bostadspriser. En bit in i landet sjunker priserna. Ca 3 mil från Umeå ligger Vännäs som blivit lite sovstad till Umeå. Mer humana priser men pendlingsbart in till Umeå.

Längre ut i inlandet är det svårare med jobb och bostäder är billiga men när man kommer upp i fjällvärlden ökar priserna igen.

Som föregående inlägg så hänger det mycket på vilken typ av yrken ni vill ha.
 
  • Gilla
Dalkulla97
  • Laddar…
A
Brukar alltid tänka på att flytta de gånger jag passerat höga kusten(örnsköldsvik,sundsvall) otroligt vackert landskap,där skulle jag själv gärna bo:)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ja Höga kusten är väldigt vackert. Det är möjligt att bo i Övik och pendla till Umeå för jobb. Tar knappa timmen med tåg. Bopriserna ca hälften mot Umeås. Mellan Övik och Umeå finns ett antal mindre orter som ligger vid järnvägen och är lämpliga för pendling. Hörnefors, Nordmaling, Husum är några exempel.
 
  • Gilla
Dalkulla97
  • Laddar…
2014 flyttade jag och min make + barnen från Norrköping (där jag bott hela mitt liv) till Umeå. Väldigt stor omställning även om Norrland är vackert och välkomnande så ska man komma ihåg att vintern är KALL och lång.

Vi bodde till en början i en svindyr hyresrätt men byggde sedan hus 2 mil utanför stan. Om man kan tänka sig att köra ett par mil så är gårdarna stora och billiga. Kolla exempelvis Vännäs, Robertsfors, Nordmalings kommun.

Vi hade tur och fick en stor bit mark av min svärmor så att vi kunde bygga hus!
 
  • Gilla
Dalkulla97
  • Laddar…
S saiter skrev:
Hur stor stad behöver ni ha i närheten?
Läs: Hur hög / avancerad utbildning / jobb har ni? Är man doktor el. ingenjör och ska jobba med det så ska man kanske inte bo för långt in i skogen.
Ålder på barn?
Ska de gå på högskola snart?

Har själv flyttat från dalarna till Sörmland för nio år sen. Men till en större stad.

Lycka till att vaska fram de känslor ni vill följa.

//AA
Just nu arbetar två av oss inom industri på en fabrik, en inom hemtjänsten och en som skogsmaskinsförare. Men vi kan även tänka oss annat så inget avancerat i alla fall. Vårat barn har precis fyllt 1 år
 
catherineb catherineb skrev:
2014 flyttade jag och min make + barnen från Norrköping (där jag bott hela mitt liv) till Umeå. Väldigt stor omställning även om Norrland är vackert och välkomnande så ska man komma ihåg att vintern är KALL och lång.

Vi bodde till en början i en svindyr hyresrätt men byggde sedan hus 2 mil utanför stan. Om man kan tänka sig att köra ett par mil så är gårdarna stora och billiga. Kolla exempelvis Vännäs, Robertsfors, Nordmalings kommun.

Vi hade tur och fick en stor bit mark av min svärmor så att vi kunde bygga hus!
Det är just vintern som lockar oss att flytta faktiskt, det är i alla fall en av delarna :)
 
Piteå (min hemstad) och Skellefteå tycker jag är trevliga. Skellefteå expanderar dessutom mycket just nu. Finns mycket byar runt om dessa städer som är inom bra avstånd från centrala delar.
Finns ju folk som trivs i Luleå, men min, och många andras åsikter är att det är mindre trevlig stämning där.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Dalkulla97 skrev:
Det är just vintern som lockar oss att flytta faktiskt, det är i alla fall en av delarna :)
Dåså :)
 
V ViktorHg skrev:
Piteå (min hemstad) och Skellefteå tycker jag är trevliga. Skellefteå expanderar dessutom mycket just nu. Finns mycket byar runt om dessa städer som är inom bra avstånd från centrala delar.
Finns ju folk som trivs i Luleå, men min, och många andras åsikter är att det är mindre trevlig stämning där.
Hahaha kan du förklara närmare om det där med dålig stämning?
 
D dannej83 skrev:
Hahaha kan du förklara närmare om det där med dålig stämning?
Haha nu trampar jag folk på tårna, men folk är generellt trevligare i Skellefteå gentemot Luleå, undantag finns såklart åt båda hållen, men som boende mitt emellan tycker jag det är ganska tydligt, och de flesta jag känner håller med. Och detta tycker jag påverkar trivseln ganska så mycket :)
 
var finns er övriga familj?

många barnfamiljer tar ju hjälp av far- och mor-föräldrar...

Kan bli tufft innan man byggt nytt nätverk.

/ATW
 
V ViktorHg skrev:
Piteå (min hemstad) och Skellefteå tycker jag är trevliga. Skellefteå expanderar dessutom mycket just nu. Finns mycket byar runt om dessa städer som är inom bra avstånd från centrala delar.
Finns ju folk som trivs i Luleå, men min, och många andras åsikter är att det är mindre trevlig stämning där.
Nackdelen med Skellefte är ju dock att bostadspriserna skenar och nu är det 4 miljoner om man ska ha en villa i "schtan".
Fördelen är såklart att om man vill jobba inom industrin så kommer det finnas gott om jobb.

I Pite finns det en del jobb och priserna är mer humana :)
Lule som ändå är en "universitetsstad" har lägre villapriser än Skellefte och det är riktigt humant om man kan tänka sig 20 minuter med bil till stan.

Ska man ha en hyffsat säker försörjning i norr/västerbotten är det kuststäderna som gäller. Och flyttar man på grund av vintern skulle jag säga att Lule är att föredra. (Även fast jag själv somfd Pitbo har svårt för innevånarna i Lule ;) )
 
V ViktorHg skrev:
Haha nu trampar jag folk på tårna, men folk är generellt trevligare i Skellefteå gentemot Luleå, undantag finns såklart åt båda hållen, men som boende mitt emellan tycker jag det är ganska tydligt, och de flesta jag känner håller med. Och detta tycker jag påverkar trivseln ganska så mycket :)
Haha. Håller med. Uppväxt i Pite men med släkt, vänner och bekanta i alla tre städerna.
Skellefteborna är helt klart trevligast. Av någon anledning :)
Lule har extremt mycket komplex i att tro att de är en större stad än de är. Däremot är såklart fördelen att det finns en utbyggd handel och "nöjesliv" som man annars får åka till Ume för att få.

Pite är lilla hålan mittemellan. Gillar man föreningsliv och har barn som sportar (och är intresserad av det själv) skulle jag helt klart bo där.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.