Skogsgubben
Jag undrar om grannen har rätt att sätta en stor båt 10-20cm från tomtgränsen.
Vi snackar om en båt som står på en ställning, så båten är 3,5-4 meter hög.
Det är en plastsnipa med kabin, så den är ju ganska stor.
Vi har ett träplank på 140cm och båten går 2 meter över.
Värd att nämna är att grannsämjan inte är den bästa.
Vad gör jag, och kan jag göra nåt?
 

Bästa svaret

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Om jag minns rätt så får man parkera både båtar och husvagnar på sin tomt under sommarsäsongen, även nära/i tomtgränsen. Men uppställning under vintersäsongen har andra regler. I de flesta fall får man ställa upp till max två båtar/husvagnar i nära anslutning till sin bostad utan bygglov (vissa undantag finns), men om det är närmre än 4.5 m till tomtgräns så behövs grannens medgivande. Tror att även om grannen skulle ha båten ståendes på släp under vintern så skulle det räknas som förvaring och då behövs ditt medgivande om den står nära tomtgränsen. På samma sätt så tror jag det kan räknas som parkering nu på sommaren (dvs ditt medgivande behövs inte) men där är jag osäker. Har klippt in en länk till Boverket som har mer information undantag mm.
 
  • Gilla
Skogsgubben
  • Laddar…
Mja..."tillfälligt" får den stå där. Jag vet inte på raken om uppställning av en båt i flera år kräver bygglov eller inte. Byggs det något skärmtak eller liknande runt båten behöver det bygglov.
Generellt ska en tomt i ett bostadsområde hållas "vårdad", men "vårdad" är inte nödvändigtvis samma sak som "snygg". En uppställd båt är inte per automatik "ovårdad".
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja..."tillfälligt" får den stå där. Jag vet inte på raken om uppställning av en båt i flera år kräver bygglov eller inte. Byggs det något skärmtak eller liknande runt båten behöver det bygglov.
Generellt ska en tomt i ett bostadsområde hållas "vårdad", men "vårdad" är inte nödvändigtvis samma sak som "snygg". En uppställd båt är inte per automatik "ovårdad".

Enligt Boverket så behövs bygglov om båten står uppställd året runt:
”Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt.”
Men det är ok att parkera båten under sommaren utan bygglov i de flesta fall.
 
Vet inte vad jag gjorde för fel, men mitt svar hamnade mitt i ditt citat, så hör kommer ett nytt försök:
Enligt Boverket så behövs bygglov om båten står uppställd året runt:
”Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt.”
Men det är ok att parkera båten under sommaren utan bygglov i de flesta fall.
 
Skogsgubben
Vem klagar man till om inte reglerna överhålls?
 
Du klagar väl till grannen?
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Skogsgubben
Som jag förstår så kan han inte ha båten där?
Det ska ska alltså stå 4,5 meter från tomtgränsen i vilket fall.
 
Skogsgubben
Grannen är inte så lätt att tala med...
 
Blir det bättre av att du önskar handräckning med pratandet?
Skulle tro att det blir än sämre som resultat
 
Skogsgubben
Vad menar du?
 
Tror du att grannen blir mer välvillig och lättare att prata med om du ber att någon annan skall komma och anmärka på hans placering av båten. Han lär ju fort räkna ut att det är du som ”anmält” detta.
Så jag tror att det enda som kan fungera är att försöka prata med grannen, även om han är svår att tala med.
 
Skogsgubben
Jo, jag är enig i det.
 
Men gör det något att båten står där ? Eller är det bara irriterande ?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Skogsgubben
Det tar lite av det fina när man tittar ut i sin trädgård på blommorna, nyklippt gräsmatta etc.
Ja, du vet säkert vad jag menar.
Den är mitt i linjen när tittar ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.