Hej hej funderar på att byta ut vår stödmur av telefonstolpar mot en stödmur av gabionen..min idé är att ta bort stolparna gräva ur 20 cm för bättre underlag. Markduk under o bakom gabionen o sen fylla på m Sten.. planerar att använda en gabion som är 1m hög o 1/2 m djup.... villl gärna ha kommentarer o tipps från er som vet eller har byggt m gabionen innan... ha de gött alla..
 
  • Stödmur av telefonstolpar längs en trädgård, gräsplan och buskar i förgrunden, blå uppblåsbar pool till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på med ett ganska stort gabionprojekt just nu. Din plan låter väl rätt hygglig men varför vill du ha en så hög gabion? Räcker det inte med en 50cm? (Du behöver inte gräva ner dom) vet inte riktigt vad du vill ha för tips :)
 
  • Gilla
Marcus i skurup
  • Laddar…
Tipps som jag behöver är vilken gabion märke man ska använda o vad andra använt finns ju ett gäng att välja mellan...
 
Thujan blir ju inte vackrare om en hög gabion sätts framför. Dessutom kommer det att vara svårare att sköta/klippa häcken om man ska stå och vingla på gabionerna. Jag är tveksam till att gabioner på denna plats passar in.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Du kommer få gräva ut ganska mkt från rabatten för att jorden inte skall rasa ner i bärlagret (kanske kan sätta nån skiva eller nåt så länge?) eller ställa gabionen längre fram. Jag har köpt gabioner från anlägghemma (viacon) känns hyfsat stabila men nackdelen är att du inte får med några färdiga mellanstag utan du får bocka till dessa själv med medföljande bindtråd. Har även hört gott om gabiolas gabioner och mindre gott om skräpet vidaXl säljer
 
Vi beställde för något år sedan gabioner från VidaXL för att komplettera redan befintliga burar på tomten. De gamla var beställda från en Tysk webbshop. För vår del var de i princip identiska. Trådtjocklek mm. Lite tätare skruvad spiral på de från VidaXL. Båda levererades med färdigbockade mellanstag i samma trådtjocklek som själva buren.
 
Jag köpte gabion från Burcharth 2006 med måtten 1x1x1. Har medföljande mellanvägg. Fyllde själv med stenbumlingar från husbyggegrävningen och baksidan stöder 1 meters markhöjning. Har inte bågnat under dessa 15 år.
 
M Marcus i skurup skrev:
Markduk under o bakom gabionen o sen fylla på m Sten..
Sätt en ribbon/platon bakom mot jorden så blir inte gabionen fylld med jord när det regnar häftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.