Hej allesammans, jag är en måttligt erfaren hemmafixare som gärna provar att fixa saker själv. I detta fallet känner jag dock att jag behöver lite extra expertis..

Jag vill sätta upp en "svävande" stång att hänga galgar med ytterkläder i. Gissningsvis kommer stången att vara 60-70cm lång och sedan kommer jag fästa 2 läderremmar som sitter 10-20 cm in på var sida av stången, så gissningsvis 40 ca cm ifrån varandra. Dessa tänker jag sen att jag vill fästa i vars en metall ring som sedan hängs i vars en krok som fästs i taket. Det är här jag stöter på problem.

Taket har inga bjälkar i detta område (vad jag kan knacka mig fram till). Jag hade alltså behövt fästa krokarna i gipsskivan, som gissningsvis inte är något vidare tjock. skulle uppskatta ca 1-1,5 cm. Min kunnighet går inte mycket längre än att tänka "Ingen plugg kommer fixa denna vikt" (Skulle gissa på att en 60x1,4cm trästång i bok med 10-15 jackor säkert kan råka komma upp i 20kg. och hänger någon plötsligt sitt mc-ställl ska det gärna inte braka ner i golvet av totalt 30kg.)...

Hur tusan löser jag detta, om det ens går att lösa?

I värsta fall får jag släppa idén och göra en lösning med väggfästen istället.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

Mvh Gustaf.
 
Skär bort en ordentlig fyrkant av gips. Skjut in en skiva, typ plywood/osb och skruva fast den. Sätt tillbaka gipsfyrkanten och spackla över alla springor och skruvskallar, måla taket. Nu har du en kanonskiva som du kan skruva i.
 
  • Gilla
Gustaf L och 1 till
  • Laddar…
Det borde finnas gles (plankor gipsen är skruvad i) ovanför gipsen som i sin tur sitter i bjälkarna. Du hittar skruvarna i gipsen med magnet. Där borde du kunna sätta dina krokar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag inbillar mig att en klädstång som hänger i remmar från taket kommer att driva en till vansinne då den svänger undan när man ska haka på klädhängaren om man stöter emot redan upphängda plagg. Tänk fritt hängande repstege.
 
G Guson skrev:
Jag inbillar mig att en klädstång som hänger i remmar från taket kommer att driva en till vansinne...
Instämmer!
Kan kanske @Gustaf L lägga upp en enkel, måttsatt skiss över tamburen,
så kan vi säkert komma med tips på bra lösningar :)
 
Jag tycker iden är intressant i alla fall. hur skulle det vara med ett V av tunn stålvajer fäst i varje ände av stången och de bakre vajrarna korsade höger/vänster? Är det något jag missar eller borde inte det bli stabilt mot gungning i alla ledder?
 
G Guson skrev:
Jag tycker iden är intressant i alla fall. hur skulle det vara med ett V av tunn stålvajer fäst i varje ände av stången och de bakre vajrarna korsade höger/vänster? Är det något jag missar eller borde inte det bli stabilt mot gungning i alla ledder?
Vid närmare eftertanke så går det nog inte så enkelt. Ett V i varje ände plus ett kryss, lämpligen i bakkant, behövs.
 
Lägg upp några bilder där du tänkt ha den så man får en ide hur det ser ut.
 
Räknade faktiskt inte med mycket respons, då det är första inlägget här, men detta var ju lysande.

Jag slänger ihop en väldigt amatörsmässig skiss på måtten ovanifrån. Det är en föredetta föreningslokal i källaren som byggts om till lägenhet, därmed finns det tämligen unika lösningar och vinklar genom hela lägenheten så ja, bilder kan nog vara en vettig idé..

Uppdaterar om en liten stund.
 
20kg är inga problem men då antar jag att det inte är 20kg belastning per skruv.

Snaptoggle klarar en del.
 
Här har vi måtten på hallen. och ja, det är en gräslig skiss med oproportionerliga mått och lite skeva vinklar. Det är dock i princip såhär det ser ut. Knäpper några bilder och laddar upp de med.
 
  • Handritad skiss av en hall med angivna mått och benämnda dörrar i olika riktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut.
 
  • Hall med vit dörr, klädhängare, vit hylla och dekorerad canvastavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i ett rum med lister, dörr och del av en tavla, dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning i hall med klädhängare full av jackor och en teckning av en hund på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså mer eller mindre kroklisten som ni ser på tredje bilden som ska ersättas. Hängaren kommer dock alltså inte sitta på samma plats, utan längst med dörren om den är uppställd.
 
Redigerat:
Detta är nog en av dom bästa youtubetester jag har sett.

 
A Andy78 skrev:
20kg är inga problem men då antar jag att det inte är 20kg belastning per skruv.

Snaptoggle klarar en del.
[media]
Fungerar detta så låter det ju som en väldigt smidig lösning :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.