Badrummet:
Ska duschdörren öppnas inåt i duschen, eller ska den bara gå att öppna litegrann? Den kommer ju ivägen för toan om man öppnar utåt. Men byter ni plats på badkar och dusch funkar det. Förstår inte heller varför det ska vara en stor tom yta först?
Sedan måste man gå runt hela sängen för att komma till badrummet. Och bor man i något av de andra sovrummen måste man in i stora sovrummet eller ut i hallen om man ska på toa på natten.

Hallen är väldigt liten och trång och känns som en "bakdörr".



I vardagsrummet hade jag satt kaminen antingen på hörnet mot köket eller på väggen mellan de stora fönsterpartierna. I det senare fallet kan man kombinera med fast grillplats på utsidan.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Kanske missuppfattar jag köksritningen men den viktigaste arbetsytan är mellan häll och vask och skall vara minst 80 helst 120 cm. Ser ut som 60 på ritningen vilket kanske inte ens godkänns vid bygglovsansökan, osäker.
Jag hade aldrig satt kyl, frys och ugn bredvid varandra då de aldrig harmonierar rent estetiskt om man inte har kyl och frys bakom lucka.
Om man flyttar bort kaminen från väggen mitt i huset kan man ha soffan mot den väggen. Det tror jag ger värdefull flexibilitet i möbleringen.
Det är väldigt trevligt om man kan se den både från matplats och vardagsrum; så har vi det hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Ritat om högra delen samt flyttat kaminen.
För att badrummet ska bli handikappanpassat måste dusch och badkar byta plats.
Bytt "klk" i hall mot två garderober som rymmer mycket mer.
Flyttat kaminen.
Tvättstugan blev lite större och jag tror att din "WIC" är större nu.
Men fundera på att byta plats på WIC och badrum, samt att bredda matplatsen lite, många vill ha tex ett vitrinskåp eller en "buffé" längs väggen och det får inte plats. Det går att korta in hela huset elelr göra vardagsrummet lite smalare istället för att få ordning på kvadratmetrarna.
Ritad planlösning av ett hus med markerade förändringar, inklusive nya placeringar för kamin och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för bra input! Uppskattas och vi fick en hel del bra förslag och vettiga resonemang. :love:

Såhär blev den slutgiltiga planlösningen vi skickat in till bygglovet (för två veckor sedan):

Ritning av en planlösning för en bostad med beteckningar för rum som kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu håller vi tummarna att det blir en smidig handläggning så vi kan komma igång att bygga, kommer skapa en separat tråd kring det projektet för de som är intresserade att följa :geek:

Mvh

Torbjärn :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.