Ett ganska stort träd har blåst omkull och ligger tvärs över ledningsgatan och lutar mot träd på andra sidan ledningen. Jag är inte helt säker på om trädet är på min tomt eller på angränsande skogsfastighet. Gissar på att det ganska snart kommer dra ner elledningen om inget görs. Det är en elledning med el till många fastigheter. Vad ska jag göra? Kontakta nätägaren? Kan det leda till att jag blir ansvarig att göra något eller kommer de bara komma ut och lösa det hela själva?
 

Bästa svaret

Kontakta nätägaren!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C chicketiwowow skrev:
Kan det leda till att jag blir ansvarig att göra något eller kommer de bara komma ut och lösa det hela själva?
Oavsett så måste dom ju bli informerade, skuldfrågan får väl tas sen.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Det är vattenfall eldistribution. Nån som har koll på hur man brukar meddela sånt här? På hemsidan är det närmaste jag hittar ett formulär för strömavbrott men det är det ju inte än. Måste man ringa? De svarar mellan 8 och 18 på vardagar...
 
C chicketiwowow skrev:
Det är vattenfall eldistribution. Nån som har koll på hur man brukar meddela sånt här? På hemsidan är det närmaste jag hittar ett formulär för strömavbrott men det är det ju inte än. Måste man ringa? De svarar mellan 8 och 18 på vardagar...
Skärmbild av Vattenfalls kundservice webbsida med kontaktinformation och felanmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googlade "Vattenfall jour"..
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Ingen risk att du blir ansvarig så länge du inte fällt trädet på ledningen, och dom blir glada att du ringer och berättar var det är :)
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…
Rätt säker på att de kommer och kapar bort trädet. Tror också de är tacksamma att de får en exakt plats istället för att söka av sträckan när trädet rivit ner ledningen. Exakt samma hände mig för några år sedan en stormig dag. Träd som fallit över elledning orsakar gnistor och rök i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Har nu ringt och rapporterat. Det kan tydligen ta upp till två veckor eftersom trädet ligger över ledningen och inte på ledningen.
 
Myckling:
Ryker det?

Protte
 
Japp det ryker. Några sekunder senare small det med en rejäl ljusbåge och strömmen försvann.:D
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
G
C chicketiwowow skrev:
Har nu ringt och rapporterat. Det kan tydligen ta upp till två veckor eftersom trädet ligger över ledningen och inte på ledningen.
Vad är skillnaden?
 
G GargamelSE skrev:
Vad är skillnaden?
Den är ganska stor.
Om trädet ligger PÅ ledningen är det en betydligt större risk att ledningen slits av än om trädet ligger ÖVER ledningen och vilar på något annat, sannolikt andra träd.
 
G
K knipo skrev:
Den är ganska stor.
Om trädet ligger PÅ ledningen är det en betydligt större risk att ledningen slits av än om trädet ligger ÖVER ledningen och vilar på något annat, sannolikt andra träd.
Men om trädet liger på ledningen, så ligger den ju samtidigt över ledningen, annars hade den ju legat under eller vid sidan om..
 
G GargamelSE skrev:
Men om trädet liger på ledningen, så ligger den ju samtidigt över ledningen, annars hade den ju legat under eller vid sidan om..
Precis, om det ligger på så är det även över. Men det ligger inte nödvändigtvis på bara för att det hänger över.
 
G GargamelSE skrev:
Men om trädet liger på ledningen, så ligger den ju samtidigt över ledningen, annars hade den ju legat under eller vid sidan om..
Ni har inte våningssängar hemma antar jag.:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.