Hej!

I brist på tillräckliga matematik-, fysik- och byggnadstekniska kunskaper behöver jag hjälp av era hjärnor- sliter mitt hår över detta.

Läget är att jag ska avsluta ett krysstaket byggt på förhöjd altan och anslutande trappor genom att limma en överliggare i lärkträ på i övr vitt staket. Denna överliggare ska gå ”sömlöst” från altanen ned i trappan, men blir nu efter timmar vid gersågen osäker på om detta ens är möjligt...

Problemet är vinklarna. Trappan lutar förstås nedåt. Dessutom i vinkel utåt från altanräckets riktning. Dubbla vinklar på gersågen är ju inget problem, och jag delade upp vinkeln på den utåtriktade vinkeln på båda brädorna så att snittytan skulle bli lika.

MEN, jag begriper inte hur jag kan undvika att den från trappan uppåtgående brädan inte ska sticka upp ovanför den på altanstaketets överliggare. Se bilder för förhoppningsvis klargörande beskrivning. Kan detta lösas på smart gersågning, eller får jag på något sätt helt sonika kapa av uppstickande del?

Ps. Om detta är fel forumdel får någon vänlig admin gärna flytta det. Ds.

Kristofer
 
  • Hand håller en lärkträ överliggare intill vitt kryssstaket på en förhöjd altan, med försök att passa in vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en lärkträ-överliggare ovanför vita trappräcken, synlig klurig vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lärkträbit med inkritade mätmarkeringar passas in mot en gersågad del av vitmålat staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer håller lärkträ med sågat snitt och markuperingar inför sammanfogning på altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få dem att mötas överallt måste du ha samma vinkel på båda, inklusive att den "uppstickande" måste luta utåt, med samma vinkel som den horisontella.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Nu sitter jag själv och är lite trött visserligen, men det borde inte vara speciellt svårt.
Är du säker på att stolparna till räcket i trappen är kapade korrekt i toppen?
För att få det att passa ska det inte vara svårare än att gera 50/50 på båda överliggarna på platten och på bredden. Som du visar nu verkar stolparna till trappräcket vara snedkapade.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M
Jag tror också du behöver bortse från stolparna.

Om du tar en vinkel i taget, dvs den som gerar överliggaren horisontellt för sig och den som gerar överliggaren vertikalt för sig, så borde det gå att räkna på men då behöver du en vinkelmätare.

Summan av alla vinklar horisontellt ska vara 180 grader och summan av alla vinklar vertikalt skall vara 180 grader.

lättast är att se överliggaren som en triangel där a-c är överliggaren på staketet och c-b är överliggaren för trappräcket. A-b blir bara imaginär.

om du då tänker sig att b är 90 grader och mäter vinkeln a så ska du gera brädorna i a delat med två, annars kommer inte brädorna passa mot varandra på bredden.


ta två provbitar, den ena tvingar du fast på överliggaren på staketet och den andra får du hålla för hand tills det ser ut att passa.

Någon som kan detta bättre än mig för gärna rätta mig om jag har fel, har själv fnulat en del på det eftersom jag själv bygger altan med fris :)
 
  • Skiss av en triangel med vinklarna a, b och c markerade, och formeln a+b+c=180° under.
M
Mer passande exempel för ditt fall kom jag på.

Sen beskrev jag det nog dumt. Ska försöka igen.

Tänk dig ett sträck tvärs överliggaren på staketet och tänk dig att linjen där motsvarar B-A.
Vinkel A tänker vi oss är 90 grader och vinkeln C är ovidkommande.

överliggaren för trappräcket är sträcket B-C och det är vinkeln B som du skall gera.

återigen, mät vinkeln och dela den med två så har du geringsvinkeln horisontellt.
 
  • Ritad triangel med markerade vinklar; 90° vid punkt A, 53° vid B och 37° vid C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Din överliggare sett ovanifrån.

den andra vinkeln hittar du när du ser de båda från sidan istället.
tänk dig då rätsidan tvärs tjockleken på brädan och vinkeln B blir då den du ska gera.
 
  • Skiss ovanifrån av överliggare med markerad vinkel B och linjer som visar tjockleken på brädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
(Lovar att aldrig arbeta med pedagogisk verksamhet!)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
(Lovar att aldrig arbeta med pedagogisk verksamhet!)
Hej!

Stort tack för ditt utförliga (och pedagogiska!) svar!

Trots detta fick jag inte det hela att funka perfekt. När jag jämkar vinkeln sidledes på två brädor (där den ena lutar uppåt) kommer den längre sidan högre upp än den lägre (se bild). När jag istället tar ut hela vinkeln på den övre, horisontella brädan blir det korrekt angående ev uppstickande delar, MEN givetvis olika stora snittytor (se bild).

Lösningen blev alt 2, jobb för sticksågen och slipmaskinen i efterhand.

Blev helt ok, och stort tack igen!

Kristofer
 
  • Digital vinkelmätare visar 45° på en vit bräda ovanför en trätrall med trädgårdsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digitalt vinkelverktyg på snedkapad bräda vid byggprojekt utomhus, med ojämna snittytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träbrädor som möts i en ojämn vinkel, den ena lutar uppvärt, med ojämna snittytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädor där två snitt möts i en vinkel ovanpå ett däck vid sidan av ett hus med röd vägg och vita fönsterkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ett ortopediskt svar:
vi sysslar en del med sånt när vi korrigerar felläkta benbrott. vi har ju fördelen att benpipor är (mer eller mindre) runda - med rektangulära snittytor kommer en torsion, som det ju här är frågan om, inte kunna sågas till passning.
 
D danne_i_huset skrev:
ett ortopediskt svar:
vi sysslar en del med sånt när vi korrigerar felläkta benbrott. vi har ju fördelen att benpipor är (mer eller mindre) runda - med rektangulära snittytor kommer en torsion, som det ju här är frågan om, inte kunna sågas till passning.
Tack för klargörande! Skönt att slippa grubbla mer över detta och luta sig tillbaka och inse att det är olösbart! /Klinisk fysiolog
 
Rickard.
Det borde (tycker jag) gå att lösa med en extra passbit, är ju rätt vanligt att se sånna lösningar i just trappräcken. Men exakt hur man skulle gå till väga vet jag tyvärr inte.
 
D danne_i_huset skrev:
ett ortopediskt svar:
vi sysslar en del med sånt när vi korrigerar felläkta benbrott. vi har ju fördelen att benpipor är (mer eller mindre) runda - med rektangulära snittytor kommer en torsion, som det ju här är frågan om, inte kunna sågas till passning.
Så man ska behöva utbilda sig till ortoped för att bygga trappräcken nu också alltså.

Mycket oväntat! :geek:
 
  • Haha
Marcussjogren
  • Laddar…
K krihe932 skrev:
Hej!

Stort tack för ditt utförliga (och pedagogiska!) svar!

Trots detta fick jag inte det hela att funka perfekt. När jag jämkar vinkeln sidledes på två brädor (där den ena lutar uppåt) kommer den längre sidan högre upp än den lägre (se bild). När jag istället tar ut hela vinkeln på den övre, horisontella brädan blir det korrekt angående ev uppstickande delar, MEN givetvis olika stora snittytor (se bild).

Lösningen blev alt 2, jobb för sticksågen och slipmaskinen i efterhand.

Blev helt ok, och stort tack igen!

Kristofer
Nu vill vi ju också se slutresultatet! :D
 
C crazytok skrev:
Så man ska behöva utbilda sig till ortoped för att bygga trappräcken nu också alltså.

Mycket oväntat! :geek:
...eller hovsmed
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.