Hej
Det har blivit dags att sätta igen detta gamla fönster i garaget en gång för alla. Den förra ägaren hade satt igen gluggen med nån mdf/melamin på insidan och osb på utsidan med lite isolering därimellan. Då jag är helt grön på detta med murning, sten och betong behöver jag lite tips.

Tänker att jag ska använda lecablock och sen putsa slätt med utsidan. Hur lång ut ska jag sätta blocken?
Behöver jag armera nåt? Nät på utsidan innan puts, vilket puts ska man använda? Ska måla om hela sockeln nästa sommar, kan det vara omålat under tiden?

Ja, många frågor men tacksam för alla tips.
 
  • Garagevägg med igenmurat fönster, kablar och eluttag på väggen, arbetsmaterial på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla fönsteröppningen i garaget täckt med MDF-platta, isolering synlig, förberedd för murning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis täppt gammalt fönster med träskiva och mätriktning i en garagevägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Hade jag gjort detta själv så hade jag;

- Murat och avslutat cirka 15mm från färdig yta, använt murbruk B.
- Sågat bort 10cm bred remsa gammal puts runt befintligt fönsterhål från utsidan.
- Grundat/slammat med weber 103, rödgrund
- nätat ytan inklusive överlappet på befintlig mur
- Utstockning och ytputs i samma påslag med Putsbruk B, 0-3mm.

Jag hade inte armerat den gluggen.

Det kan stå omålat, så fort grundningsbruket är på så konstruktionen "väderskyddad"

Min rekomendation på B-bruk är baserad på Mexiteglet, men är ditt hus äldre än 60/70 tal skulle jag kolla lite närmre på vad det är för puts som sitter där idag, B-bruket kan då vara för hårt.
 
Hej och tack för svaret, det fyllde igen en hel del av mina frågor.

Ja, det där med att välja rätt puts är tydligen en djungel. Huset är byggt 56.
Finja har ju nåt bruk som heter kc mur och putsbruk b. Är väl det jag är mest inne på att använda efter att ha läst runt lite, men är som sagt osäker. Vet inte heller hur jag ska kunna avgöra vilket puts som sitter där idag.

Har för mig att jag använde putsbruk c efter rekommenation när jag lagade i ett par fläckar på insidan i källaren för nåt år sen, men det är ju inomhus.

Mvh
 
Såhär blev det till slut. Nästa sommar ska hela sockeln målas
Förhoppningsvis håller det ihop

Mvh
 
  • Nyligen renoverad hussockel med orörd och nymålad yta samt ventilationstrumma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad sockel på hus med ny puts och ventiltäckning, omgiven av ommålat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
N
Ser jättebra ut, hoppas du körde b bruk som nämnts ovan. Och inte c bruk (ser ut som c bruk på färgen).
Måla du nästa år.
 
N neo11 skrev:
Ser jättebra ut, hoppas du körde b bruk som nämnts ovan. Och inte c bruk (ser ut som c bruk på färgen).
Måla du nästa år.
Nope, jag körd kc mur och putsbruk b.....en får som sagt hoppas det håller några år iaf
 
N
Ja men då körde du ju med b bruk. Kommer hålla länge.
 
  • Gilla
Rikthyveln
  • Laddar…
AnnKatrinRosenblad
Hej, nu har det gått lite tid, hur gick det för dig? Blev det bra till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.