Tänkte lägga takpannor på en friggebod. Men konstruktionen på taket är som ni ser på bilden. Det är inga riktiga takstolar så jag funderar på om det räcker att ströläkten spikas i den mittersta regeln som ni ser på bilden och i råsponten. Eller om jag ska sätta upp någon mer regel på insidan som jag kan spika strö och bärläkt i. Någon som har några bra tips?
 
  • Interiör av friggebodstak med synliga träreglar och råspontad klädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att skjuta fast någon regel till kan nog vara en bra idé. Om inte annat så för att spikarna inte ska sticka ut genom råsponten.
 
  • Gilla
sukram78
  • Laddar…
Jag gjorde så, reglade upp med cc60 så nu har jag något att spika läkten i.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
sukram78
  • Laddar…
Tomture61
Tror andemeningen med ett sådant tak är att enbart köra takpapp .
En variant kan vara att skruva fast läkten från undersidan , mycket mäta + 2 personer .
 
Magnus E K
Finns det inte risk att det blir för tungt också med betong- (tegel-?)pannor på ett sånt tak? Hur lång är spännvidden på nockbalken?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det inte risk att det blir för tungt också med betong- (tegel-?)pannor på ett sånt tak? Hur lång är spännvidden på nockbalken?
Jag funderade också på det. Nockbalken är 6,5m men jag har stöd i mitten och där ska en vägg sättas upp. Det står i specifikationen på taket att det ska klara 250kg/m2 snölast. Men jag tycker det låter mycket.
 
Var det 250 kg med papptak eller med pannor, räknar man av pannvikten så blir det ju inte så mycket kvar
 
Normalt lagda betongpannor väger runt 40 kg/kvadratmeter. Du måste lägga dom väldigt tätt om det inte ska bli mycket kvar till 250 kg...
 
  • Gilla
sukram78
  • Laddar…
Tomture61
Räknar man på pannvikten , 1 lager asfaltspapp , läkt + snözon. Vad klarar takkonstruktionen då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.