Har vertikalskurit gräsmattan idag och räfsat bort resterna, även lite mossa på sina ställen. Därefter har jag gått på med Ferrogent 2dl upplöst i 10 liter vatten med ryggspruta per 50kvm.
Hur pass snart efter det kan jag stödså?
 
Det kan du göra direkt, järnsulfat påverkar inte sådd, förutsett att man inte bombat på extrema mängder. 2 dl på 50m2 är en ganska klen dos.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Det kan du göra direkt, järnsulfat påverkar inte sådd, förutsett att man inte bombat på extrema mängder. 2 dl på 50m2 är en ganska klen dos.
Jag trodde 2dl var lite starkare blandning. Läste att man skulle dosera 1-2dl i järnsulfat tråden.
 
optimum
Se upp med att gå på gräsmattan med skor om den är lite fuktig.
Du får lät med dig järnsulfat på skorna vilket ger fläckar på plattor och trallvirke.
Går över efter någon vecka men försiktighet strax efter. (egen erfarenhet, gick med skor sedan på nylagt trallvirke)
 
  • Gilla
LFN
  • Laddar…
Inte ser det ju vackert ut 4 timmar efteråt. :seenoevil:
Testar på en yta först innan jag går loss på resten.
 
  • Gräsmatta med friskt grönt gräs till vänster och nedvissnat gräs till höger efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm ja det där ser ut att vara en ganska stark dos. När jag vattnat 2 dl järnsulfat med spridarramp över 50 m2 har jag inte fått i närheten av den där effekten. Kan det vara att trycksprutan gjort att allt järnsulfat sitter på översta lagret grässtrån istället för nedvattnat till rötterna.

Men det är ingen fara på något sätt, det kommer jämna ut sig och återgå till det normala inom några dagar.

Jag har vattnat riktigt starka doser i ett experiment mot vitgröe, gräset blev nästan svart, men repade sig snabbt :) (90 gram i 10 liter vatten på 20 m2 varannan vecka)
 
Redigerat:
  • Gilla
LFN och 1 till
  • Laddar…
Efter två dygn ser det ut så här. På håll ser det ju lovande ut. Men zoomar man in så är det väldigt mycket brunt kvar. Och ganska glest mellan de gröna stråna.

Jag upplevde att gräsmattan var förhållandevis tät innan vertikalskärningen. Jag har stödsått lite frön. Men någon toppdress hade jag inte tänkt göra på 2500kvm
 
  • Ojämn gräsmatta med gröna och bruna områden efter vertikalskärning och delvis stödsådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gräsmatta med en blandning av gröna grässtrån och brunt gräs efter vertikalskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gräsmatta med glest växande gröna grässtrån bland döda, bruna gräs efter vertikalskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen vertikalskuren gräsmatta med glest fördelade gröna grässtrån och övervägande brunt torrt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LFN skrev:
Efter två dygn ser det ut så här. På håll ser det ju lovande ut. Men zoomar man in så är det väldigt mycket brunt kvar. Och ganska glest mellan de gröna stråna.

Jag upplevde att gräsmattan var förhållandevis tät innan vertikalskärningen. Jag har stödsått lite frön. Men någon toppdress hade jag inte tänkt göra på 2500kvm
Det tog sig igen kan jag tänka? Får man en efterbild? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.