Hej!
Första försöket att odla gurka i pallkragen med miniväxthus.
Jag var sen med att fröså, dock kom plantorna ner i pallkragen för ca drygt 1 månad sedan
Plantorna ser bra ut, lite gula blad som tagits bort, blommar o har fått ett par
Små gurkor. Gurkorna är ca 3 cm, dock ser jag inte att den utvecklas särskilt
snabbt? Frukten är nog 2 v...? Hur lång tid från blomma till skörd?

Pallkragejorden består av helt ny jord, grönsaksjord + kogödsel i dubbla pallkragar, med 6 gurkplantor
Behöver man gödsla mer under säsongen? Vi har lagt på gräsklipp.
Hur mycket vatten? Kan man vattna för mycket?

Hade sett fram emot att få skörda egna gurkor i sommar !
 
Kan det komma åt pollinerare som kan pollinera gurkan?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det komma åt pollinerare som kan pollinera gurkan?
Ja, växthus öppnas varje dag. Dum fråga men om det har bildats en "minigurka" på ca 3 cm, är den inte pollinerad då ? Eller pollineras den efter att gurkan bildats?
 
Jag har inte full koll på gurka.
Men det finns han och honblommor, bara den ena blir gurkor om den blir pollinerad.
Det finns också sorter som bara har honblommor, och de kan kräva att det finns andra sorter i närheten med hanblommor för att kunna pollineras.
 
Gurkorna kräver massor av vatten och näring.
När jag hade växthus så planterade jag en planta rätt ner i en säck med kogödsel.
Det behövdes trotts det kompletterande gödsling.
 
En säck kogödsel innehåller, tyvärr som alla påsar "jord" man köper, mest torv. :cry:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte full koll på gurka.
Men det finns han och honblommor, bara den ena blir gurkor om den blir pollinerad.
Det finns också sorter som bara har honblommor, och de kan kräva att det finns andra sorter i närheten med hanblommor för att kunna pollineras.
Hm intressant! tror nog att min lilla gurka inte bli något...? Ramlar nog troligtvis av. Ok, jag får nog läsa på lite mer om gurkor inför nästa år !
 
GoC GoC skrev:
Gurkorna kräver massor av vatten och näring.
När jag hade växthus så planterade jag en planta rätt ner i en säck med kogödsel.
Det behövdes trotts det kompletterande gödsling.
Oj, då har mina pallkragar alldeles för lite gödsel! Tack!
 
E EvaQ skrev:
Hej!
Första försöket att odla gurka i pallkragen med miniväxthus.
Jag var sen med att fröså, dock kom plantorna ner i pallkragen för ca drygt 1 månad sedan
Plantorna ser bra ut, lite gula blad som tagits bort, blommar o har fått ett par
Små gurkor. Gurkorna är ca 3 cm, dock ser jag inte att den utvecklas särskilt
snabbt? Frukten är nog 2 v...? Hur lång tid från blomma till skörd?

Pallkragejorden består av helt ny jord, grönsaksjord + kogödsel i dubbla pallkragar, med 6 gurkplantor
Behöver man gödsla mer under säsongen? Vi har lagt på gräsklipp.
Hur mycket vatten? Kan man vattna för mycket?

Hade sett fram emot att få skörda egna gurkor i sommar !
 
  • Växt i kruka med markering runt möjlig skadeinsekt eller sjukdom på stjälken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus med gröna blad av gurkplantor som växer i halm under glastak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
En säck kogödsel innehåller, tyvärr som alla påsar "jord" man köper, mest torv. :cry:
Jo då det vet jag, men det har gått en ko över högen med torv i alla fall. Men oavsett är den bättre än planteringsjorden.
 
  • Haha
EvaQ
  • Laddar…
Näringen i "säckjord" håller bara några få veckor, lite längre om det är något som inte kräver så mycket och kortare om det är något hungrigt planterat. Så mer gödning behövs. Bladen ser lite bleka ut också vilket tyder på det men det kan var kameran som luras.
När blommorna/småfrukten faller av brukar det vara antingen dålig pollinering eller att något har ändrats drastiskt. Typ temperatur eller sånt som växten inte gillar och försöker kompensera. Jag tror att det är svårt för pollinerare att hitta blommorna, om du provar att dutta runt med fingret eller en pensel eller en tops så kanske du får bättre resultat.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Näringen i "säckjord" håller bara några få veckor, lite längre om det är något som inte kräver så mycket och kortare om det är något hungrigt planterat. Så mer gödning behövs. Bladen ser lite bleka ut också vilket tyder på det men det kan var kameran som luras.
När blommorna/småfrukten faller av brukar det vara antingen dålig pollinering eller att något har ändrats drastiskt. Typ temperatur eller sånt som växten inte gillar och försöker kompensera. Jag tror att det är svårt för pollinerare att hitta blommorna, om du provar att dutta runt med fingret eller en pensel eller en tops så kanske du får bättre resultat.
Toppen, tack! Så då ska jag gödsla ordentligt o hjälpa till med pollineringen !
 
E EvaQ skrev:
Toppen, tack! Så då ska jag gödsla ordentligt o hjälpa till med pollineringen !
Fast har ni tips på flytande näring som funkar för grönsaker, om man nu inte orkar köra kogödsel?
 
Skulle säga att all flytande näring funkar, åtminstone generellt sett.
 
  • Gilla
EvaQ
  • Laddar…
Maria T
Min gurkplanta, en ensam i växthus där fönster och dörr är öppen delar av dagen, har gett oss god utdelning av frukt, alltså gurkor. Men nu har jag börjat undra varför smågurkorna inte utvecklas utan bara gulnar? Förutsättningarna är de samma, näring en gång per vecka och vattning en-två gånger om dagen, vädret utanför växthuset kan jag ju inte rå på.
Har alltså fått fem stora gurkor de senaste veckorna, men nu ser det konstigt ut - små blommor och sen taniga gurkämnen som gulnar och skrumpnar ihop.

Gurkan jag skördade idag vägde snudd på 800 gram, ett monster så nu äter vi tsatziki i flera dagar. Så jag är nöjd ändå även om det inte blir fler gurkor, för inget smakar godare än egenodlade grönsaker (väntar på att tomaterna och paprikan ska mogna).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.