Kikade på en lgh som såg helt ok ut, sen var jag in på badrummet och där när man känner med fingrarna så är mattan lös ca 10cm runt hela brunnen.

Står inget i prospektet om det och säljaren har skrivit nej på frågan om man kan misstänka fuktskador och nej på frågan om övrigt som ev köpare bör veta om.

Påtalade det här för mäklaren som såg lite paff ut...
Nu struntar jag i den här lgh men tänker på den som köper den, behöver inte mäklaren upplysa om mattan? En badrumsrenovering kan ju sticka iväg och någon hade lagt ett bud på 60' över utgångsbud och jag tror dom får den för det, 900'
 
Jo om mäklaren VET att det finns ett väsentligt fel på varan, så måste mäklaren berätta om det för spekulanter. Men bara för att en spekulant berättat om något, som spekulanten anser är fel, så innebär inte det att mäklaren VET att det finns ett problem. Just en matta som är lös runt brunnen, ligger nog i gråzonen om mäklaren borde kunna avgöra själv huruvida du som spekulant har rätt i att här finns ett fel.

Men en mäklare strävar ofta att vara "aktivt okunnig", för att slippa informera om problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det är väl iof sant, sen kan man ju gå in och trycka med stortån så känner man det men det är väl bättre att vara aktivt okunnig :rolleyes::(

Efter 3 visningar med div olika saker som jag som hantverkare slår ner på så blir man rätt glad att jag inte köpte en lgh osett...
 
Claes Sörmland
Ja systemet gynnar den tekniskt okunnige mäklaren.

Men har badrummet golvmatta 2020 så lär det vara rejält länge sedan badrummet byggdes. Rent generellt kan man räkna med att gamla badrum läcker efter att deras tekniska livslängd tjänat ut. Om det nu inte var det stora undantaget till lägenhet där någon lagt in golvmatta i badrummet för bara några år sedan.
 
Ja badrummet var säkert 20år men matta brukar ju generellt hålla bra så länge ingen svets släppt eller att det rinner in vatten under klämringen vid brunnen...

Visst kan jag åtgärda det genom att lyfta klämringen, värma mattan och torka ut under och limma tillbaka mattan och byta klämring, men inte för dom pengarna
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men har badrummet golvmatta 2020 så lär det vara rejält länge sedan badrummet byggdes.
Nej det är inte säkert, finns dom som lägger in våtrumsmatta på golvet än idag.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Nej det är inte säkert, finns dom som lägger in våtrumsmatta på golvet än idag.
Det rörde sig tydligen om en säkert 20 år gammal matta. Som man kunde gissa. Men visst finns det ett och annat bostadsrättsbadrum med nylagd våtrumsmatta. Men jag ska erkänna att jag aldrig har sett ett.
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Ja badrummet var säkert 20år men matta brukar ju generellt hålla bra så länge ingen svets släppt eller att det rinner in vatten under klämringen vid brunnen...

Visst kan jag åtgärda det genom att lyfta klämringen, värma mattan och torka ut under och limma tillbaka mattan och byta klämring, men inte för dom pengarna
Det är väl just vid klämringen det vanligen fallerar. Eller om det finns en skarv mellan våtrumstapet och golvmatta i duschen (så var det förr). Samtliga badrum med golvmatta som jag stötte på under min uppväxt fallerade just där inom 20 år från byggnation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.