Vi har ett ganska litet kök där ena sidan har snedtak med en liten kattvind som har varmvattenberedare m.m.

Vi tänkte fälla in ett skafferi där, men det är bara 150 cm högt vid innerväggen. Vi hittade ett lägre högskåp på 141 cm så att dörren passar, men kommer behöva kapa lite i överkant för att kunna få in det i linje med väggen.

Hade tänkt låta en snickare göra det men allt annat fixande i köket har gått över förväntan hittills så tänkte göra ett försök själv ändå.

Skafferiet kommer förmonterat tillsammans med några andra skåp vi ska komplettera med på ett annat ställe.

Hur kapar jag det enklast i linje med taket? Kan sticksåg funka eller kommer den bara flisa sönder skåpet? Utsidan har ju ingen betydelse hur den blir eftersom det blir inbyggt, men vore kul om den smiter åt fint mot snedtaket.

Hur mäter man bäst så att man får rätt vinkel i snittet på rätt plats på skafferiet?

För att spara några cm och förenkla överväger jag att helt enkelt måla taket vitt där vi sätter skafferiet så att det blir skafferiets tak. Är det en rimlig idé eller är det kanske inte så svårt att sätta fast ett nytt snett tak på skafferiet istället? Har en del fanerskivor liggande jag borde kunna använda.
 
Lite svårt att visualisera utan bilder. Men bör det inte fungera med sticksåg och smygvinkel? Använd ett bra blad, slå av pendlingen på bladet och tejpa över snittet så blir det snyggt och bra.
 
Jag tycker att det är extremt svårt att få snygga snitt med en sticksåg så jag hade använt en cirkelsåg. Då kan du även ställa in rätt vinkel på den så att du får samma vinkel på snittet som taket har
 
H hjulia skrev:
Jag tycker att det är extremt svårt att få snygga snitt med en sticksåg så jag hade använt en cirkelsåg. Då kan du även ställa in rätt vinkel på den så att du får samma vinkel på snittet som taket har
cirkelsåg funkar också utmärkt. Dock bara om taket är helt plant längs snittytan. Är det vågigt och man måste ta hänsyn till det så är det bättre med stickis. Annars lär man ful-foga så mycket.
 
Såhär ser snedtaket ut. I vänstra utrymmet har det suttit ett underskåp på hjul, högra har varit en lucka men det är där vi ska sätta ett skafferi istället.

Om man sågar med cirkelsåg, hur ska man tänka när det liksom är en box man ska kapa i vinkel? Känns klurigt. Först sidorna i rät vinkel och sen anpassa sågen efter det snittet när man sågar topp/bak kanske?
 
  • Snedtak med två tomma utrymmen inramade av trä, vänster med öppen hylla ovanför och höger öppet för skafferi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag hade gjort så som du beskriver. Såga sidorna. Sen dra linje mellan där dom snitten blir och kapa tak och rygg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.