Hej
Någon som har erfarenhet och förslag på hur man kan renovera en inomhus "Betongtrappa" på bästa sätt?
Har tagit bort mattan sedan bild tagen, Har kollat på flera trapprenoveringskitt, men dom har 2 problem.
- Ej gjorda för betongtrapp, bara trä.
- Vinkeln på betongtrapp ej något som trapprenoveringskitten tar hänsyn till, se bild 2.

Hur kan man göra något snyggt för denna trappa?

/Johan
 
  • En betongtrappa inomhus utan matt, behöver renoveringstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obeklädd betongtrappa inomhus med trälist på väggen och synlig vinkelproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det inte vara lite läckert att slipa den och sedan vaxa betongen? Kombinerat med lite snygg listning? Eller vill du helt bli av med synlig betong?
 
Jag hade en ganska exakt likadan trappa i min förra lägenhet. Jag målade de lodräta ytorna vita och kapade till bitar av ekparkett som jag limmade på trappstegen. I framkant satte jag en eklist som jag limmade och sköt fast i parketten med en dyckertpistol.

Jag har säkert bilder på det hela om det är intressant.
 
  • Gilla
IronWood
  • Laddar…
Hej
Tack för ditt förslag,! vaxa betong är ett nytt bergrepp för mig, kan tänka mig att betongen finns kvar.
Men är rädd för att jag måste slipa betongen väldigt mycket för att få en slät/fin yta. :(
Skulle därför kännas enklare för mig att "klä" in den på något sätt.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag hade en ganska exakt likadan trappa i min förra lägenhet. Jag målade de lodräta ytorna vita och kapade till bitar av ekparkett som jag limmade på trappstegen. I framkant satte jag en eklist som jag limmade och sköt fast i parketten med en dyckertpistol.

Jag har säkert bilder på det hela om det är intressant.
Hej
Ja det vore intresant att se!, har själv funderat på det men inte löst frågan hur man löser framkanten/trappnos på ett bra sätt!
Min trapp har ju dock också en vinkel "inåt" se bild 2,
 
Redigerat:
I IronWood skrev:
Hej
Ja det vore intresant att se!, har själv funderat på det men inte löst frågan hur man löser framkanten på ett bra sätt!
Min trapp har ju dock också en vinkel "inåt" se bild 2,
Jag ska rota lite i telefonen och se om jag kan hitta några bra bilder.

Min trappa var också vinklad lite ”inåt”, men det blev bra ändå. Eklisten i framkant var bara 3-4 cm, så vinkeln inåt var inget man tänkte på.

Det är nästan skrämmande hur lik din trappa är min. Är det möjligen så att det är trappan från entré, upp till boendeplanet?
 
  • Gilla
IronWood
  • Laddar…
Klinkers?

Källartrappa med orangebruna klinkerplattor och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser min källartrappa ut. Kan väl inte påstå att jag är så värst förtjust i just den färgen det är på min men själva tanken är i alla fall god tycker jag.
 
Hittade inte så mycket detaljbilder, men min trappa såg alltså ut som din när jag började, med någon form av linoleum limmad på betongen.
Första bilden är från när plast/linoleummattan är bortplockad och kanterna är målade.
Andra bilden visar när även "fronten" är vitmålad och parketten är limmad på trappstegen
Sista bilden är det färdiga resultatet. Hittade tyvärr ingen närbild från detta stadie, men du ser att det är en eklist som sitter framtill på parketten, och agerar lite överhäng ner över den lodräta delen.

Själv blev jag väldigt nöjd. Anledningen till att jag över huvud taget kom att tänka på den här lösningen var för att jag hade ett halvt paket parkett över från omläggningen av golvet i resten av lägenheten så det kostade inget att testa, så att säga.

Jag har för mig att jag använde Sikabond för limningen av parketten. Det kan eventuellt vara någon av Sika's andra produkter, men jag minns att jag valde ett montagelim som var lite flexibelt för att det skulle hålla bättre att gå på.

Trappa med borttagna plast/linoleummattor och nymålade vita kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade trätrappsteg med parkett och vita målade kanter i en trappuppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa med vitmålade sidor och ekparkett på stegen, eklist i framkant, mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit:
Den här listen var det alltså jag använde i framkant. Som du ser är den lite rundad på ena sidan så den passade utmärkt för ändamålet.
https://www.bauhaus.se/smyglist-ek-8x27x1000mm
 
Redigerat:
Vit trappa med trästeg och handledare, silicon syns vid stegkanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Bonzo2000, Ja din tidigare trapp liknar verkligen min trapp, från entre till övre hall. :)
Jag har dock mitt kök till höger efter trappen.
Du gjorde ett riktigt bra jobb, ser riktigt bra ut! blir inspirerad! :)

Använde du typ (Vit/genomskinlig) silicon mellan trappsteg/trapp för att "fylla upp" mellan steg/trapp?
Om så, Bara på sidorna eller även på själva "steget" långsidan?

Bonzo2000, m,fl, Tack för förslag!
 
Redigerat:
I IronWood skrev:
[bild]

Hej!
Bonzo2000, Ja din tidigare trapp liknar verkligen min trapp, från entre till övre hall. :)
Jag har dock mitt kök till höger efter trappen.
Du gjorde ett riktigt bra jobb, ser riktigt bra ut! blir inspirerad! :)

Använde du typ (Vit/genomskinlig) silicon mellan trappsteg/trapp för att "fylla upp" mellan steg/trapp?
Om så, Bara på sidorna eller även på själva "steget" långsidan?

Bonzo2000, m,fl, Tack för förslag!
Grannlägenheten var spegelvänd, så det känns som om det är liknande planlösningar. Var ligger din lägenhet? Jag blev lite nyfiken när de verkar vara så lika.

Jag hade planer att foga längs kanterna med latex och jag hade till och med köpt hem fog för att det skulle bli gjort, men jag kom aldrig till skott. Helt ärligt var det inget som syntes särskilt mycket och det var nog bara jag som tänkte på att det var en glipa på några mm runt om. Hade jag bott kvar i lägenheten så hade det troligtvis blivit gjort så småningom, men livet svänger ibland och plötsligt hade jag köpt ett hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.