Hej alla,
Jag skulle vilja ha hjälp med en liten installation av en taklampa i badrummet. Förnärvarande har jag ett vanligt taklamputtag med krok. Jag har köpt en ny lampa som kräver att jag drar sladdar från taket till lampan. L,N och Jord.
Lampan som jag vill sätta upp ser ni i bild nr1.
Kontakten ser ut som bild 2. Inuti uttaget ser kablaget ut följande bild 3. Ni ser också hur det är kopplad.

Min fråga är hur gör jag? En är Nollan har jag förstått men sen är det 2 st L. Min kontakt i väggen är i 2 delad. Dvs 1 knapp tänder belysningen vid badrumsspegel och den andra knappen är till taklampan.

Hur går jag tillväga med installationen?

Super tack för all hjälp
Mvh
Bigge

Öppen baksida av en ny taklampa som visar LED-moduler, en drivrutin och färgkodade sladdar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild1.
Taklamputtag med krok och tre poler för L, N och Jord i badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.
En hand håller ett taklamputtag med krok och synliga ledningar märkta L, N och Jord i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3.
Taklamputtag med krok och synliga sladdar i ett hål i taket, redo för installation av ny taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.1
 
Märkligt att det sitter ett lamputtag i ett badrum.
Inkopplingen av ledarna till lamputtaget ser också regelvidrig ut. Jorden ej ansluten.
Kan du inte bara fixa en vanlig lampkontakt?
Eller ska den nya lampan monteras över lamputtaget?221913_39389.tif
 
Hej etompau.
Tack för ditt svar. Lampan som jag ska installera är följande.
https://www.bauhaus.se/taklampa-plafond-markslojd-global-plafond-vit-krom-led-ip44
Som det står i beskrivningen så skruvar man fast en bakplatta mot taket och sedan drar igenom 3 sladdar och kopplar in det i lampan. Finns inget hål för kroken. Bild 1 visar insidan av av den nya lampan.

Jag håller nog med om att det ser lite konstigt ut med sladdarna. Lägenheten är byggd 2001.

Mvh Bigge
 
OK, inkopplingen av den nya armaturen är enkel. Du ansluter bara de två blåa ledarna till N, brun till L och gulgrön till jord.
Detta sagt att vi på distans ej kan avgöra att det är en korrekt elinstallation vi ser på dina bilder.
Vidare så ser vi inte helheten, var armaturen ska sitta i förhållande till bef.dosa.
 
Om det finns kabel nog kan du dra ut brun och gul/grön till lampan och koppla i "sockerbiten", blå får du först koppla ihop med en t.ex. en wago 221 och sen skarva en liten bit ny blå tråd från den till lampan. Om kablarna inte räcker så gör du samma sak på gul/grön och brun också.

Kolla var kablarna går in i dosan och se till att du inte skruvar nya lampan där.

Märkligt dock att jord inte är inkopplad, har du kollat att jord är kopplat på andra ställen?
 
Hej alla,
Tack för er inputs. Hade en hektisk helg på jobbet så ber om ursäkt för ett sent svar. Jag var inne på samma idé att koppla den 2 blåa till L och den bruna till N. Men kan jag tvinna ihop dem båda blå eller är det farligt? Angående jordningen så finns det en gulgrön sladd men den hänger inte ner. Jag ska försöka dra lite i den för att om ligger löst.

Så lösningen är att tvinna ihop dem båda blå och sedan koppla dem in till lampan. Och sedan ta den bruna och koppla mot N. Kan man installera utan att koppla jordsladden?

Dem andra rummen har lamputtag samt krok så har ej kollat det. Men det finns andra rum där sladdarna är dragna till en sockerbit. Har dock ej kollat färgen på dem men det är tre sladdar in till sockerbiten. Men vem säger att 1 av dem är en jordad sladd.


Tack återigen för er svar.
MVH
Bigge
 
Nej inte tvinna sladdar det är farligt och kan leta till brand! Sök på wago 773 koppling (3-4 hål) på Google köp 4 st i fall kablarna är för korta(annars 1). Sen ev lite kabel om det behövs.
1.Bryt strömmen i Hela centralen (kolla att strömmen verkligen är bruten)
2. Var två stycken en vid centralen och en i badrummet, den vid centralen tar oerhört försiktigt bort skyddskåpan (inkommande är fortfarande strömsatt så inga fingrar inne i centralen! Den i badrummet drar nu försiktigt i (kanske med lite ryck fram och tillbaka) i den gulgröna i badrummet. Den vid centralen tittar om den kan lokalisera vilken gulgrön det rör sig om i centralen. Hittas den kollar man att den är inkopplad i centralen, om inte ring elektriker. Om det inte rör sig i centralen måste man öppna upp andra kopplingsdosor i huset eller lägenheten tills man hittar den gulgröna från badrummet. Sedan kollar man igen i centralen om man har direkt kontakt. Annars får man fortsätta öppna kopllingsdosor. Så man får en kontakt i rörelserna från badrummet till centralen. Då tittar man igen om den är inkopplad i centralen om inte ring elektrikern. Är den inkopplad sätt tillbaka skyddskåpan på centralen och gå vidare till punkt 3. SÄTT EJ PÅ STRÖMMEN (även om den inte är inkopplad sätt tillbaka skyddskåpan men ring elektriker som får koppla in allt åt dig. Men då kan du sätta på strömmen igen)
3.lossa kablarna som sitter i bef takuttag
4.Kolla skalningen på de blå kablarna (11-12 mm) ser alla innerstrån (heter inte så men lätt förklarat) bra och hela ut? Isåfall stoppa i kabeln i ett av hålen på wagon (ser innerstråna skadade ut måste du klippa av kabeln och skala om den med tång) ta sedan den andra blå kabeln och göra likadant med.
5. Ta en bit blå FK kabel och skala den som de andra (11-12mm)
6. Stoppa in även in denna I ett tomt hål på wagon.
7.Nu har du tre kablar (blå, brun och gröngul) dessa ska in i nya lampan färg mot färg.
8.Om kablarna inte räcker måste du skarva dom gör då likadant som du gjorde i tidigare punkter MEN blanda aldrig färg i samma wago!
Ev. 9.Om lampan ska sitta en bit bort måste du köpa en bit kabel 3x1,5 kvadrat. (Alltså kabel med vit hölje utanför fk ledarna)
Ev. 10. Koppla fast den nya kabeln i lampan och koppla i kopplingspunkten ihop sladdarna färg för färg.
11. Sätt på strömmen
12. Tänd lysknappen och du är klar.
 
Redigerat:
tommib
Stopp!

För att ta saker i tur och ordning:

Installationen idag är fullkomligt fel och regelvidrig. Det har inte sett ut sådär när det byggdes utan har troligen gjorts av någon mindre begåvad hempulare. Sannolikt har det suttit en dubbelisolerad armatur där som varit fast monterad och inte behövt jord.

Lamputtag i badrum är olämpliga, om än inte direkt förbjudna. Om de finns så ska jord ovillkorligen vara ansluten och uttaget ska skyddas av jordfelsbrytare.

Antagandet om att blå är fas är med stor sannolikhet fel. Färger är kul men man ska inte lita på dem, strömmen bryr sig inte. Man mäter för att veta.

Givet nivån på TS skulle jag absolut inte rekommendera demontering av centralkåpan.

Det som behöver göras för att ansluta armaturen är att se till att det finns fas, nolla och skyddsjord i dosan. Dessa skarvas med fördel till en bit EKK med Wago 221 (som är betydligt mer lättjobbad än 773 för ovana). Denna EKK träs genom armaturens genomföring och ansluts sedan till plinten i lampan. Lampan skruvas fast över dosan genom de därför avsedda hålen på vardera sida drivdonet. LAMPAN SKALL OVILLKORLIGEN VARA SKYDDSJORDAD!

Det är olagligt att göra detta själv, en fast monterad belysningsarmatur i badrum ska monteras av elinstallationsföretag.

TS, förstår du kopplingen i dosan? Varför är där två blå? Det finns sannolikt en till ledare i botten på dosan som försvinner iväg med gulgrön och blå i ett hål. Varför? Åt andra hållet går sannolikt fyra ledare. Varför? Hur mäter du om gulgrön är en jordledare (som är ansluten)?

Är du minsta tveksam, gör inte detta själv. Idioten som har skruvat upp lamputtaget har redan som det är skapat en synnerligen farlig situation i och med den icke inkopplade skyddsjorden. Det är bra att detta kom fram men gör inget nytt dumt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Efter att hört från er så känner jag nog att det är bäst att låta det vara.
Får nog bli att kontakta en elfirma som får väl gå igenom allt. Som ni säger denna hemmapulare har väl lekt elektriker.
Jag har andra kontakter i andra rum som det sitter sockerbit på. Kanske kan jag installera en krok och lamputtag?
Kan lägga upp bilder imorgon.

Tack för alla råd.

Mvh
Bigge
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.