Tänkte ge mig på att bygga en fristående altan på plintar, ca. 35cm hög från mark.
Den ska va 5 meter bred och 3 meter djup.
Den ska klara tyngden av ett större spabad.
Hur ska jag dimensionera:
Bärlinor, 2 eller 3st? Dimension bärlinor?
Hur många plintar behövs?
Vad ska jag ha för mått på reglarna och hur tätt ska dom sitta?
Hoppas det är någon kunnig person som kan hjälpa mig att räkna ut detta.
 
Byggde precis en altan fast med måtten 8.5x4.5 och jag körde på tre rader med plintar med fem i varje. Sen la jag 60cc mellan reglarna och 45x170 på både bärlina och reglar och sen 34x145-trall ovanpå. Blev hur stabilt som helst.

Med 35 cm höjd (typ samma som mig) så borde du också få plats med 45x170 på både bärlinor och reglar om du lägger reglarna ovanpå. Om du kör på tre plintrader med 4 plintar i varje rad så borde det väl bli mer än tillräckligt tänker jag. Utan spabadet hade nog två rader varit tillräckligt.

Med tre rader blir det ju bara dryga metern mellan plintarna på bredden och en meter i djupet och sen om du vill så kan du ju alltid lägga reglarna ännu tätare, typ cc 40, blir väl ca 12-13 reglar på fem meter.

Så hade nog jag gjort för att vara på säkra sidan men någon annan kanske har en annan åsikt :D
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tack för ditt förslag.
Ska fundera på detta men önskvärt hade ju varit en konstruktion med 2 bärlinor o 4 plintar till varje.
Men det kanske inte skulle klara ett spa?
 
Swibbe Swibbe skrev:
Tack för ditt förslag.
Ska fundera på detta men önskvärt hade ju varit en konstruktion med 2 bärlinor o 4 plintar till varje.
Men det kanske inte skulle klara ett spa?
Jag gillar ofta att ta i lite extra bara för att, det är fullt möjligt att det är helt onödigt med tre rader, det låter jag någon mer lite bättre koll på hållfasthet svara på. ;)
 
Jag förstår hur du tänker . Vore dock intressant att veta om det ens är möjligt att bygga med endast 2 bärlinor. Någon som vet??
 
Det går nog men du behöver nog gå upp till 45x195 eller grövre isåfall om det ska vara så långt mellan dom två bärlinorna.

Åtminstone om man ska tro den här tabellen:

Tabell med rekommenderade mått för träbjälkar och pelare baserat på avstånd och last, för byggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tanken är då att dom båda bärlinorna ska va ca. 0,5m in från varje långsida. Det skulle isåfall bli ett ”överhäng” på ca.0,5m där skruvreglarna inte har något stöd.
Det kanske är standard att man har plintar o bärlinor i ytterkant
 
Jag hade ställt spabadet på plattor på marken och byggt altanen runt det. Du skriver att det skulle vara ett stort bad så det kommer säkert att väga upp mot 2 ton så det blir rejäla krafter.
 
  • Gilla
Maximarcus
  • Laddar…
De är en ide men jag vill helst inte bygga in de då man kan åka på att demontera altan om spabadet behöver repareras. Det rekomenderas att man ska komma åt alla sidor på ett spa har jag läst.
Om det går sönder så är det säkert minus 15 och snö, o då blir det lite för meckigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.