Hej, vi ska bygga snart ett hus, men vet inte vem Hustillverkare är bäst? läste mycket om några företag som e jätte svårt att ta kontakt med dom när det bli problem med huset? så önskar hjälp
 
Har känt en del på eksjöhus på några visningar och med dem priser dem angav (iaf på prio serien) så var dom väldigt prisvärda. Vi bygger med Vårgårdahus dock och är helt nöjda med det pris vi fått samt den standarden dem erbjuder.
 
  • Gilla
Wally 91
  • Laddar…
H hablam skrev:
Har känt en del på eksjöhus på några visningar och med dem priser dem angav (iaf på prio serien) så var dom väldigt prisvärda. Vi bygger med Vårgårdahus dock och är helt nöjda med det pris vi fått samt den standarden dem erbjuder.
Tack för ditt svar. Va bygger ni för hus då? Va kostar det? Är ni nöjda?
 
Vi bygger villa lövås med ett tillkopplat garage på 60kvm. Vi betalar 2.86mkr till vårgårda för hus bygglov samt schakt.kan visa bilder på ritning senare ifall det är av intresse
 
  • Gilla
Wally 91
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vi bygger villa lövås med ett tillkopplat garage på 60kvm. Vi betalar 2.86mkr till vårgårda för hus bygglov samt schakt.kan visa bilder på ritning senare ifall det är av intresse
Gör gärna det ☺️☺️☺️
 
Firman jag jobbar åt nu reser tre hus från a-hus och kvaliteten på blocken som kommer från fabrik är låg. Dåliga lösningar och låg standard på material. Nu löser vi problemen som uppstår men det blir många extra timmar och onödig huvudvärk för alla. Det är visserligen första gången jag jobbar med a-hus men jag är avskräckt. Stackars kunder.
 
S SnickareEdgren skrev:
Firman jag jobbar åt nu reser tre hus från a-hus och kvaliteten på blocken som kommer från fabrik är låg. Dåliga lösningar och låg standard på material. Nu löser vi problemen som uppstår men det blir många extra timmar och onödig huvudvärk för alla. Det är visserligen första gången jag jobbar med a-hus men jag är avskräckt. Stackars kunder.
Hej,
Vi funderar på bygga med Ahus har suttit med en försäljare och kommit fram till ett hus som vi gillar.
Skulle du avråda oss och genomföra köpet/bygget? tar gärna emot tips från dig som har erfarenhet.
Hälsningar,
 
MrJay
”Bäst” är nog lösvirke IMHO - förutsatt att man inte är bekväm av sig och har tid, kunskap och kontakter/egen arbetskraft. Att betala 4mkr för ett nyckelfärdigt hus från valfri tillverkare är enligt mig dårskap när man kan bygga det till halva priset i egen regi. I överlag är Myresjö populära i trakten, jag har dock ingen koll på hur deras hus står sig mot tidens tand. En sak som är viktig att känna till är att alla dessa bolag kommer försöka slå ifrån sig om det uppstår ett problem och skylla på underleverantörer och tvärtom, sett det flera gånger.
 
  • Gilla
FitnessAthletic
  • Laddar…
S SnickareEdgren skrev:
Firman jag jobbar åt nu reser tre hus från a-hus och kvaliteten på blocken som kommer från fabrik är låg. Dåliga lösningar och låg standard på material. Nu löser vi problemen som uppstår men det blir många extra timmar och onödig huvudvärk för alla. Det är visserligen första gången jag jobbar med a-hus men jag är avskräckt. Stackars kunder.
När du ger kritik på detta sätt så kan det vara bra om du är konkret. Vilka dåliga lösningar och hur menar du att det är låg standard på material? Du får gärna vidareutveckla
 
FitnessAthletic FitnessAthletic skrev:
Hej,
Vi funderar på bygga med Ahus har suttit med en försäljare och kommit fram till ett hus som vi gillar.
Skulle du avråda oss och genomföra köpet/bygget? tar gärna emot tips från dig som har erfarenhet.
Hälsningar,
Hej, jag byggde med A-Hus/Villa Vinga för ett par år sen och vi hade inga stora problem med kvalitén på själva huset. MEN vi råkade ut för några klåpare till hantverkare, och alla problem vi fick berodde på odugliga hantverkare. Så blir det när dom lägger ut det på "billigaste firman" och du inte kan välja själv om du kör helentrepenad Så tror slutresultatet beror mycket vilka hantverkare dom har valt på din ort. Jag skulle inte avråda från A-Hus, men va vaken på att några hantverkar firmor "sammarbetar" på ett tveksamt sätt= Kanske hade lite för stor makt när det var byggbom...
 
  • Gilla
FitnessAthletic
  • Laddar…
U ubåt skrev:
När du ger kritik på detta sätt så kan det vara bra om du är konkret. Vilka dåliga lösningar och hur menar du att det är låg standard på material? Du får gärna vidareutveckla
Några exempel: Den hustypen vi reste hade krypgrund. Trossbotten bestod endast av vindduk.
Väggblockens mått var inte exakt det som de borde vara vilket resulterade i att vissa väggar blev förskjutna eller lutade lite. Inom toleransen för att klara slutbesiktningen men inte godkänt av nån med lite yrkesheder.
Enkelgips eller dubbelgips på de flesta väggarna, ingen osb/plyfa. Skivorna var stiftade från fabrik med stift som stack ut ibland.
Underramarna på takstolarna varierade mycket i höjd och skevhet vilket resulterade i ett vågigt innertak.
Plåtdetaljerna på fasaden (midjeplåtar) var för kort klippta på många ställen vilket resulterade i hålrum där en plåt borde skydda mot regn.


Men som jag sa innan, det är den enda gången jag jobbat med A-hus. Vi kan ha haft en otrolig otur med alla tre husen.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
FitnessAthletic FitnessAthletic skrev:
Hej,
Vi funderar på bygga med Ahus har suttit med en försäljare och kommit fram till ett hus som vi gillar.
Skulle du avråda oss och genomföra köpet/bygget? tar gärna emot tips från dig som har erfarenhet.

Jag varken avråder eller uppmuntrar. Detta var trots allt över tre år sedan, de kanske har ryckt upp sig.
Hälsningar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.