På vår kolonistuga om 25 kvm är bärlinan endast 45*95 på vissa ställen och tanken var att flytta en dörr dit.

Längs med denna bärande vägg finns endast 2 reglar som går från golv till tak (väggen är 5 m lång) på båda sidorna om en dörröppning så förutom dessa är det endast horisontella reglar och lodräta "kortlingar" mellan dem. Detta känns ytterst ostabilt dock har det hållit än så länge

Nu var tanken att flytta dörröppningen till den del av den bärande väggen där bärlinan endast är 45*95 och där inga golv till tak reglar finns, denna del sträcker sig från ena hörnet av stugan och 2.3 m in där den ena dörregeln står. Väggen var tidigare yttervägg, nu är verandan utanför inbyggd.

Har någon erfarenhet av reglar som är spikade så här, kan det vara för att bärlinan är så svag?
Isf kan man förstärka den eller kan man lägga en regel ovanpå syllen som ligger på bärlinan?
Tack på förhand!
 
Bärlinan?
Menar du hammarbandet? Det som takstolarna vilar på?
I så fall är 45x95 fullt normalt.
 
Hm nej bärlinan tror jag det heter som bär upp huset? Eller heter det syll?
 
I en vägg heter det syll i botten och hammarband i toppen. Du har alltid ett liggande hammarband men kan också ha ett stående.

Bärlina är ett annat ord för balk.
 
Okej, är inte så bra på facktermerna:) men balken eller bärlinan under golvet är 45*95 stående alltså med kortsidan nedåt och vilar mot plinten, sedan ligger ett golv över som är 2.5 cm tjockt och över det syllen som också är 45*95 men liggande alltså med bredsidan nedåt. Detta är väl inte hållbart, och borde förstärkas på ngt sätt?
 
Vad är problemet?
Det har väl hållit i många år, både under Gudrun och Gorm?
Flytta dörren, och där du sätter den sätter du upp ett par liknande stående reglar, som sitter vid den gamla dörröppningen.
Och så på med panel.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för svar! tänkte bara att om man sätter stående reglar på den delen så hamnar tyngden från taket på den svaga delen och huset brakar ihop:)
Det sitter inga reglar som nuddar golvet där nu och det kanske var av den anledningen?
Fattar annars inte varför man har spikat reglarna så:/
 
Ja, jag begriper uppriktigt sagt inte hur väggen är uppbyggd.
Har du en ritning eller kan göra en skiss?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Finns ingen ritning men ska göra en skiss, huset är som ett lapptäcke så det är inte byggt likadant runt om men jag återkommer!
 
Hej igen, nu har jag med möda ritat upp hur det ser ut, reglarna i ena bilden är målade blå och gröna hoppas det är någotsonär tydligt. Tanken var att flytta dörren 1 meter till höger så den står på den "svaga delen" samt även flytta fönstret en bit till höger men det känns inte som det funkar idagsläget eller vad tror du?
 
  • Handritad skiss av en väggkonstruktion med blått och grönt markerade reglar och text som beskriver "svaga delen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en vägg med måttangivelser, dörr, fönster och markerade reglar i blått och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det möjlighet att skjuta in en till 45 x 95 som kan vila på plintarna och skruvas fast mot den ursprungliga 45 x 95 på "svaga sidan", dvs skapa en 90 x95 där också ?
 
Tack för svar! ja har tänkt att det skulle kunna funka men det blir mycket mer jobb och det kommer inte att gå att skjuta in den hela vägen till hörnet heller för det är någon slags hörnjärn i en triangel (vet inte vad det heter) som håller ihop bärlinorna i hörnet som är i vägen. Dessutom sitter det brädlappar lite här och var längs med bärlinan som antagligen är tänkt att göra det mer stabilt. Det känns inte så kul att riva bort dem. Fast det kanske går om man har stämp som håller upp taket förstås.
Det är väl den lösningen som finns, samt att förstärka syllen kanske.

Även om man inte flyttar dörren så borde nog regelverket förstärkas, känns som om taket borde ha ramlat in för länge sedan när man tittar på det:)
 
Såg att jag hade missat att rita in ett par reglar längst upp så jag lägger upp en uppdaterad version
 
  • Handritad skiss av en byggnadsfasad med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.