Hej!
Grannen klipper vår häck som står på vår tomt. Det är vi som i alla år ombesörjt klippning genom firma.
För en par år sedan fick då grannen för sig att anlägga en "stenmur" som går mot vår häck och sedan dess har han klippt häcken jäms med innersta delen av muren vilket medför att häcken aldrig blir tät och fin. Han säger att han har rätt att klippa det som är utanför rå pinnen. Dock klipper han både skotten nerifrån (för att det skall komma in ljus säger han) Har försökt att prata med honom ggr flera också ber han mig att gå in (från min egen tomt) eller också svarar han inte. Har även skrivit bre till honom och framfört mina åsikter. Han säger dock att han skall fortsätta klippa häcken. Jag vil ju ha en tät häck nerifrån och upp. På vintern kör han upp ishård snö mot vår häck mot gatan när ja bad honom att inte lägga snö mot häcken fick jag till svar Kör ni all snö på baksidan.
Vad ska jag göra? Kan jg plantera in något i hålen nertill som jag tycker är jättefult? Tacksam för råd.
 
  • Gilla
vibloo
  • Laddar…
Kan du inte göra din häck bredare in på din tomt (plantera nya häckplantor på insidan av den gamla häcken ).
 
Vad är det för häck? Hur hög är den?

Om ni inte regelbundet klipper "era" grenar som sträcker sig in på hans tomt har han rätt att klippa dessa.

Förmodligen står häcken alltför nära tomtgränsen. Detta är problematiskt och kanske den bästa lösningen är att ta bort den befintliga och sätta ny häck längre in i er trädgård. Att komplettera med extra plantor kommer troligen inte bli snyggt.

Tyvärr är det svårt att fostra grannar... Och även om grannen skyfflar snö på häcken trots att det inte är tillåtet kan du nog inte göra mycket åt det. Att sätta ett lägre plankstaket ca 30 cm in i er tomt och ny häck ytterligare 30 cm in på tomten är den smidigaste lösningen. Då har du skyddat nederdelen mot snö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.