Hallå,

Jag bygger om min garderob och behöver hjälp/förslag på hur jag lämpligt kan montera golvlister.

Lite bakgrund: Lägenhetshus byggt 1906. Väggar inifrån och ut: 1. hårt trävirke (5-6cm) 2. halm och puts (2-3 cm). Eller: tegel med puts eller liknande material. Materialet är extremt poröst och faller isär bara jag rör lite lätt med fingertopparna. Mao. verkar det svårt att spika i detta material, delvis för att mina listspik är 6cm långa men också eftersom det faller sönder. Mina lister går dock 17 cm högt och väggen är bara poröst/trasig ca 10 cm uppåt (se bilder).

Hur tror ni jag smartast fäster listerna på materialet (se bilder)?

Skadad vägg vid golv med synlig halm och puts, mätlina visar höjd på skadan, efterfrågan på monteringstips för golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg där puts fallit av och exponerat underliggande tegel och en utstickande spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser fram emot att höra er idéer, tack!
 
Det ser ju ut som tegelstenar bakom putsen på bild 2, de blir svåra att spika i...? Så antingen sätter du någon skiva (fibercement eller dylikt) framför puts / teglet på de nedersta 10cm, eller så spikar du ovanför, eller limmar med exvis No More Nails.
 
A andost skrev:
Det ser ju ut som tegelstenar bakom putsen på bild 2, de blir svåra att spika i...? Så antingen sätter du någon skiva (fibercement eller dylikt) framför puts / teglet på de nedersta 10cm, eller så spikar du ovanför, eller limmar med exvis No More Nails.
Jag var visst lite otydlig - en del av väggarna består av tegel (bild 2) och en del av väggarna består av trä + puts (bild 1). Jag gillar dina idéer men hur fäster jag fibercementskivan? Vad tror om att bättra på med gipsputs av något slag och sedan limma när den har torkat och är jämn?
 
Fibercementskivan kan du borra hål igenom in i teglet och sätta med spikplugg eller skruvplugg.

Gipsbruk är annars ett förträffligt material att arbeta med, så det är ingen dum idé.
 
  • Gilla
Påhittarn
  • Laddar…
Nästan samma problem som du har.
 
  • Gilla
Påhittarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.