Undrar bara vad 18 GA och 16 GA t ex, innebär? Googlade lite men hittade inte nån ritning som innehöll måtten 1.2 eller 1.6 som tydligen är förknippade med just 18GA respektive 16 GA.

Ska sätta pärlspont 12x 95 i taket. Det är bara ett område på 7-8 kvm. Gör lite förundersökningar inför det.
 
Gauge är ett gammalt mått på ammunition om jag inte minns fel.
 
Gauge är tjockleken på ”spikarna”som respektive spikpistol laddas med. 18 Ga är nog vanligast för pärlspont och diverse lister även om 16Ga nog också funkar.

https://www.sizes.com/tools/nails_wire_gauge.htm

Antar att man utgår från den tjockleken på tråd när man tillverkar spikarna. De är ju en enkel tråd med ett huvud som bildar ett T.

Jag har spikat en hel del pärlspont med min enkla pistol från Biltema, den är 18Ga och jag jag använder oftast 50mm för pärlspont.
 
Om jag inte minns fel är 16 resp. 18 antalet gånger dyckerten blivit "manglad"(?)/tillplattad, därför är 18 mindre/tunnare än 16.
 
Gauge är ju ett väldigt intressant ord eftersom det har så många betydelser. Men de flesta synomymer kretsar ju runt mått, diameter.
 
  • Gilla
ludvig_svensk
  • Laddar…
Uttalas geitch
 
B badtastex skrev:
Gauge är tjockleken på ”spikarna”som respektive spikpistol laddas med. 18 Ga är nog vanligast för pärlspont och diverse lister även om 16Ga nog också funkar.

[länk]

Antar att man utgår från den tjockleken på tråd när man tillverkar spikarna. De är ju en enkel tråd med ett huvud som bildar ett T.

Jag har spikat en hel del pärlspont med min enkla pistol från Biltema, den är 18Ga och jag jag använder oftast 50mm för pärlspont.
Jag fattar inte varför jag måste ha 50 mm. I min sommarstuga så sitter innertaket direkt mot sponten utan någon gles mellan. Om pärlsponten är 12 mm tjock o sponten ovanför ca 25 så får ju spiken ändå bara genom 32 mm material. Då räcker ju 40 mm.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
W witten skrev:
Uttalas geitch
Jag jobbar i fordonsindustrin och då kallas fixturer som man lägger plåtdetaljer i för att mätas, för ”gauge”. Betyder det inte t o m fixtur på engelska? Måste googla.... Jo. Det gjorde det. Uttalas då ”Gååååååsh”
 
Fröken Hjälplös Fröken Hjälplös skrev:
Jag jobbar i fordonsindustrin och då kallas fixturer som man lägger plåtdetaljer i för att mätas, för ”gauge”. Betyder det inte t o m fixtur på engelska? Måste googla.... Jo. Det gjorde det. Uttalas då ”Gååååååsh”
Det kan det säkert göra, även om ordet fixture även finns. Man säger väl även gauges om tryckmätare, såna runda med en nål.
 
Betyder det inte typ mått.

Ledningar i USA mäts i AWG. American Wire Gauge. Det är vad jag förstått baserat på hur många gånger en tråd är ”dragen”

Är det möjligen samma eller ett liknande mått på dyckert.
 
Millimetermåtten på dyckert har ju decimaler så deras ursprung kanske är något jämnare tal med exotisk enhet.
 
  • Gilla
Fröken Hjälplös
  • Laddar…
W witten skrev:
Det kan det säkert göra, även om ordet fixture även finns. Man säger väl även gauges om tryckmätare, såna runda med en nål.
W witten skrev:
Det kan det säkert göra, även om ordet fixture även finns. Man säger väl även gauges om tryckmätare, såna runda med en nål.
D Daniel 109 skrev:
Betyder det inte typ mått.

Ledningar i USA mäts i AWG. American Wire Gauge. Det är vad jag förstått baserat på hur många gånger en tråd är ”dragen”

Är det möjligen samma eller ett liknande mått på dyckert.
B badtastex skrev:
Gauge är tjockleken på ”spikarna”som respektive spikpistol laddas med. 18 Ga är nog vanligast för pärlspont och diverse lister även om 16Ga nog också funkar.

[länk]

Antar att man utgår från den tjockleken på tråd när man tillverkar spikarna. De är ju en enkel tråd med ett huvud som bildar ett T.

Jag har spikat en hel del pärlspont med min enkla pistol från Biltema, den är 18Ga och jag jag använder oftast 50mm för pärlspont.
Det verkar avses diametermåttet på dyckerten. 18GA = 1.2 mm 16GA = 1.6 mm. ”Gauge” betyder mätinstrument i största allmänhet inte bara fixturer utan även annat....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den här tabellen känns rimlig:http://kos-tacks.com/general/nail-sizes

googlade ”nail gauge mm”, massor av bra träffar.

Som nån skrev så betyder gauge många olika saker men oftast varianter på mått eller mätverktyg. Nu uttalar det fel om ni säger gååsh.

Och ingen har sagt att du sk ha 50mm, det var bara en person som sa att den billiga spikpistolen från biltema klarade 50 mm....
 
  • Gilla
Fröken Hjälplös
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betyder det inte typ mått.

Ledningar i USA mäts i AWG. American Wire Gauge. Det är vad jag förstått baserat på hur många gånger en tråd är ”dragen”

Är det möjligen samma eller ett liknande mått på dyckert.
Det verkar helt enkelt vara ett bestämt standardmåttet som kan översättas till metriska systemet samt amerikanska inch. Då kan somna med gott samvete. Sprängfylld av ny kunskap
 
  • Tabeller och diagram som visar American Wire Gauge (AWG) storlekar och motsvarande diametar i millimeter och tum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke byggare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.