Om inte en föreningsmedlemmar flyttar frivilligt så anses lgh vara förverkad och då tillfaller den föreningen
 
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Nej där har du fel i en brf så finns stadgar o ordningsregler och de förbinder man sig att följa när man går med i föreningen och gör man inte det så kan man ytterst bli avhyst o förlorar därmed sin lgh o insatt kapital
Riktigt så enkelt är det inte. Till stor del är bostadsrättsföreningen en politisk konstruktion, en del av det socialdemokratiska folkhemsbygget. Det är således inte en liten privat förening med egna regler utan de styrs i grunden av detaljerad lagstiftning som reglerar skyldigheter och rättigheter som bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavare har. Den huvudsakliga lagen är bostadsrättslagen. Den är lättläst och finns här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Det som vi diskuterar i denna tråd berörs främst i 7 kap 9 §. Här kan denna läsas:

Skärmbild av en svensk lagtext med paragraf 9 § från bostadsrättslagen om störningar och föreningens regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av denna förstås att intentionen är att medlemmarna ska följa de särskilda regler som föreningen utfärdar. Men dessa regler måste också följa ortens sed. Föreningen kan inte hitta på egna extrema regler.

Enligt lagen ska bostadssrättsinnehavaren inte utsätta andra för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Det kan leda till åtgärder. Men notera att kraven för åtgärd är högt ställda i lagtexten. Ett vanligt samtal över ett glas vin på en balkong efter 22:00 lär knappast kvalificera.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Knäpptyst är inte rimligt.
Då kan man inte titta på nyheterna på Tv4.
I stort sett inte göra någonting.
Att man inte skall skrika o spela hög musik är självklart, men knäpptyst är överdrivet.
Man måste kunna föra ett normalt liv.
Vill man ha knäpptyst får man nog flytta till kyrkogården.
Vid normalt leverne hör man oftast inte grannarna förutom kanske spolande i rören eller någon högljudd nysning, knappast vanligt prat. Jag bodde i någorlunda lyhört.
Men man kan begära att grannarna ska strypa musiken och hålla en låg stämma efter 22 eller vad som är bestämt så att andra kan sova.
Jag kan erkänna att jag ringde störningsjouren direkt efter ett antal år man bott i skiten. Jag tröttnade på att gå över och tala om för festarna att de skulle dämpa skiten. Fann ingen anledning att ta fighten till sist utan de fick stå sitt kast, de fick ju ändå reglerna när de skrev under papperna.

Knäpptyst kan man inte begära men man kan begära att det är så pass tyst så man kan somna i lugn och ro dygnet runt årets alla dagar. Ja kanske inte nyår för det kan ju inte brf eller värden påverka :p
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Till stor del är bostadsrättsföreningen en politisk konstruktion, en del av det socialdemokratiska folkhemsbygget. Det är således inte en liten privat förening med egna regler utan de styrs i grunden av detaljerad lagstiftning som reglerar skyldigheter och rättigheter som bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavare har. Den huvudsakliga lagen är bostadsrättslagen. Den är lättläst och finns här:

[länk]

Det som vi diskuterar i denna tråd berörs främst i 7 kap 9 §. Här kan denna läsas:

[bild]

Av denna förstås att intentionen är att medlemmarna ska följa de särskilda regler som föreningen utfärdar. Men dessa regler måste också följa ortens sed. Föreningen kan inte hitta på egna extrema regler.

Enligt lagen ska bostadssrättsinnehavaren inte utsätta andra för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Det kan leda till åtgärder. Men notera att kraven för åtgärd är högt ställda i lagtexten. Ett vanligt samtal över ett glas vin på en balkong efter 22:00 lär knappast kvalificera.
Det är ju riktigt iof men varje förening har sina egna stadgar o ordningsregler men som måste innehålla detta
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Vid normalt leverne hör man oftast inte grannarna förutom kanske spolande i rören eller någon högljudd nysning, knappast vanligt prat. Jag bodde i någorlunda lyhört.
Men man kan begära att grannarna ska strypa musiken och hålla en låg stämma efter 22 eller vad som är bestämt så att andra kan sova.
Jag kan erkänna att jag ringde störningsjouren direkt efter ett antal år man bott i skiten. Jag tröttnade på att gå över och tala om för festarna att de skulle dämpa skiten. Fann ingen anledning att ta fighten till sist utan de fick stå sitt kast, de fick ju ändå reglerna när de skrev under papperna.

Knäpptyst kan man inte begära men man kan begära att det är så pass tyst så man kan somna i lugn och ro dygnet runt årets alla dagar. Ja kanske inte nyår för det kan ju inte brf eller värden påverka :p
Du får sätta diskussionen om detta i relation till TS krav. Hon har alltså öppna fönster och irriterar sig på inkommande ljud kvällstid. Ett öppet fönster kan inte dämpa något ljud, det är fritt tillträde för ljudvågorna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får sätta diskussionen om detta i relation till TS krav. Hon har alltså öppna fönster och irriterar sig på inkommande ljud kvällstid. Ett öppet fönster kan inte dämpa något ljud, det är fritt tillträde för ljudvågorna.
Jo men många här tycks inte förstå vad en brf är för något
 
A Anna.p skrev:
Svara inte på mitt inlägg tack. Även om du känner ett behov av att skriva av dig och komma med påhopp. Jag misstänker att det är konsekvenserna av en långvarig isolering el nåt men ska inte spekulera. Många sitter nu hemma utan en vettig sysselsättning med dator och tv som enda sällskap.
Jag ger bara dig råd. Jag var hos vänner 8 timmar och hjälpte till i deras bygggnadsvård idag så har gott om sysselsättning.

Men tack för omsorgen. :heart:Samma som du ger mig ger jag dig :heart:
 
  • Gilla
  • Haha
slaskman och 4 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
När jag läser hela tråden förstår jag det som att TS känner en störning från flera grannar runt om på gården, inte en enskild granne. Om det är en granne som stör bör man börja med att framföra sina synpunkter direkt till denne granne och om rättelse inte sker gå till styrelsen. Om det här snarare är ett antal som stör är detta väl snarare en kultur som nog är svår att ändra på. Om ett antal boende framför störningar kanske styrelsen kan försöka påverka kulturen, men det är nog inte lätt. Det är möjligt att bästa lösningen är att flytta till ett lugnare hus där man skarpt upprätthåller regler.
Beträffande avloppet finns hör andra trådar om att IKEA / IKANO har haft avlopp med räfflade rör som är hopplösa att hålla rent, så lösningen är den valda att byta ut mot konventionellt rör.
TS vägrar att sova med stängt fönster och försöker få styrelsen att få folk att inte vara ute på balkongerna kvällstid på sommaren.

Sen har TS mamma migrän och TS lite andra sjukdomar som gör att de itne kan stänga fönstrerna. Vilket försvårar lösnignen.

TS grannar vill nog utnyttja sina balkonger. TS tycker då att grannarna ä'r onda
Alla inlägg som inte stryker TS medhårs möts med angrepp. Så jag förstår varför styrelsen/fastighetsskötare kanske itne riktigt gör som hon säger (Och därmed är onda enligt henne).
 
  • Gilla
calibramicke och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo men många här tycks inte förstå vad en brf är för något
Definitivt inte TS :D
 
Appendix Appendix skrev:
Definitivt inte TS :D
Må så vara men kl22.00 ska det vara tyst så att de övriga medlemmarna får lugn o ro
 
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Jo men många här tycks inte förstå vad en brf är för något
Det tror jag de flesta skribenter förstår. Men denna kollektiva boendeform passar naturligtvis inte alla, varken de som inte kan anpassa sig efter sina grannar eller de som hoppas kunna styra sin grannar med med auktoritära regler.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Må så vara men kl22.00 ska det vara tyst så att de övriga medlemmarna får lugn o ro
I lägenhet med stängda dörrar och fönster. Ja.
Men om man sitter ute på sin balkong och pratar kvällstid stör man itne på sommaren

Vill du bara att folk är vakna 6-22 och ber tysta böner i sovrummet snällt resterande tid oavsett om det är sommar?
Kolla bullernormer. Det är ingen som gäller med öppna dörrar eller fönster.
Därfav inget förstående från Styrelse med mera till TS. Inte heller polisen skulle komma för folk som pratar i samtalsnivå

Mina grannar här ute i gransskapet är ute och pratar till 3 på nätterna ibland på sommaren SÅ trevligt. Skulle jag störas (trots 50 meter avstånd) skulle jag stänga fönstret.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får sätta diskussionen om detta i relation till TS krav. Hon har alltså öppna fönster och irriterar sig på inkommande ljud kvällstid. Ett öppet fönster kan inte dämpa något ljud, det är fritt tillträde för ljudvågorna.
Har det framkommit hur högt det är?
För det kvittar om fönster är öppna eller stängda om det är röjarfester. Sen beror det väl på hur det står i deras regler.
Där jag bodde skulle det vara tyst på gården och i husen efter 22. Alltså inga problem med öppna eller stängda rutor om grannarna skruvade ner volymen.
Detta gäller även balkonger på de ställen jag känner till. Alltså man ska inte sitta och vara högljudd hela natten på balkongen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tror jag de flesta skribenter förstår. Men denna kollektiva boendeform passar naturligtvis inte alla, varken de som inte kan anpassa sig efter sina grannar eller de som hoppas kunna styra sin grannar med med auktoritära regler.
Förvånansvärt få av de som vill styra med regler och förordningar visar det sig sen vill jobba i styrelser...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tror jag de flesta skribenter förstår. Men denna kollektiva boendeform passar naturligtvis inte alla, varken de som inte kan anpassa sig efter sina grannar eller de som hoppas kunna styra sin grannar med med auktoritära regler.
autoritära regler? En regel kan väl inte vara autoritär den som ser till att den efterlevs kan ju vara det men en regel är ju till för att efterlevas den finns ju för allas trevnad och accepterar man inte föreningens regler så kan man ju flytta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.