Hej
Håller på att armera en garageplatta. Tycker det är svårt att få till bra najningar. Blir gärna lite sladdriga.
1. Vad är syftet med najningen? Är det bara att hålla ihop armeringen tills betongen stelnat?
2. Såg i en annan tråd någon som rekommenderar att man i hörnen av kantbalken najar ihop inre armeringsjärn med yttre och vice versa. Någon som het varför?
 
  • Armeringsjärn för garageplatta bundna med trådbindning som visar närbild på najningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
O OSTRUNE skrev:
1. Vad är syftet med najningen? Är det bara att hålla ihop armeringen tills betongen stelnat?
Japp, hålla ihop och hålla på plats, så armeringen blir kvar på den plats som är tänkt.

Du har antagligen tänkt ha några järn i kantbalken (voten).
När du skarvar järn så måste du ha en hygglig bit omlott (minst 60cm) eller böja krok, för det viktiga är att järnen kan ta upp dragkrafter.
I hörnen lägger du gärna ett stort "L", med 60-120cm långa ben, som förstärkning och att hålla ihop järnen i kantbalkarna.
Sätt armeringsbyglar lite tätare där du ska ha porten och köra in tunga bilar, det blir högre vridmoment på kantbalken där.

O OSTRUNE skrev:
2. Såg i en annan tråd någon som rekommenderar att man i hörnen av kantbalken najar ihop inre armeringsjärn med yttre och vice versa. Någon som het varför?
Förklara lite mer
 
  • Gilla
OSTRUNE och 1 till
  • Laddar…
Som komplettering till svaret ovan som förklarade ypperligt i övrigt:
Om jag tolkar dig rätt så syftar du på när man låter den inre raden av längsgående järn i en balk gå "genom" hörnet och skarvas på i ytterkant och vice versa.
Om det nu var det du menade så är det för att styva upp själva hörnet ytterligare. Sällan det är nödvändigt i en kantbalk, men görs alltid i hörn på väggar.
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
Armeringen får inte ta den korta vägen runt ett hörn eftersom dragkrafterna som uppstår i järnen från betongens krympning kan dra sönder hörnet.

Det är alltså mer än ett bra tips utan så det ska göras.
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
Fyller alltså najtråden ingen funktion sedan betongen stelnat?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Fyller alltså najtråden ingen funktion sedan betongen stelnat?
Nä, det gör den inte.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bara tills betongen stelnat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, hålla ihop och hålla på plats, så armeringen blir kvar på den plats som är tänkt.

Du har antagligen tänkt ha några järn i kantbalken (voten).
När du skarvar järn så måste du ha en hygglig bit omlott (minst 60cm) eller böja krok, för det viktiga är att järnen kan ta upp dragkrafter.
I hörnen lägger du gärna ett stort "L", med 60-120cm långa ben, som förstärkning och att hålla ihop järnen i kantbalkarna.
Sätt armeringsbyglar lite tätare där du ska ha porten och köra in tunga bilar, det blir högre vridmoment på kantbalken där.
Tack då känns det ok med mina najningar. Dom kommer utan problem hålla allt på plats under gjutningen.
Tack för tipsen. Jag har preppat L till hörnorna
 
C C.Lundin skrev:
Som komplettering till svaret ovan som förklarade ypperligt i övrigt:
Om jag tolkar dig rätt så syftar du på när man låter den inre raden av längsgående järn i en balk gå "genom" hörnet och skarvas på i ytterkant och vice versa.
Om det nu var det du menade så är det för att styva upp själva hörnet ytterligare. Sällan det är nödvändigt i en kantbalk, men görs alltid i hörn på väggar.
Ja precis så menar jag. Har kollat flera bilder här på forumet men inte sett någon som gjort så.
 
Nu har du ju redan fått svar på det mesta, för att spänna najtråden brukar jag snurra upp den något varv och sedan böja najtången så att den sträcks upp och sedan snurra något varv till.
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
@OSTRUNE Bilder bilder bilder bilder!
 
O OSTRUNE skrev:
Ja precis så menar jag. Har kollat flera bilder här på forumet men inte sett någon som gjort så.
Här är en mycket bra bild som visar rätt och fel armeringsutformning i några vanliga fall. Hörnet är i första bilden, sen finns korsningar och vinklar. Kan ju vara bra att forumet lär sig om du hade sett fel utförande på flera ställen.

https://images.app.goo.gl/yUUdi8texeNqUWmDA
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
W witten skrev:
Här är en mycket bra bild som visar rätt och fel armeringsutformning i några vanliga fall. Hörnet är i första bilden, sen finns korsningar och vinklar. Kan ju vara bra att forumet lär sig om du hade sett fel utförande på flera ställen.

[länk]
Själv har jag nog gjort lite fel ... :oops:
Jag är inte riktigt säker, och nu är det dolt i betong. :) ...
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Platta på mark för villor är förlåtande grejer :) Värre är det med 400 mm tjocka garageväggar två våningar under grundvattnet som står på pålar och har ett betonghus på sig :rofl: Det tar många veckor att bara rita armeringen.
 
  • Gilla
Teamster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.