Har tröttnat lite på kolgrillen för mindre grillning. Enklast är så klart att bara köpa en gasolgrill. Men helst skulle jag vilja ha en elgrill på 6-10 kW (trefas). Tyvärr finns det inget att köpa, endast för restaurangkök och liknande.
Weber har en fin modell, lagom stor för "vardagsgrillning med familjen", men den är så klart för klen som alla andra elgrillar. https://www.weber.com/SE/sv/grillar/elgrillar/elektriska-q/55020853.html

Vad tror ni om att koppla in en 48V 20A transformator och mata grillen med 278V? Då ger den 3200W och jag tror det kan räcka. Gasolvarianten av samma grill (samma grillyta) är på 2,5 kW. Den större gasolvarianten är på 3,5 kW.

Kan man annars köpa "custom-made" värmeelement nånstans? Eller ännu bättre, köpa "elementstav" som man sedan bockar i en rörböj till önskad form?
Det hade varit häftigt att köpa nån beg. mellanstor gasolgrill och sätta i tre st element a 3000W, några thermoelement och styra med en arduino men det är ju lite overkill...

Inga kommentarer om (o)lämpligheten i hela projektet, tack. :)
 
Hittar du nån grill med element i lämplig storlek så borde dom gå att köpa som reservdel?
 
Absolut. Spännande tanke att trycka i två. ;)
 
Byggde du ihop någon elgrill?
 
Nej.

Jag köpte en begagnad Weber Q1400 som är ganska liten = många watt per m2.
Den är lite för slö pga att den saknar "innermantel" så mkt av värmen går ner i själva ytterskalet som blir väldigt varmt. IR-bilder finns...
Provade att lägga i aluminiumfolie under elementet som en värmereflekterande innervägg och jäklar vilket drag det blev!!!

I USA är Q-grillarna bara på 1500W och dubbelmantlade i bott och topp. Bottens innerbalja finns som reservdel i USA men den gick ej att beställa av Weber Sverige. :/

Eftersom alufolien funkade så bra tänkte jag först tillverka en egen "balja" men eftersom jag visat att elgrillen ger rejält med sprutt bara den är dubbelmantlad började jag snegla på en Pulse 2000.

Det slutade med en sån. Den är dubbelmantlad både i bott och topp, två zoner och så har den exaktare reglering där varje element styrs i flera steg. Inte bara av/på. Inbyggd igrill är också bra även om jag hade föredragit en lokal display med alla fem temperaturer istället för mobilen.

Tyckte dock det var för bra ventilation i Pulse 2000 (=värmeförlust) så jag tillverkade en bottenplugg i rostfritt för att släppa in mindre luft i botten, samt täckte delvis utsläppet bak. Fungerar mycket bra!
Kommer upp i 315C.

Ska dock dra fram ett nytt uttag med grövre kabel för att minska spänningsfallet (måste ha skarvsladd idag) vilket kommer öka effekten ca 10-15%.

Har bara haft Pulse 2000 några veckor men har kört allt på den. Inte ens vid lite större grillning har kolgrillen åkt fram. Den passar mig perfekt med vagnen också, men den är egentligen minst 2000kr för dyr. Q1400 ska säljas.

Faktum är att jag njuter av att grilla med Pulse 2000. ;) Iofs lite för att elen produceras av solpanelerna på garagetaket hehe.
 
Redigerat:
Har tittat på Pulse 2000. Verkar ju vara enda vettiga alternativet men prissättningen känns fel. Men kanske får bli en sådan ändå.
Solpaneler, elbil här - känns helt fel att stå och brassa kol/gasol.
 
G gustavk skrev:
Har tittat på Pulse 2000. Verkar ju vara enda vettiga alternativet men prissättningen känns fel. Men kanske får bli en sådan ändå.
Solpaneler, elbil här - känns helt fel att stå och brassa kol/gasol.
Exakt, tycker också den är för dyr. Samtidigt har de ingen konkurrent. Det finns ju helt enkelt ingen annan på samma nivå.

Både kol och gasol är ju betydligt dyrare än el i drift också så om du grillar ordentligt fyra timmar varje dag går det säkert att räkna hem. ;)

Lägg en bevakning på blocket?
Det kommer ut fina ex då och då och de verkar säljas rätt snabbt. Räkna inte med vrakpris men 6000 eller kanske lite lägre för en riktigt fin med stativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
gustavk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.