Testa att lägga ut en regel tvärs och hoppa lite på den. Kommer garanterat göra att piggarna packar, flyttar material och du får en sviktande altan.
Gräv ur och lägg trädgårdsplattor istället. Be ”snickaren” om skiss/beskrivning på resterande konstruktion så kan vi hjälpa dig innan det byggs mer felaktigt.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Får återupprepa lite gamla visdomar:

1. Man får vad man betalar för
2. en snickare som kan börja jobba mitt i högsäsong är sällan bra. De duktiga altanbyggarna är fullbokade vid årsskiftet för sommarens jobb.
3. Omdömen på nätet är sällan rättvisande. Antingen är det bara de som är missnöjda som skriver eller så tenderar det vara hantverkarens vänner som öser kortfattade med översvallande positiva omdömen.

Med det sagt så ser ju ovan inte alls bra ut. Men frågan är ju som vanligt vad man man kommer överens om ska göras. Skulle det grävas ur och göras ordentligt kanske priset skulle blivit det dubbla.
 
Byggde min altan själv. Den är 4 meter bred och jag satte fast balkskor. Längst ut från huset fanns en betongmur från gamla altanen skulle uppskatta att den var gjuten i betong och har måtten 50x 40 cm. Jag använde tryckimpregnerad 45x165x 400 virke som jag stöttat upp genom att lägga betongplattor på en grusbädd mitt under balken.
Min gamla altan var byggd som din nya och den låg på en sandbädd och var helt uppruttnad trotts att den var byggd av tryckimpregnerat virke.
Förstår inte varför man anlitar en firma när man ska byggen altan. Jag sparade in på kostnaden genom att bygga själv och la sedan vinsten på bättre material som har längre livslängd.
 
JanneJanne123
N nallepu skrev:
Förstår inte varför man anlitar en firma när man ska byggen altan. Jag sparade in på kostnaden genom att bygga själv och la sedan vinsten på bättre material som har längre livslängd.
Ja man kanske är handikappad, ensamstående med 5 barn eller helt enkelt har tummen mitt i handen. Jättebra att du kan bygga själv, men alla kan/vill/har inte tid.
 
  • Gilla
arowe17 och 12 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Förstår inte varför man anlitar en firma när man ska byggen altan. Jag sparade in på kostnaden genom att bygga själv och la sedan vinsten på bättre material som har längre livslängd.
Det var något av det dummaste jag hört.
Använder du dig aldrig av några tjänster? Köper du aldrig kött eller grönsaker på ICA?
Lämnar in bilen på service? Betalar för att gå till läkaren? Allt är lätt om man har möjlighet och kan utföra det. Finns säkert folk som kan oändligt mycket mer än du, men som kanske varken vill eller kan bygga en altan själv.
 
  • Gilla
arowe17 och 8 till
  • Laddar…
Det där bygget innehåller rätt många fel, de flesta av dem har redan nämnts. En sak som jag inte sett nämnas och som det ser ut som på bilden är avsaknaden av stöd under skarvarna. De där korta regelbitarna som överlappar skarvarna kommer inte göra sitt jobb länge utan stöd...

Jag tror att det bästa du kan göra är att ta ett snack med killen och förklara att du inte insåg vad du betalade för, lös ut killen så att han får ersättning för nedlagd tid och det material han köpt in. Självklart ska du behålla materialet, om du har nytta av det. Har han nytta av och vill behålla material är det bättre han tar det, mot prisavdrag såklart.
Sen anlitar du en person som i förväg kan ge dig en ritning, eller åtminstone en beskrivning på hur det kommer göras, och den ritningen/beskrivningen visar du här så de hos oss som kan får bekräfta att det är en bra konstruktion.
Det kommer kosta mer, och det kommer kosta mer än vad det kunde gjort från början, tyvärr, det får du se som läropengar. Men, du har betydligt större chans att få en altan som kommer hålla. En altan du kommer njuta av. En altan du inte kommer att störa dig på, som sviktar vid varje steg.

Ett billigare alternativ vore ju om killen du nu anlitat faktiskt KAN bygga en altan, fast till ett dyrare pris. Då kan han ju få göra det. Samma förfarande som ovan dock, be honom ge dig en ritning/beskrivning och så vidare...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ett av de få momenten som jag inte ser något överdrivet stort problem var din första fråga, angående att bara gräva ur rännor där du förut hade marksten.
Du behöver ju gräva för att ha det fritt under bjälkarna, men där mellan spelar det inte någon större roll.
Det kommer givetvis samlas lite vatten i rännorna, därav marginal till regeln, men totalt sett kommer det ju inte mer vatten på ytan än det gjorde när du hade den stenlagd, så om underlaget är rimligt dränerat så borde samma vattenvolym hanteras även nu.

Men... sen ser jag att samma taktik används på gräsmattan, där du varken har ett dränerat eller stabilt underlag...
Så för om, gör rätt....

Han får ta bort reglarna, gräva ut, åtminstone gräsmattan ordentligt och där måste han ju även ordna med ordentliga stödpunkter, antingen betongplattor, plintar eller liknande. (Det gäller även där det varit stenlagt tidigare, enbart stöttor kommer sjunka ned, men det beror lite på hur hårt packat underlaget är hur mycket man behöver, plintar är nog överdrivet där, men omöjligt att avgöra på bild)

Omdömen på offerta gr jag själv inte mycket för, har sett exempel på rena fejk där. Har du kollat några referensjobb? Om inte, gör det nu, innan han lägger ner mer arbete så att du vet om det ens går att få något bra resultat i slutänden...
 
A
A Aanee skrev:
Börjar bli lite orolig över snickaren som ska bygga altan åt oss och tar gärna emot era synpunkter på om något absolut måste korrigeras innan han får jobba vidare?

Han har bara grävt ut rännor för reglarna istället för att gräva ur hela ytan. Det låg marksten här innan så underlaget är väl packat. Kommer det inte samlas vatten i rännorna? Är speciellt orolig för urgrävningen vid husgrunden:
[bild]

Nu ser det ut så här:
[bild]

Reglar och bärlinor består av 45x95 virke.
Reglarna är skarvade som bilderna visar.
Bärlinor är fästa mot husgrunden på tre sidor.
Stödpunkter består av små stolpar som går rätt ner i marken...
[bild] [bild]

Jag fattar ju att detta inte är enligt konstens alla regler men är det så pass att något verkligen MÅSTE åtgärdas innan han går vidare eller rent av avbryta bygget?
Tänker tex om man kan kila in marksten under reglarna på något sätt?
Trots allt så är konstruktionen fäst i grunden på tre sidor så kanske blir hyfsat stabilt ändå?

Saken är den att altanen inte slutar här utan ska fortsätta över en bit gräsmatta och slänt.
Där ska det så klart sättas plintar och kraftigare reglar måste användas.

Tacksam för all input!
Vem betalar för det där :)
 
Stort tack för alla svar!

Hade helt enkelt inte gjort ett tillräckligt jobb med att undersöka referenser osv så tar lärdom av det till nästa gång.

Vi har nu avbrutit helt med hantverkaren.
Tyvärr har vi nu redan fått en faktura för markarbete och material men jag anser att det inte är ok.
Det är faktiskt värre än det ser ut på bilderna då vissa reglar ändå ligger mot rännkanten, helt olika cc typ 60, 65, 70 osv.
Han har borrat dubbla skruvar i samma hål i husgrunden och det går nästan att dra ut den sk bärlinan från huset för hand...
Sen kommer vi ju behöva ta upp allt och gräva djupare för att få plats med ordentliga reglar så jag anser att tjänsten är felaktigt utförd och har bestridit fakturan helt.

Enligt honom har detta inte hänt på 11 år som han hållit på...

Vad tror ni, har vi rätten på vår sida?
 
A Aanee skrev:
Stort tack för alla svar!

Hade helt enkelt inte gjort ett tillräckligt jobb med att undersöka referenser osv så tar lärdom av det till nästa gång.

Vi har nu avbrutit helt med hantverkaren.
Tyvärr har vi nu redan fått en faktura för markarbete och material men jag anser att det inte är ok.
Det är faktiskt värre än det ser ut på bilderna då vissa reglar ändå ligger mot rännkanten, helt olika cc typ 60, 65, 70 osv.
Han har borrat dubbla skruvar i samma hål i husgrunden och det går nästan att dra ut den sk bärlinan från huset för hand...
Sen kommer vi ju behöva ta upp allt och gräva djupare för att få plats med ordentliga reglar så jag anser att tjänsten är felaktigt utförd och har bestridit fakturan helt.

Enligt honom har detta inte hänt på 11 år som han hållit på...

Vad tror ni, har vi rätten på vår sida?
Bestrida fakturan helt kan du nog inte göra.
Du kommer förmodligen behöva betala för material osv som är levererat och använt.
Dock behöver han ta det till tingsrätten om ni bestrider.
Vinner han där så kan det bli dyrt för er.
 
Material som han antagligen köpt in på eget bevåg?

Duger till att bygga ett staket inte mera.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Material som han antagligen köpt in på eget bevåg?

Duger till att bygga ett staket inte mera.
Eget bevåg?
Förutsatte kunden att altanen skulle byggas av luft?
 
Stickan56
A Aanee skrev:
Vi har nu avbrutit helt med hantverkaren.
Ett mycket bra beslut. (y)
Om ni har en konsumentvägledare i kommunen så ta kontakt där.
Eller om du är medlem i Villagägarna så kan du få hjälp där.
Se till att noga dokumentera utfört arbete,

Stickan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kan meddela att allt är löst, han kommer och hämtar allt material och vi kommer inte betala en krona.
Nu blir det nog att vi bygger själva :)
Tänker att jag startar en ny tråd om någon är intresserad av att komma med synpunkter.

Tack för all input!
 
  • Gilla
ToRy och 15 till
  • Laddar…
Så bra att det löste sig, men man blir nyfiken på vad han sa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.