A Anna.p skrev:
Jag är inte rörmokare men vad jag har förstått är att den nya konstruktionen på avloppet med flexibla plastslangar som ser ut som dragspel gjorde att det fastnade smuts i vecken vilket ledde till mögelbildning pga dålig genomströmning. När man rensade stank det av mögel. Jag gjorde en ordentlig rengöring och plockade isär allt och varken jag el min pojkvän hade sett mögel i avloppet på det sättet. 3 månader efter var det fullt av mögel igen då började jag misstänka att ngt var fel. På besiktningen tittade de inte ens på avloppet, endast kollade efter sättningsskador. Nu har rörmokaren bytt ut mot rör i hård plast utan veck och problemet inte återkommit. Jag misstänker att fler i föreningen kan ha detta problem och därför ville att de skulle komma och titta men de var inte intresserade, förmodligen för att det är besvärligt
Det är alltså i den synliga delen av avloppet från tvättställ/ho till fasta avloppet i väggen/golvet.

Den delen av avloppet ligger på dig som brf-ägare att hålla rent. Om du inte vill rengöra det varje vecka/månad/xxx så finns det inget som hindrar dig att byta ut den delen av avloppet.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Stäng fönstret och skaffa en kyla/luftrenare om det nu är problem med ”vanlig luft”. Att ha fönstret öppet och förvänta sig vara ostörd är inte realistiskt alls. Eller flytta.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anna.p skrev:
Därför tycker jag att har man regler ska man också kunna driva igenom dessa. Med vräkning i värsta fall om så behövs. Men jag förstår vad du säger
Man kan tycka det och vi kommer ju från en väldigt auktoritär kultur kanske två-tre generationer bakåt där det ständigt fanns någon som bevakade dig: Husbonden, prästen, vicevärden, vaktmästaren, officeren, konstapeln, förmannen, läraren o s v. Men vi är kulturellt inte där nu och 90-talisterna som har en annan dygnsrytm än dig kan nog inte ens föreställa sig det samhället. Så jag menar att är bättre att försöka anpassa förväntningarna till samtidens kultur och inleda produktiv kommunikation med odågorna.

Stäng fönstret, skaffa kylning (om det är problemet). Prata med dem om ditt problem med sömn när det låter och försök få deras förståelse. Att hota med regler fungerar inte på den här generationen, de är på tok för kunniga för att låta sig luras att det finns någon typ av konsekvens.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså i den synliga delen av avloppet från tvättställ/ho till fasta avloppet i väggen/golvet.

Den delen av avloppet ligger på dig som brf-ägare att hålla rent. Om du inte vill rengöra det varje vecka/månad/xxx så finns det inget som hindrar dig att byta ut den delen av avloppet.
Den delen av avloppet är inbyggd bakom tvättstället och är inte meningen att rengöra varje vecka. Det är inte är normalt att det växer mögel i den omfattning i ledningarna. Jag hade aldrig haft detta problem med traditionellt avlopp och då rensade jag inte i närheten lika mkt som i denna lägenhet. Det är inte meningen att man ska dra isär hela avloppet varje vecka då är det felkonstruerat. Men nu är problemet löst och det inte mitt avlopp vi diskuterar i detta tråd. Avloppet var endast ett exempel på styrelsens intresse i att engagera sig i svåra frågor. Alla bestämmer för sig själva men jag rekommenderar inte att skaffa sig den typen av avlopp
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är väldigt svårt att få någon ”vräkt”/avhyst/”få brf:en förverkad” från en BRF,
[länk]
ok tack för länken
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan tycka det och vi kommer ju från en väldigt auktoritär kultur kanske två-tre generationer bakåt där det ständigt fanns någon som bevakade dig: Husbonden, prästen, vicevärlden, vaktmästaren, officeren, konstapeln, förmannen, läraren o s v. Men vi är kulturellt inte där nu och 90-talisterna som har en annan dygnsrytm än dig kan nog inte ens föreställa sig det samhället. Så jag menar att är bättre att försöka anpassa förväntningarna till samtidens kultur och inleda produktiv kommunikation med odågorna.

Stäng fönstret, skaffa kylning (om det är problemet). Prata med dem om ditt problem med sömn när det låter och försök få deras förståelse. Att hota med regler fungerar inte på den här generationen, de är på tok för kunniga för att låta sig luras att det finns någon typ av konsekvens.
Jag ser denna kapitulering på alla områden i samhället. Folk vågar inte säga ifrån vid störningar på allmänna platser, vilket har lett till att det har bara blivit värre med dessa störningar, det nya normala. Men jag förstår vad du säger och håller med
 
Hej! Jag hade en bekant med samma problem
han spelade in när stridsflygplan startade och ställde sina högtalare mot väggen till grannen och täckte dom med madrasser och drog på utav helvete kl 0700 efter några helger så var det slut med festandet
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Hej! Jag hade en bekant med samma problem
han spelade in när stridsflygplan startade och ställde sina högtalare mot väggen till grannen och täckte dom med madrasser och drog på utav helvete kl 0700 efter några helger så var det slut med festandet
Det var en kreativ lösning :)) Vad gör man om de bor i ett annat hus då? Ljudet studsar runt mellan husväggarna ;)
 
Vad säger grannarna när du pratar med dem?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om alla andra alltid är dumma i huvudet, slänger på luren i örat, styrelsen inte vill lyssna etc etc så brukar det va dags att rikta blicken inåt för en sekund och begrunda.
 
  • Gilla
PatrikZX och 16 till
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
Pandemi=hysteri
Jag misstänker att du behöver skriva av dig. Svara inte på mitt inlägg tack om du inte har ngt vettigt att bidra med
Så människor med en annan uppfattning än du har ingen talan?
Det är svårt att lösa något med den inställningen.
Även din åsikt om åtgärderna runt coronapandemin ger mig en liten hint om att du har lite svårt att acceptera allt som inte är på milimetern efter din åsikt.
Det blir väldigt svårt att bo i ett hus med flera lägenheter då, hänsyn är dubbelriktad; den innebär även att man måsta låta andra människor få finnas till och leva efter sina egna vanor och förutsättningar. Jag reagerar även på att just du måste ha fönstret öppet men ingen annan får göra något utanför. Du öppnar fönstret och utomhus är ditt, bara ditt. Fungerar det så i ett flerfamiljshus inne i stan?
Jag säger inte att du överreagerar på ett problem som inte finns, det går inte att bedöma i enbart text men en del av dina formuleringar och uttryckta åsikter säger mig att du måste förbättra din förmåga att acceptera saker och förutsättningar du inte riktigt rår på.
 
  • Gilla
PatrikZX och 16 till
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
Hej
Jag bor i en brf och några av mina grannar (alla är unga) visar ingen hänsyn till föreningens trivselregler. Det har av naturliga skäl blev helt ohållbart nu på sommaren. Vi har ingen störningsjour och jag har ärligt talat aldrig bott i en förening med så hög toleransnivå när det gäller störningar. Styrelsen verkar bry sig mer om att "hålla avstånd" än att upprätthålla bra boendemiljö. När i mitt avlopp växte det extrema mängder mögel och jag har mögelallergi pga felkostruerat avloppsystem (byggt av Ikano för 2 år sedan) ville ingen från styrelsen komma och hjälpa mig utan skyllde på att "hålla avstånd". Fastighetsskötaren slutade göra hembesök och det lilla han var anställd för att göra. När jag påpekade att mögel är också en hälsofråga för mig blev han otrevlig och slängde på luren. Så jag fick anlita en extern rörmokaren som bytte ut det felaktiga avloppet och betalade från egen ficka. Den 70-årige rörmokarens ord: "Har aldrig sett ngt liknande i mitt liv". Så jag är mkt besviken på styrelsen och väntar mig ingen vidare hjälp därifrån. Därför undrar jag vad man kan göra mot några särskilt hänsynslösa ungdomar som festar hela nätterna och vistas mestadels på balkongen. De svarar inte ens på tilltal. De är uppenbarligen inte är mogna för en egen lägenhet och borde flytta tillbaka till sina mammor och pappor. Alla förslag och idéer är välkomna. Vad har föreningen för möjligheter att vräcka dessa personer? Ngn med erfarenhet?
Help! Grannar i brf festar på balkongerna hela nätterna
Hej
Jag bor i en brf och några av mina grannar (alla är unga) visar ingen hänsyn till föreningens trivselregler. Det har av naturliga skäl blev helt ohållbart nu på sommaren. Vi har ingen störningsjour och jag har ärligt talat aldrig bott i en förening med så hög toleransnivå när det gäller störningar. Styrelsen verkar bry sig mer om att "hålla avstånd" än att upprätthålla bra boendemiljö. När i mitt avlopp växte det extrema mängder mögel och jag har mögelallergi pga felkostruerat avloppsystem (byggt av Ikano för 2 år sedan) ville ingen från styrelsen komma och hjälpa mig utan skyllde på att "hålla avstånd". Fastighetsskötaren slutade göra hembesök, det lilla han var anställd att göra. När jag påpekade att mögel är också en hälsofråga för mig blev han otrevlig och slängde på luren. Så jag fick anlita en extern rörmokaren som bytte ut det felaktiga avloppet och betala från egen ficka. Den 70-årige rörmokarens ord: "Har aldrig sett ngt liknande i mitt liv". Så jag är mkt besviken på styrelsen och väntar mig ingen vidare hjälp därifrån. Därför undrar jag vad man kan göra mot några särskilt hänsynslösa ungdomar som festar hela nätterna och vistas mestadels på balkongen. De svarar inte ens på tilltal. De är uppenbarligen inte är mogna för en egen lägenhet och borde flytta tillbaka till sina mammor och pappor. Alla förslag och idéer är välkomna. Vad har föreningen för möjligheter att vräcka dessa personer? Ngn med erfarenhet?
Hur många grannar pratar vi om?
Är det en stor Brf?
Jag skulle rekommendera dig att flytta till en lugnare Brf. Det är ingen idé att försöka förändra allt som händer i huset. Du har ju redan försökt prata med styrelsen som inte lyssnar. Acceptera eller flytta. Det är mitt raka råd.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
D09
När brukar festerna sluta? 3-4 på morgonen?

Då drar du igång din stereo vid 6:00 efter varje fest och kör på så dom inte får sin sömn :)
 
Karlia
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, jag vill också ha tyst runtomkring mig. Cigarettrök är pestigt.

Så länge cigarettrökning är tillåten är det ingen idé att klaga på det. När du pratar med styrelsen, eller varför inte framföra det skriftligt, tänk på hur du uttrycker det. Till oss säger du "borde flytta hem till mamma och pappa" "arbetslösa ungdomar".. Även om de är arbetslösa är det inget argument. Lugnt och sansat brev brukar fungera bäst.

Det är inte säkert att du får rätt, när man lever nära andra människor blir det störningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.