Hej alla kunniga!
Jag håller på att måla/byta träpanelen på mitt gamla hus o upptäckte ca 6 meter fasad som hade tegel bakom träpanelen. Direkt under o alltså direkt på teglet glasull med papp(er) 40-50mm. Skicket på glasullen helt ok men jag rev ändå ner den. Har ett par balar cellulosaskivor över (45mm) som kan ersätta. Nyfiken som jag är borrade jag ett litet inspektionshål i sovrummet innanför o konstaterar att väggen inifrån består av:
Tapet, modell glasfiberväv(?) = tät
Tretex på läkt mot tegelväggen som på insidan förefaller putsad med cementbruk, inga hål, öppna fogar för ventilation eller dylikt. Med andra ord alltså luftspalt på ett par centimeter mellan tretex o cementputs/tegel. Och som sagt glasull på 40-50mm utanpå och därefter träpanelen.
Hela konstruktionen verkar torr o frisk dock upplevs sovrummet innanför som instängt o fuktigt något som också fläckar på tapet o i tak vittnar om.
Min diagnos blir således att det är problem för fukt att komma ut men inte omvänt så att säga. Jag begriper att jag kan borra upp för en ventil men vill i första hand höra om det finns något i konstruktionen/materialet jag kan ändra då jag bygger diff.öppet o med hygroskopiska material i övrigt. Sen var ju den lilla glasullen allt vad isolering som fanns men det känns samtidigt lite märkligt att på nytt klä tegelväggen med isolering. Även om det är cellulosa.
Någon som orkat läsa så här långt o har feedback?
 
Upplevs det som fuktigt och instängt är det ventilation som behövs.
Visst kan det bli bättre om tät plastfärg tas bort, men troligtvis inte på långa vägar tillräckligt. Sedan gäller det att konstruktionen i taket också klarar att hantera fukt.

Med den väggkonstruktionen behövs isolering på utsidan för att minska risken för fukt/mögel på insidan bakom tretexen. Dessutom isolerar en tegelvägg uselt, så även av bränslekostnadsskäl och komfort behövs isoleringen. Glasullen på utsidan fungerar utmärkt i den konstruktionen. Den hade inte behövts bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.