Hej alla, har sett att det är många här som har massor med toppen idéer och kunskap. Så tänkte se om en novis kan få lite tankar från er.
Har 60-tals villa enplans med källare på 84kvm. Urusel planlösning.
Sedan har vi en tillbyggnad gjord 2012 på 24kvm som idag fungerar som vardagsrum.
Vi har länge funderat på taklyft men inser att det antagligen kommer kosta mer än vad det smakar, tror inte vi får till det under 1,5 m sek.

Så nu slog tanken mig att kanske är det värt att bygga ut i markplan i vinkel. Kommer naturligtvis också att kosta men kanske inte riktigt lika mycket om min andra utbyggnad är en riktlinje.
Spånar planlösning och ville få lite input. De grå ytorna är den nya delen. Har inte markerat ut rummen i befintlig bostad.
Tänker mig skapa en hall, då vi i nuläget inte riktigt har någon, då kan befintlig ytterdörr som är på kortsidan vara kvar som gäst entré.
Byggrätten tillåter 153kvm på tomten. Vi har 109kvm idag. Skiss av planlösning för enplansvilla med befintlig och tilltänkt ny utbyggnad i grått, med textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en villa, inkluderar befintlig byggnad och tänkt tillbyggnad i vinkel, ej detaljerade rum i äldre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av enplansvilla med måttangivelser som visar planerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några förslag på hur man kan göra? Har en begränsning på 6 m från befintlig tillbyggnad för att vara inom de 4,5 från tomtgräns.
 
Har du någon ritning med tomtgränser?
 
Är de hela ritningen? Ser du någon skala? 1:500?
 
lägg gärna upp den som PDF och inte printscreen, blir väldig små bilder annars.
 
Nu :)
 
  • Arkitektritning av en gavel och sektion till ett bostadshus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en enplansvilla med fasadvyer, bottenvåning och källarplan samt sektion och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ingen ritning som visar huset med den befintliga tillbyggnaden? Det och en tomtritning (eller en beskrivning av väderstreck och åt vilka håll en utbyggnad är möjlig), samt en beskrivning av vad ni vill åstadkomma (fler sovrum, större kök, ett till badrum, eller vad det nu kan vara), gör mycket för att någon ska kunna komma med förslag.
 
1 16386 skrev:
Har du ingen ritning som visar huset med den befintliga tillbyggnaden? Det och en tomtritning (eller en beskrivning av väderstreck och åt vilka håll en utbyggnad är möjlig), samt en beskrivning av vad ni vill åstadkomma (fler sovrum, större kök, ett till badrum, eller vad det nu kan vara), gör mycket för att någon ska kunna komma med förslag.
jag varnade för att jag är helt grön, ;) jag lade upp en bild på ritningen på utbyggnaden. Den förlängde huset. Nu är vår enda chans rent planmässigt att bredda till vänster från ytterdörren sett. Vi skulle behöva få till två sovrum i lite bra stl. Vår utbyggnad är öppen till nock och tänker mig något likvärdigt för att kanske kunna ha sovloft i de två nya rummen, då har de kommande tonåringarna plats att ha golvyta för skrivbord och sittutrymme. Gissar att man behöver tänka in en toalett till när det blir fler rum. Idag har vi en i källaren och en i övre plan.

har funderat på att flytta men hittar inget med rätt känsla, stl, placering som inte går lös på många miljoner. Kan vi få till en bra planlösning och yta så borde vi ha möjlighet att öka värdet på huset.
Ska man sväva ut så hade tre sovrum varit super för då hade vi kunnat förstora köket in i ett befintligt sovrum
 
Förberedde för försäljning, så här ser planlösningen ut idag
 
  • Planritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, flera sovrum, hall, WC/dusch och entré, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten på mäklarritningen kan inte stämma. Stora sovrummets mått ser tveksamt ut, men framför allt längden på vardagsrummet är fel.
Har svårt att komma på en enkel/billig lösning. Uppriktigt sagt så tycker jag att utbyggnaden 2012 inte är bra - anlitade ni en arkitekt för den? Men det finns flera på forumet som är jättebra på möjliga planlösningar, så någon av dem kanske kan vara till hjälp till er.
 
Inser också att mäklarens ritning inte riktigt stämmer. Utbyggnaden täcket inte hela gaveln. Ingen arkitekt, det var helt min egen idé inspirerad av grannarna. Vi älskar den men inser också att det blir svårt att få ihop den med något annat.
Har börjat spåna på att lägga utbyggnaden i andra änden, förlänga gaveln med entrén. Men ska man få till en bra planlösning så måste en del av befintlig yttervägg bort, men det går väl att lösa tänker jag.
då blir det som en vinkelvilla 84+37 med utbyggnaden i andra änden. Då kan vi behålla altanen mot poolen vilket vore trevligt.
Billig lösning tror jag inte heller på oavsett vilket håll. Kommer även att bli dränering runt långsidorna samt takbyte på den äldre delen. Så stort projekt. (För oss)

1 16386 skrev:
Måtten på mäklarritningen kan inte stämma. Stora sovrummets mått ser tveksamt ut, men framför allt längden på vardagsrummet är fel.
Har svårt att komma på en enkel/billig lösning. Uppriktigt sagt så tycker jag att utbyggnaden 2012 inte är bra - anlitade ni en arkitekt för den? Men det finns flera på forumet som är jättebra på möjliga planlösningar, så någon av dem kanske kan vara till hjälp till er.
 
bara nyfiken för egen kunskaps skull, vad baserar du åsikten att befintlig utbyggnad inte är bra? Har du varit och tjuvkikat? ;)

1 16386 skrev:
Måtten på mäklarritningen kan inte stämma. Stora sovrummets mått ser tveksamt ut, men framför allt längden på vardagsrummet är fel.
Har svårt att komma på en enkel/billig lösning. Uppriktigt sagt så tycker jag att utbyggnaden 2012 inte är bra - anlitade ni en arkitekt för den? Men det finns flera på forumet som är jättebra på möjliga planlösningar, så någon av dem kanske kan vara till hjälp till er.
 
Det ursprungliga huset hade en vettig fördelning av ytan mellan sovrum och sällskapsrum. Med utbyggnaden blev matrummet oproportionerligt stort och vardagsrummet är ännu längre från köket, samtidigt som sovrum, badrum och entré inte förbättrades alls.
 
Ska lägga till att det bara är min uppfattning och baserad på ritningarna - så vet inte i vilken mån den stämmer.
 
du har alldeles rätt i att ”rummet” i orginalhuset är oproportionerligt. Sa ju att planlösningen var kass. Och naturligtvis borde vi ha tänkt mer 2012 men då var det tvunget att gå fort och inte kosta skjortan, så ett ordentligt vardagsrum där hela familjen får plats var det vi kom på. Att ha matbord och soffa i samma rum kändes ihopklämt. Nya rummet är toppen, stort, ljust, öppet till nock och altandörrar till trädgården. Så ångrar inte rummet, men kanske att jag inte tänkte på helheten.När barnen var små så kändes inte sovrummen så små, det gör de nu.

1 16386 skrev:
Ska lägga till att det bara är min uppfattning och baserad på ritningarna - så vet inte i vilken mån den stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.