Varning för ett kanske lite långt inlägg, men vill försöka få med lite bakgrund.

Vi har blivit erbjudna en stor tomt av en privat markägare i ett område där tomter sällan annonseras. Tomten ligger utanför detaljplanerat område, är avstyckad, har ett positivt förhandsbesked och utgör i dagsläget betesmark. Fastigheten är väldig kuperad med en del berg i dagen. Tomten är mycket lummig och mysig, många olika lövträd och blommande buskar, etc och en hög prio vore att bevara så mycket som möjligt av detta då vi inte har jättemycket behov av gräsmatta (räcker med en plätt att kunna spela kubb på ungefär).

I egenskap av amatör bedömmer jag lutningsgraden till cirka 1:3-1:4 och sluttningen är ganska uniform i bemärkelsen att det sluttar företrädesvis åt ett håll (mer av en backe än en kulle/ås). Jag ska åka förbi tomten under dagen och försöka ta lite bilder att bifoga i tråden.

Även om tomten ligger i ett allmänt mycket populärt område (vacker natur, större och mindre sjöar, nära men utom hörhåll från och synhåll till motorväg, tio minuter till mindre stadscentrum, etc) så är just platsen där tomten mindre eftertraktad då den ligger lite avsides och saknar sjöutsikt. Värdet på färdigbebyggd fastighet kanske inte kommer motsvara byggkostnaden.

Vi bor i dagsläget i ett souterränghus vi byggde för cirka två år sedan. Vi köpte en kommunal tomt som ligger i ett nybyggt villaområde med sluttande mark, och detaljplanen föreskrev just souterränghus. Tomten var ändå relativt tacksam att bygga på, då tomterna i området var väl förberedda av kommunen (behövde inte vare sig köpa in eller köra bort bygg-/schaktmassor till exempel). Trots detta gick mark- och grundarbeten (inkl murning på souterrängplan) på i runda slänga 650-700 000 kr i arbete och material.

Ska vi bygga på en kuperad tomt med berg i dagen riskerar detta att bli ganska kostsamt, och vi har försökt fundera igenom olika alternativ:

1: Souterränghus
Fördelar: Beprövad byggmetod, finns ganska gott om husleverantörer/-tillverkare som kan ordna detta
Nackdelar: Stor miljöpåverkan på tomten, risk för fukt och radon, dyrt, vi vill egentligen bygga ett enplanshus

2: Utfyllnad av tomten
Fördelar: Väl beprövad byggmetod med platta på mark, många husleverantörer/-tillverkare att välja på, mindre risk för fuktproblem
Nackdelar: Mycket stor miljöpåverkan på tomten, risk för radon, troligen väldigt dyrt

3: Stolphus (även kallad hus på styltor)
Fördelar: Dyrare än vanlig platta på mark men sannolikt ändå billigare än de andra två alternativen, ingen risk för problem med fukt eller radon, mycket liten miljöpåverkan på tomten, goda möjligheter att bevara naturen runt omkring
Nackdelar: Känner inte till några husleverantörer/-tillverkare som kan tänka sig att bygga i Jönköpings kommun, åtminstone i Sverige ett relativt oprövat koncept

Med anledning av allt ovanstående vill jag därför fråga forumet om det finns några tips på hur vi skulle kunna få till ett stolphus på denna tomt? Den enda husleverantör/-tillverkare jag lyckats hitta som öppet anger att de bygger stolphus är Moderna Trähus, men de har efter kontakt och förfrågan vänligen men bestämt avböjt att bygga utanför Stockholm.

Vad jag förstått efter att ha läst på om ämnet ska själva huskonstruktionen inte nödvändigtvis behöva skilja sig åt från en vanlig enplansvilla, och som jag förstått så står husleverantörer/-tillverkare sällan för grunden ändå utan detta tenderar att vara en del- eller underentreprenad. Så sett skulle vi kanske kunna bygga med samma hustillverkare som sist (XN-villan) då vi är väldigt nöjda med dem, men då är frågan hur man bär sig åt för att hitta en entreprenör för grunden?

Vi vore mycket tacksamma för all input från forumet!
 
Mikael_L
A Alecci skrev:
1: Souterränghus
Fördelar: Beprövad byggmetod, finns ganska gott om husleverantörer/-tillverkare som kan ordna detta
Nackdelar: Stor miljöpåverkan på tomten, risk för fukt och radon, dyrt, vi vill egentligen bygga ett enplanshus
Ytterligare en fördel är tillgång till svala rum i souterrängplan på sommaren. :)

Mig veterligen finns det knappt någon husleverantör som har stolphus i sitt katalogsortiment, det var spännande att ni hittat en åtminstone. Jag tror det kommer bli ett lösvirkesbygge på detta.

Jag funderar på krypgrundshus, typ smålandsvillan och Älvsbyhus m.fl, om de kan vara ett alternativ, i princip behöver ju de endast bärlinor på rätt ställen, så kan det ju ställa dit huset.

Men lite extra bli det ju på undersidan, dels för att skydda den bättre, samt ev mer isolering ...
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
Ett grundläggning på pelare måste inte nödvändigtvis bli så dyrt och kan bli mycket häftigt. Du kan bygga den av tex limträ och anpassa så att kataloghuset kan monteras ovanpå. Konstruktionsritningar för grunden blir ett måste.
 
  • Gilla
Alecci och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar!

Som utlovat kommer här lite bilder från när jag går utmed tomten (avslutar med en panoramabild):

Panoramabild av en tomt med gräs, större buskage i mitten och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramabild av tomt med grönt gräs och buskage mot skogsbakgrund, tänkt för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramavy över en tomt med grönt gräs och buskage där planerat hus kan placeras, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramabild av tomt med gräs, staket och buskage, tänkt byggplats för ett hus mitt i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt öppet fält med buskar och träd i bakgrunden, potentiell plats för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramabild av en tomt med grönt buskage och träd där mitt på huset planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramabild av en öppen tomt med gräs och buskage, omgivet av träd, intill en landsväg under blå himmel.

Tanken vore preliminärt att placera mitten på huset ungefär där det "större" buskaget är, ungefär i centrum på panoramabilden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ytterligare en fördel är tillgång till svala rum i souterrängplan på sommaren. :)
Det stämmer, jag tog inte med den fördelen eftersom enligt min egna erfarenhet från nuvarande souterränghus är att det endast är de rum med murade väggar som är svalare, de med träväggar är det inte. Såvida inte hela souterrängplan har murade ytterväggar kanske vi kan kalla det en halv fördel? ;)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men lite extra bli det ju på undersidan, dels för att skydda den bättre, samt ev mer isolering ...

Detta stämmer, det är en nackdel med stolphus som jag faktiskt glömde lista i TS. Enligt vad jag lyckats läsa mig till kräver bottenbjälklaget (en hel del) mer isolering för att kunna isolera på samma sätt som en platta på mark. Skyddsmässigt ska det inte vara några större problem, då undersidan är öppen så är där gott om ventilation. Möjligtvis att kopiösa mängder snö som blåser ihop till drivor under huset skulle kunna utgöra ett potentiellt fuktproblem, men det känns ganska långsökt.

W witten skrev:
Ett grundläggning på pelare måste inte nödvändigtvis bli så dyrt och kan bli mycket häftigt. Du kan bygga den av tex limträ och anpassa så att kataloghuset kan monteras ovanpå. Konstruktionsritningar för grunden blir ett måste.
Jag har tyvärr i dagsläget ingen aning om några siffror kostnadsmässigt, vad jag "vet" om stolphus är det jag lyckats läsa mig till, nämligen att det är dyrare än platta på mark men billigare än souterränggrund. Att det kan bli mycket häftigt håller jag med om, sedan denna idé föddes har det spanats runt friskt på Google och Pinterest, och där finns helt klart intressanta inspirationsobjekt.

Limträ är en lösning jag läst om, stålbalkar är en annan. Vilket som är kostnadsmässigt förnuftigare vågar jag inte uttala mig om, men ur stabilitets-, beständighets- och hållfasthetssynpunkt känns det senare alternativet rent spontant - utan någon vidare kunskap i ämnet - som det vettigare av de båda.
 
Man behöver inte fylla på mot den murade delen så slipper du alla fuktproblem.
 
F
Lutning 1:3 är mycket brant. Vi har byggt på höga plintar i lutning på 1:3 - 1:4. Limträbalk för att minimera plintarna i den högsta raden. Trädäck byggt på höga plintar i brant lutning med limträbalk i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Är det betongpelare? Limträpelare är kanske ett bättre alternativ.
 
En stolpgrund av limträ kan bli mycket häftigt. Kan inte se att det behöver bli dyrare än traditionella grundläggningsmetoder. Kanske ska man lägga det så högt att marken går fri på alla sidor. Utformningen av "schakt" för vatten o avlopp mm får ägnas lite uppmärksamhet. En riktig konstruktör behövs för stolpkonstruktionen, gärna någon med estetisk känsla. Jag skulle ta arkitekthjälp för att välja husleverantör och husmodell.
 
  • Gilla
Bazinga
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En stolpgrund av limträ kan bli mycket häftigt. Kan inte se att det behöver bli dyrare än traditionella grundläggningsmetoder. Kanske ska man lägga det så högt att marken går fri på alla sidor. Utformningen av "schakt" för vatten o avlopp mm får ägnas lite uppmärksamhet. En riktig konstruktör behövs för stolpkonstruktionen, gärna någon med estetisk känsla. Jag skulle ta arkitekthjälp för att välja husleverantör och husmodell.
Här håller jag helt med justusandersson, anlita en bra konstruktör och arkitekt som utformar huset efter platsen både tekniskt och estetiskt.
 
En inspirationsbild. Eriksbergs viltpark i Blekinge bygger just nu detta stolphus ritat av Thomas Sandell. Det är inte så stort, bara 50 kvm. Avsett som övernattningsplats mitt bland de vilda djuren.
Ett litet stolphus ritat av arkitekten Thomas Sandell, beläget i en viltpark med vilda djur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Milllaa och 3 till
  • Laddar…
Sååå läckert!
 
Du kanske kan placera huset på garaget? Så tar garaget upp den mesta av höjdskillnaden och grund- och markarbetet behöver inte va lika avancerat. Annars håller jag med om att stolphus är nice och att du behöver ta kontakt med en arkitekt (hej!) och konstruktör.
 
  • Hus med trädetaljer byggt ovanpå ett garage integrerat i en sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett stolphus med integrerat garage som hanterar en höjdskillnad på tomten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Ska ni bygga eller köpa ett hus? För du skriver att "vi ska bygga" men sen verkar du leta efter att köpa ett. Annars kan jag rekommendera att bygga ett jordskepp, för du verkar ha bra tomt för det. Och det är mycket vackrare hus i jämförelse med ett vanligt hus.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Ber om ursäkt för att jag varit seg med att skriva i min egen tråd när det kommit så många svar. Har haft lite att stå i de senaste dagarna, återkommer med ett längre svar under helgen.
 
K kirilian skrev:
Man behöver inte fylla på mot den murade delen så slipper du alla fuktproblem.
Det kanske förvisso är sant, men som redan nämnts bor vi redan i ett souterränghus och vill - om detta projekt blir av - på något sätt få till ett enplanshus. Vi är inte heller vidare sugna på att ha en "landgång" till huset om det på något sätt går att undvika.

F Frågan skrev:
Lutning 1:3 är mycket brant. Vi har byggt på höga plintar i lutning på 1:3 - 1:4. Limträbalk för att minimera plintarna i den högsta raden.
Häftigt! Är det ett lösvirkesbygge? Fler bilder du vill dela med dig av?

J justusandersson skrev:
En stolpgrund av limträ kan bli mycket häftigt. Kan inte se att det behöver bli dyrare än traditionella grundläggningsmetoder. Kanske ska man lägga det så högt att marken går fri på alla sidor. Utformningen av "schakt" för vatten o avlopp mm får ägnas lite uppmärksamhet. En riktig konstruktör behövs för stolpkonstruktionen, gärna någon med estetisk känsla. Jag skulle ta arkitekthjälp för att välja husleverantör och husmodell.
Att designa huset själv är för vår del en mycket stor del av projektet (designade hela det nuvarande huset själv), men tanken är jämväl att vi ska anlita en arkitekt för ytterligare input. Att ta hjälp av en konstruktör känns som ett måste i ett projekt som detta.

Bifogar en bild på hur projektidéen ser ut för tillfället:
3D-rendering av modern enplansvilla på styltor med stor balkong, designad för sluttande terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Observera att stolparna/styltorna är inritade för att demonstrera principen och utseendet; jag har ingen som helst koll på vilket antal eller vilka dimensioner som behövs.

M MetteKson skrev:
Här håller jag helt med justusandersson, anlita en bra konstruktör och arkitekt som utformar huset efter platsen både tekniskt och estetiskt.
Som jag skrev i det tidigare svaret så har vi/jag redan designat ett hus, men vi kommer om/när detta blir aktuellt att ta in synpunkter från en arkitekt också. Är ju lätt att bli hemmablind och det finns nog mycket detaljer en arkitekt har koll på men som en annan missar.

J justusandersson skrev:
En inspirationsbild. Eriksbergs viltpark i Blekinge bygger just nu detta stolphus ritat av Thomas Sandell. Det är inte så stort, bara 50 kvm. Avsett som övernattningsplats mitt bland de vilda djuren.
Vet inte hur mycket vilda djur förutom våra egna varghundar vi kommer se, men det där konceptet är fräckt även om just arkitekturen på själva huset inte tilltalar mig jättemycket.

M M Flo skrev:
Du kanske kan placera huset på garaget? Så tar garaget upp den mesta av höjdskillnaden och grund- och markarbetet behöver inte va lika avancerat. Annars håller jag med om att stolphus är nice och att du behöver ta kontakt med en arkitekt (hej!) och konstruktör.
Sluttningen går nedåt från vägen sett, så det skulle innebära stora ingrepp i naturmiljön för att åstadkomma ett garage i en souterrängvåning och sedan behöva göra en nedfart till baksidan för att kunna köra in bilarna. Ett dubbelgarage är det dock tänkt att bli också, det är som sagt en stor tomt så plats finns utan att det kommer se kompakt ut.

Bjor Bjor skrev:
Ska ni bygga eller köpa ett hus? För du skriver att "vi ska bygga" men sen verkar du leta efter att köpa ett. Annars kan jag rekommendera att bygga ett jordskepp, för du verkar ha bra tomt för det. Och det är mycket vackrare hus i jämförelse med ett vanligt hus.
Både och. Bankerna häromkring verkar mycket skeptiska till lösvirkeshus så det lutar väl åt att det blir att "köpa" ett hus efter egen ritning/design från någon hustillverkare/-leverantör. Vi är mycket nöjda med XN-villan som levererade vårt nuvarande hus tillverkat efter våra egna idéer och skisser, så jag kommer bland annat kontakta dem för att se om de är sugna på en utmaning.

Begreppet 'jordskepp' är jag inte vidare bekant med, men att döma av bilder jag hittar via Google så är det nog inget för oss även om det är en schysst idé. Vi är lite "fast" i träsket med hus av modern design med gott om fönsterytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.