Hej!

Jag ska montera ett IKEA-kök. Detta gäller skåpet med diskhon och avloppet under.

Sockeln är 8cm.
Gamla gjutjärnsröret sticker upp 17cm från golvet, och med centrum 14cm från väggen.

Min spontana tanke: Kapa röret rätt så nära golvet och lägg ett flexibelt rör ner under stommen. Gumminippel
 
  • Ett gammalt gjutjärnsrör som sticker upp från ett trägolv bredvid en köksstomme, omgiven av isolering och flexibla rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir inte jättelätt att få till en böj. Jag hade öppnat up i golvet och kikat hur det det ser ut. Då kan böjen börja i golvet, på så viss får du mjukare böj. Sen hade jag lagat igen för att eventuell framtida vattenläcka inte med enkelhet ska leta sig ner i bjälklaget.
 
Har precis gjort samma operation. Vet inte vad det är för dimension på gjutjärnsrör men mitt var 62mm i innerdiameter, en nippel för 64/58 passade perfekt. Jag har en ganska stor ”grop” runt mitt rör så jag kunde kapa det två cm under golvnivån och då fick jag dit två 45-gradersrör. Fick kapa friskt i stommen men det klarade sig precis för lådan. Om man kört två 90-gradersböjar hade man inte behövt kapa så mycket men jag ville undvika det om det gick. Större risk för stopp med sådana.
Kapad gjutjärnsrör med 62mm innerdiameter i en uppsågad golvdel skyddad av tejp och papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt visar ett kapad gjutjärnsrör med koppling, omringad av en trägolv och avstängningsventiler i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsrör och anslutningar synliga i uppgrävd grop under monterad stommekonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt, tack! Så hur långt in i skåpet går lådan länst ner?

Jag har nog ungefär samma dimension på mitt. Min tanke på ett flexibelt rör då? En slang helt enkelt som jag stoppar ner i röret som är kapat lågt. Jag kan täta med ”deg”. Av vilken anledning skulle inte det funka? Är det för klent? Håller inte i längden? Det borde annars gå att få in under sockeln.



JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Har precis gjort samma operation. Vet inte vad det är för dimension på gjutjärnsrör men mitt var 62mm i innerdiameter, en nippel för 64/58 passade perfekt. Jag har en ganska stor ”grop” runt mitt rör så jag kunde kapa det två cm under golvnivån och då fick jag dit två 45-gradersrör. Fick kapa friskt i stommen men det klarade sig precis för lådan. Om man kört två 90-gradersböjar hade man inte behövt kapa så mycket men jag ville undvika det om det gick. Större risk för stopp med sådana.
[bild] [bild] [bild]
 
trumanders trumanders skrev:
Grymt, tack! Så hur långt in i skåpet går lådan länst ner?

Jag har nog ungefär samma dimension på mitt. Min tanke på ett flexibelt rör då? En slang helt enkelt som jag stoppar ner i röret som är kapat lågt. Jag kan täta med ”deg”. Av vilken anledning skulle inte det funka? Är det för klent? Håller inte i längden? Det borde annars gå att få in under sockeln.
Du bör ha ca 8-9 cm upp till stommen från golv, jag vet inte om det finns nån slang man kan böja vettigt på dom centimetrarna. Det kommer isåfall bli två 90-gradersböjar med räfflad slang, stoppvänligt, och inte så roligt att komma åt där under om du måste rensa.

Nedersta lådan är 44-45 cm djup, väljer man skåp med hyllplan är det ju inget problem alls. Men det Är väl inte så vanligt idag.
 
Jag hade nog sett till att byta ut gjutjärnsröret medan chans finns. Bytt allt VA, det är vid en så stor åtgärd som ett köksbyte som det kan vara lämpligt om det är till åren kommet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Okej, men jag kan ju skära ut i botten på stommen och göra en lucka så att jag kommer åt i så fall.

Alltså att slangen får sticka upp bara så att den inte tar i lådan. Din lösning skulle nog funka lite bättre hos mig, för det ser ut som att mitt rör sitter närmare väggen?

Tack för svar!

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Du bör ha ca 8-9 cm upp till stommen från golv, jag vet inte om det finns nån slang man kan böja vettigt på dom centimetrarna. Det kommer isåfall bli två 90-gradersböjar med räfflad slang, stoppvänligt, och inte så roligt att komma åt där under om du måste rensa.

Nedersta lådan är 44-45 cm djup, väljer man skåp med hyllplan är det ju inget problem alls. Men det Är väl inte så vanligt idag.
 
Det ser ut som att du har en muff precis över golvet?

Kan vara knepigt att få isär!
 
trumanders trumanders skrev:
Okej, men jag kan ju skära ut i botten på stommen och göra en lucka så att jag kommer åt i så fall.

Alltså att slangen får sticka upp bara så att den inte tar i lådan. Din lösning skulle nog funka lite bättre hos mig, för det ser ut som att mitt rör sitter närmare väggen?

Tack för svar!
Ju närmre väggen desto bättre, jag fick ha en liten bit rakt rör mellan 45:surprised:rna för att få till det. Personligen hade jag kört på rör istället för en slang, det gör allt så mycket enklare och det kostar inte många tior för två rörböjar. ;)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Passar på att fråga en närliggande fråga. Skall bygga om köket på landet. Nu går vattenledningar under köket som ligger på bärlinor mellan två hus. Måste tömmas och stängas på vintern. Nu flyttar jag diskbänk och diskmaskin. Det är lätt att komma in med rör frostfritt i golvhöjd. Kan man dra vatten i köksskåpens sockel? Det blir inga långa sträckor. Avlopp kan väl gå under köket och utsättas för frysning (plast)?
 
Nu har ställt ett skåp bredvid för att se lite bättre hur det blir.

Jag har faktiskt 10cm mellan brädgolvet och skåpet, eftersom jag valde att inte lägga laminat ända in. Jippy. Det borde gå. Jag tänkte också på muffen, kanske ändå kapar under den. Ska ta upp brädgolvet runt för att se lite bättre tror jag. Ska bara köpa ett multiverktyg först

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ju närmre väggen desto bättre, jag fick ha en liten bit rakt rör mellan 45:surprised:rna för att få till det. Personligen hade jag kört på rör istället för en slang, det gör allt så mycket enklare och det kostar inte många tior för två rörböjar. ;)
 
  • Ett måttband står intill en rörmuff på ett brädgolv med ett utrymme på 10cm till väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Jag har sett några trådar som handlar om att dra avloppsrör bakom sockeln.

D Dr Jumping Jack skrev:
Passar på att fråga en närliggande fråga. Skall bygga om köket på landet. Nu går vattenledningar under köket som ligger på bärlinor mellan två hus. Måste tömmas och stängas på vintern. Nu flyttar jag diskbänk och diskmaskin. Det är lätt att komma in med rör frostfritt i golvhöjd. Kan man dra vatten i köksskåpens sockel? Det blir inga långa sträckor. Avlopp kan väl gå under köket och utsättas för frysning (plast)?
 
Jag är lite skeptisk till den där skarven, det ser ut som att man använt en halv häst och en hink modellera för att skarva. Jag skulle absolut jobba lite extra så att jag kunde ta bort den skarven helt. Skulle hellre öppna golvet och köra en JET-koppling, även om det inte känns optimalt med en horisontell JET.
 
Vad är fördelen med en jet-koppling och varför hamnar den horisontellt? Jag kan ju kapa röret under muffen/skarven och ansluta ett vanligt 50mm med gumminippel väl, kanske, eller?

P PatrikJo skrev:
Jag är lite skeptisk till den där skarven, det ser ut som att man använt en halv häst och en hink modellera för att skarva. Jag skulle absolut jobba lite extra så att jag kunde ta bort den skarven helt. Skulle hellre öppna golvet och köra en JET-koppling, även om det inte känns optimalt med en horisontell JET.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
trumanders trumanders skrev:
Vad är fördelen med en jet-koppling och varför hamnar den horisontellt? Jag kan ju kapa röret under muffen/skarven och ansluta ett vanligt 50mm med gumminippel väl, kanske, eller?
Jag kanske antog lite väl mycket. Jag skulle tro att du har en böj strax under undergolvet, och jag skulle inte vilja kapa röret i böjen. Då lutar det åt att ansluta efter böjen istället, dvs på ett horisontellt rör.
Varför jet istället för nippel? Kanske bara mitt tyckande, men det känns som att en jet-koppling skulle bli tätare än en gumminippel i ett gammalt gjutjärnsrör. Gjutjärnet brukar efter en tid bli ganska ojämna i formen, jag tror inte att en gumminippel klarar av att täta riktigt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.