Hej!

Vi är i förberedelserna inför ett kommande panelbyte om ett par veckor.
På ett ställe har vi något som liknar en infälld kopplingsbox med doslock/täcklock i träfasaden.

Detta medför att två av nuvarande panelbrädor har skarvats på längden vilket i min värld inte är en optimal lösning beträffande risken för att väta tränger in där. Hela lösningen i sig är heller inte så snygg.

Den nya panelen påminner om den nuvarande och har samma dimension.

Så min fråga är om någon har tips på hur jag skulle kunna få till detta på ett bättre sätt?

I dagsläget vet jag inte vad det är för el som går där. Misstänker att vi kanske har lättare att klura ut det efter att vi rivit panelen. Men som ni ser på bilden går det ner ett rör i marken under denna dosa, så jag misstänker att det kan bli svårt att helt bli kvitt dosan..


En vit träfasad med en infälld kopplingsbox, skarvade panelbrädor och ett nedgående rör vid marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infälld kopplingsbox med doslock i vit träfasad och rör som går ner i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infälld kopplingsbox med doslock på vit träfasad med synliga kablar och rör ner i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är troligen tv-antennen så använder ni inte den är det bara att ta bort. Annars går den ju att dra om.
 
Se om du kan hitta en annan placering av den
Vad är det för något?
Combiner eller splitter till antenn?
Kanske du kan ta bort den?
Lösningen som du har nu är inte bra
 
Det kan mycket väl vara tv-antennen! Vi bor i ett radhus med central antenn i föreningen, vilket gör att alla grannars antenn är seriekopplade. Tror inte jag blir så poppis bland grannarna som bor bortanför mig om jag bara tar bort denna, även om inte vi använder den.
 
K KimNissas skrev:
Det kan mycket väl vara tv-antennen! Vi bor i ett radhus med central antenn i föreningen, vilket gör att alla grannars antenn är seriekopplade. Tror inte jag blir så poppis bland grannarna som bor bortanför mig om jag bara tar bort denna, även om inte vi använder den.
Nä det låter ju som bäddat för konflikt ja. Men om du inte använder den borde den ju gå att gräva ner där röret kommer upp t.ex. eller lägga i en utanpåliggande dosa som är enkel att ta bort när grannarna kommit på att fiber är lösningen på livets problem ;)
 
Såvitt jag kan bedöma så är panelen runt dosan helt frisk, så även om skarvad panel inte är bra i teorin så tycks det inte vara ngt reellt problem hos er där den nu sitter. Gissningsvis är panelen här vid dosan väl skyddad från regn, eller så är det läsidan.
Tycker inte att den stör nämnvärt. Då är ju elskåpet ovanför betydligt mer störande isf.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Såvitt jag kan bedöma så är panelen runt dosan helt frisk, så även om skarvad panel inte är bra i teorin så tycks det inte vara ngt reellt problem hos er där den nu sitter. Gissningsvis är panelen här vid dosan väl skyddad från regn, eller så är det läsidan.
Tycker inte att den stör nämnvärt. Då är ju elskåpet ovanför betydligt mer störande isf.
Det tror jag också att den är. Panelen på denna vägg är bytt av förra ägaren för 4-8 år sedan bara. Men den ska bytas igen av andra anledningar än att den är i dåligt skick. Så skulle ändå kännas bra att göra det ordentligt. Elskåpet ska även det fixas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.