Hej!

Är igång och ska måla plåttaket på mammas sommarstuga. I ett hörn är en rostig bit som täcker ett skorstenshål som inte används. Är det värt att slipa och måla denna bit eller ska jag försöka hitta en annan bit och byta ut den? Det är ett gammalt rejält plåttak.

Slipmaskin på rostigt plåttak som täcker ett gammalt skorstenshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt, om du hittar samma profil.
 
Ja, det känns som ett jäkla arbete att slipa till plåtrent.
 
Aaarrgh! Slipade bort all rost från övriga taket igår och var klar först vid 21-tiden. Imorse när jag skulle börja måla med primern var det redan en hel del ytrost. Gissar att det är ännu en anledning till varför man egentligen ska måla plåttak på våren.
 
Varför inte använda en färg som man kan måla direkt på rost?

Typ hammarlack?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför inte använda en färg som man kan måla direkt på rost?

Typ hammarlack?
Ah, det kände jag inte till. Till resten av taket har vi köpt Hagmans Grip On och tillhörande Primer och där ska det slipas till ren metall enligt anvisningarna men den lilla fyrkanten kanske kan få lite Hammarlack?
 
T Trrttsch skrev:
Ah, det kände jag inte till. Till resten av taket har vi köpt Hagmans Grip On och tillhörande Primer och där ska det slipas till ren metall enligt anvisningarna men den lilla fyrkanten kanske kan få lite Hammarlack?
Jag är ingen expert på färg, men att jag slipa ett sånt där tak känns ju som mer jobb än att måla om om färgen håller mindre bra...
 
Resten av taket är inte alls lika rostigt men förstås ändå en hel del arbete. Stor stålborste på borrmaskin och en sån där liten wire-borste på vinkelslipen så går det skapligt. Eftersom det är gammal rejäl plåt och den rost som finns endast är ytlig känns det bäst att måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.