Hejsan,

Första "inlägget" på byggahus.se, stort :)

Tänkte lägga om taket på garaget efter att ha upptäckt lite fuktskador inne i garaget till följd av att man isolerat det utan att ha någon form av luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Men jag tänkte att jag börjar ovanifrån med taket och arbetar mig nedåt :) Dels för att jag nu håller på att torka takstolar och rodda lite med försäkringsbolag m.m.

Har ju suttit och letat bra länge nu efter takpapp och underlagspapp för tak med lutning under 3 grader. Men de verkar inte växa på träd direkt...

Och nu till den egentliga frågan :)
Kan jag använda en underlagspapp tillsammans med en ytpapp för 3 grader och fortfarande vara någorlunda säker? Jag tänker att tillverkarna har en hård gräns utifrån garantier m.m. Vårt tak har som rubriken säger 2.4 graders lutning. Det tak jag initialt tänkt mig var Trebolit 117 som underlagspapp och sedan Trebolit Glaciär 3 som ytpapp. Även sneglat på Matakis produkter men även här är det ju ner till 3 grader.
 
Exakt samma undran. Just plockat bort sargen gamla garaget och gamla pappen Trodde att jag skulle klara mig på 3 grader men när jag mäter nu så ligger det på ca 2,5. Börjar byta råspont men tråkigt att inte kunna göra taket färdigt utan behöva Leta upp och vänt in hantverkare.
 
Det säkra alternativet är en takfirma som kan svetsa det hela men det kostar ju en del
 
M Mats skrev:
Det säkra alternativet är en takfirma som kan svetsa det hela men det kostar ju en del
Jag ringde en takfirma idag och fick ca kostnad över telefon på 300 kr kvm. Det efter rotavdraget.
Bara skitregnet gör ett uppehåll skall jag testa att såga ut kilar att sätta på det gamla taket över takstolarna för att öka vinkeln från 2,5 till i a f 3 grader. Om det faller väl ut svallar jag på kilarna. Om inte byter jag bara den gamla sponten På befintliga stolar och så får firma lägga och svetsa.
 
Redigerat:
Tack för input. Kanske blir till att låta någon firma svetsa så det blir ok och man slipper bekymmer snart igen.
 
Hade jag inte behövt byta råsponten s hade jag köpt in tjänsten och svetsat taket. Men ganska enkelt att bättra på taklutningen när man ändå höll på. Jag sågade till kilar som jag skruvat och limmat över befintliga stolar. Ökade på lutningen med 2 cm per meter till då ca 3,5 grader.
Byggprojekt med träkilar skruvade på stolar för att öka taklutningen, såg och trämaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkilar uppställda på marken för att öka taklutning, vid sidan av en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takrenovering med nya kilar skruvade på råspont för ökad taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
agnon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.