Har en fråga angående vår Samfällighetsförening. Vi har en marksamfällighet som heter FS:2 = oskiftat fiske, nu påstår ordförande i samfällighetsföreningen att han inte är ordförande där den ingår utan bara GA:7 och GA:2 som är vägarna. Kan det vara möjligt? Problemet är att det finns 17 stycken lantbruksfastigheter som har del av samfälligheten, men bara en del fiskar kräftor, de har "mutat in" var sin bit av samfälligheten. Några har alltså blivit utan och har mötts med arga ord, samt i ett fall för några år sedan till och med slagsmål när de ville fiska. Jag tog upp saken med ordförande, frågade hur han tyckte att vi skulle göra för att alla skulle få vara med? Jag möts av kalla handen, han anser sig inte ha med saken att göra alls! När jag går in på min fastighet/ Lantmäteriet, står klart och tydligt att fisket är samfällt samt vilka 17 fastigheter som är med. Någon som vet hur det ligger till.
 
Att det finns ett samfällt fiske betyder ju inte per definition att det ligger under nämnda förening. Så det kan mycket väl stämma. Men det är kanske lämpligt att dra igång en fiskeförening som har ansvar för fiske biten. Sätter upp gemensamma regler mm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det finns ett samfällt fiske betyder ju inte per definition att det ligger under nämnda förening. Så det kan mycket väl stämma. Men det är kanske lämpligt att dra igång en fiskeförening som har ansvar för fiske biten. Sätter upp gemensamma regler mm.
Tidigare hade vi samfällda vägstumpar, grustag, lertag, vid en förättning för några år sedan togs det bort. Men lantmäteriet sa att fisket låg hos en annan avdelning hos dem och om vi ville skifta fick vi ansöka särskilt där.
 
Vad står det under förvaltning och föreningsnamn på de olika gemensamhetsanläggningarna? Är det samma namn på alla tre och står det om det är delägarförvaltning eller samfällighetsförening?
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Det finns sannolikt ingen anledning att skifta fisket, det är sannolikt lämpligt att ha det samfällt. Men det förutsätter ju att man kan komma överens om hur fisket ska skötas, det kan vara en utmaning. Särskilt om vissa har satt upp egna gränser som de vill behålla.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Vad står det under förvaltning och föreningsnamn på de olika gemensamhetsanläggningarna? Är det samma namn på alla tre och står det om det är delägarförvaltning eller samfällighetsförening?
Det står att det är föreningsförvaltning, alltså samfällighetsförening. På mina handlingar står det: andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar 1/8 mantal.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns sannolikt ingen anledning att skifta fisket, det är sannolikt lämpligt att ha det samfällt. Men det förutsätter ju att man kan komma överens om hur fisket ska skötas, det kan vara en utmaning. Särskilt om vissa har satt upp egna gränser som de vill behålla.
Jag hade ett förslag om att dela upp emån på den sträcka byn förfogar över i 17 lika långa bitar. Sedan kunde vi varje år på årsstämman dra lott mellan de 17. Gör om det varje år, så blir det rättvist.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju ett sätt att göra det på.
 
Vill man ha ett utjämnande system så ger man lotter i förhållande till hur länge sedan man vann - då ökar chansen lite till nästa år om man inte vann denna gång.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Men alla vinner ju....
 
Ah, jo. Tänkte snett :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.