K
Förra gången jag byggde med plintar och fast stolpsko var det 96 mm mellan järnen på 4"-plint (från byggmax). Passade väldigt bra.

Nu sitter det 4" -plintar nergrävda från optimera (Benders) som enligt spec skall vara 100 mm mellan järnen, men de flesta är 105 mm vilket ger rejält glapp på en 95x95 stolpe.

Använder genomgående varmförzinkad bult M10

Är det OK att sätta 95x95 stolpe på dessa eller skall man "lägga något mellan" för att minska glappet?

Är bara två hål i järnen och det upptill borde inte vara problem att få det att böja in sig, men det nedre verkar det värre med. Har ingen 95x95 att testa med här, så jag frågar forumet i stället innan jag beställer stolparna.

Bild på plinten: https://www.benders.se/filtered/1904/rszww460h460-30/plint-700_c4-215733177-rszww460h460-30.jpg
 
K
GoC,
Ser ut att vara ett bra alternativ till genomgående skruv. Vilken dimension skall man använda?

Grundfrågan kvarstår dock.

Funkar det med att ha 105 mm mellan järnen och sätta en 95 x 95 där? Eller skall man kila in en 5-10 mm bit extra?
Måste bli stabilt eftersom det blåser en hel del här..

Får åka in och köpa en stolpe och testa i morgon, om man kommer fram pga all trafik ...
 
Ja det fungerar, skruven drar in järnen mot stolpen. Jag byggde en altan åt sonen. Stolparna tillverkades av 2 st 45x95 Mm tryckat. Där den ena vilade under bärlinan och den andra var längre och skruvades i bärlinan.
Förankrade dom i plintarna med tre skruv. 70mm långa. Dom drar fast helt fantastiskt bra och enkelt att släppa och justera om det behövs.
 
K
OK.
Får köpa lite skruv och testa. 6 x 70, 8 x 70 eller 10 x 70 skruv?

Eftersom det blir ett glapp på 10 mm mellan stolpe och järn när jag dragit i första, känns det som en risk att stolpen lutas hur jag än skruvar.

(Lite sur att 4" plint med spec 100mm är 105mm. Över hälften av dem är 105, de andra mellan 100 och 105mm.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.