Har funderingar på att införskaffa en R1000, men kan inte komma på var jag bäst ska placera laddstation och guidekabel utifrån förutsättningarna på bilden:

Översiktsbild med märkt "Hem"-placering för R1000-gräsklippare vid en bostad med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är främst passagen vid husets långsida (högst upp i bilden), som förbinder fram- och baksidan som bekymrar mig. Men är även en smal del vid garagets långsida (längst ner i bilden), som jag gärna ser att klipparen hittar in till då och då.

Ni som kan allt, hur ska jag tänka?
 

Bästa svaret

Om det är möjligt, placera basen i närheten av husbilen eller i vinkeln mellan huset och garaget. Sen drar du guidekabeln hela vägen runt till punkten längst bort från basen.
 
P Paxman skrev:
Om det är möjligt, placera basen i närheten av husbilen eller i vinkeln mellan huset och garaget. Sen drar du guidekabeln hela vägen runt till punkten längst bort från basen.
Slarvigt ritat, men något sånthäringa kanske?
Översikt över en trädgård med en grovt inritad blå cirkel som markerar en tänkt byggprojektplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut, det där kommer fungera fint. (y)
 
P Paxman skrev:
Absolut, det där kommer fungera fint. (y)
Stort tack för din hjälp!
Har även kollat in några trådar gällande din klippare och fått svar på några av mina andra funderingar där :)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Kul att kunna dela med mig av det jag fått lära mig av andra samt klurat ut själv! :)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Har kommit fram till att en bra placering av laddstation skulle kunna vara vid ena uteplatsen (gult), och dragningen av guidekabel skulle gå typ som enligt blå. Men skulle den hitta ner i området längst ner (grönt)?
 
  • Översiktsbild av en trädgård med markerade förslag för placering av laddstation (gult) och guidekabel (blå).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Har kommit fram till att en bra placering av laddstation skulle kunna vara vid ena uteplatsen (gult), och dragningen av guidekabel skulle gå typ som enligt blå. Men skulle den hitta ner i området längst ner (grönt)?
Det är alltid svårt att avgöra på flygfoton, men om det inte finns några hinder in i korridoren så kommer den hitta dit utan problem. Väl därinne kanske det tar en stund innan den hittar ut igen, men då blir det ju välklippt.

Vi har en väldigt smal korridor mellan staket och en rabatt (avgränsad som en ö), kanske 70 cm bred...och vår maskin hittar in där titt som tätt, trots att det från ena hållet står ett litet körsbärsträd och spärrar.

Jag är stort imponerad av hur duktiga dessa maskiner är på att hitta in till diverse knepiga ytor. När vi la ut våra kablar sa jag vid flera tillfällen till frun att "här kommer det nog bli till att ta fram trimmern...för det är nog inte så stor sannolikhet att boten hittar in så ofta". Ingen av dessa platser har behövts friseras manuellt hittills!
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är alltid svårt att avgöra på flygfoton, men om det inte finns några hinder in i korridoren så kommer den hitta dit utan problem. Väl därinne kanske det tar en stund innan den hittar ut igen, men då blir det ju välklippt.

Vi har en väldigt smal korridor mellan staket och en rabatt (avgränsad som en ö), kanske 70 cm bred...och vår maskin hittar in där titt som tätt, trots att det från ena hållet står ett litet körsbärsträd och spärrar.

Jag är stort imponerad av hur duktiga dessa maskiner är på att hitta in till diverse knepiga ytor. När vi la ut våra kablar sa jag vid flera tillfällen till frun att "här kommer det nog bli till att ta fram trimmern...för det är nog inte så stor sannolikhet att boten hittar in så ofta". Ingen av dessa platser har behövts friseras manuellt hittills!
Tack för svar! Då borde det kunna funka, för ingången till passagen är ca 280 cm bred och längst in vid husbilen är det ca 150 cm.

Vore skönt att ha laddstationen som markerat med gult för dels skulle vi själva lätt ha koll på om den laddar som den ska och dels är det kanske inte så många som ser att vi ens har en (jämfört med att ha laddstationen på framsidan, mot gatan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.