Hej.
tänkte måla ”rena” omålade aluminiumlister.
Gjorde följande steg.
1. Torka av med aceton
2. Primer för aluminium sprayfärg från biltema
3. Bättringsfärg sprayfärg från biltema

Får konstiga vita prickar på kanske 25% av ytan. Vad har jag gjort galet?
Hur räddar jag det? behöver inte vara en perfekt finish.

Sprayar jag igen så täcks ytan, men strax kommer prickarna fram igen.
 
  • Aluminiumlist med svart färg och vita prickar efter spraymålning, utomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar spontant på att det är aluminiumoxid, är det lite ojämnt just där? Slipa med finare sandpapper och måla om isåfall.
 

Bästa svaret

Vet inte på rak arm vad som orsakar detta. Kan det finnas rester av silikon på aluminiumet?

Har du testat att göra en lätt slipning med 240-papper, torka av med lösningsmedel och måla?
 
silikon är en möjlighet. Det är skenor till kanalplast och det satt gummilister monterade på skenorna. Dom var glatta och säkert behandlad med silikonspray. vad betyder det för åtgärdslistan.
 
Låter som silikonprickar.
Har du polerat dessa tidigare med nått som kan innehålla silikon?
 
Skulle slipa ner det där och sen tvättar du med silikon borttagning. Finns och köpa på spray hagmans på Jula, Mekonomen osv.
 
Är det silikon måste du slipa bort det. Man kan faktiskt måla aluminium utan primer
Har flera gånger målat takplåtar av aluminium med vanlig uteakrylat el plåtfärg vattenbaserad akrylat det sitter som berget i årtionden
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
kanon!
Vilka alternativ för färg har jag? Har 6st tomma sprayburkar färg som är bortkastade pengar.

Finna det primer och färg för aluminium på normal färgburkar som jag rollar ut?
 
Du får förstås slipa ytan lite före. Akrylat sitter faktiskt mycket bra på både
Galvplåt o aluminium utan någon grundfärg mycket bättre än lösningsmedelsbaserade sk plåtfärger rostskador måste förstås primas först
 
L lassebrun skrev:
silikon är en möjlighet. Det är skenor till kanalplast och det satt gummilister monterade på skenorna. Dom var glatta och säkert behandlad med silikonspray. vad betyder det för åtgärdslistan.
Det är ju bra att slipa i vilket fall som helst, och då får du ju bort silikonet också. Men är det jättestora ytor som är jobbiga att slipa så kanske det funkar med silikonborttagning, men det har jag aldrig testat själv. Slipa har ju fördelen att du också får bättre fäste för färgen, så går det så hade jag slipat i första hand.

Lycka till!
 
Silikonborttagning är ett måste om det är silikon, då hjälper det inte att enbart slipa..
 
Violina Violina skrev:
Silikonborttagning är ett måste om det är silikon, då hjälper det inte att enbart slipa..
Ok, jag tycker det har funkat med att slipa, men det beror säkert på typ av silikon och hur mycket man slipar etc. Men det låter ju jättebra med silikonborttagningen om det funkar, speciellt om man inte måste slipa då.
 
Köp t.ex Flugger plåtfärg finns i 1,3,o 10l i vilken kulör som helst primer
Behövs inte även om färgaffären kanske säger det.
Jag vet jag är målare målade mina aluminiumplåtar runt takfönstren
För 40 år sedan det sitter än fick inte bort något när jag målade om
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Köp t.ex Flugger plåtfärg finns i 1,3,o 10l i vilken kulör som helst primer
Behövs inte även om färgaffären kanske säger det.
Jag vet jag är målare målade mina aluminiumplåtar runt takfönstren
För 40 år sedan det sitter än fick inte bort något när jag målade om
tack för tipset!
Blir att slipa bort allt jag målat.
sedan tvätta med silikonborttagare och måla med plåtfärg från byggmax.
https://www.byggmax.se/plåtfärg-v-svart-p198035
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.